BMW s motorom z Volkswagenu? Táto M5-ka má srdce z Wolfsburgu, bývalý majiteľ bol šéfom VW…

Zabudnutý vývojový projekt Ferdinanda Piëcha žije: BMW M5 s motorom W10 ide do sveta. Unikátne auto čaká na zberateľa, ktorý ocení jeho príbeh.

Vydané  Text: 

Aj keď to znie zrejme ako žart, ktorí si povedia pri pive dvaja petrolheadi, toto auto naozaj existuje. A je to poriadna bomba. Jedno jediné BMW M5 E39 na svete, ktoré pod kapotou nemá svoj originálny osemvalec, ale „tajne“ vložený motor W10 z dielní Volkswagenu. Nie, toto nie je projekt z garáže nadšenca, ale dôsledok experimentu samotného Ferdinanda Piëcha, kedysi šéfa koncernu Volkswagen a človeka, ktorý stál za ikonami ako Bugatti Veyron či Audi Quattro.

Zabudnutý projekt Ferdinanda Piëcha žije: BMW M5 s motorom W10 ide do sveta. Unikátne auto čaká na zberateľa, ktorý ocení jeho príbeh.Zabudnutý projekt Ferdinanda Piëcha žije: BMW M5 s motorom W10 ide do sveta. Unikátne auto čaká na zberateľa, ktorý ocení jeho príbeh.

Ako sa dostal motor W10 do bavoráku?

Keď Piëch potreboval otestovať nový motor W10 – technicky dve jednotky VR5 zlepené do jedného 5,0-litrového desaťvalca – mal problém. V celom koncerne nebolo žiadne auto, ktoré by zvládlo taký výkon a zároveň malo manuálnu prevodovku. A tak siahol po „konkurencii“ – vtedy čerstvom BMW M5 E39, ktoré v sérii používalo poriadne tuhý šesťstupňový manuál a bolo pripravené zvládnuť poriadny záťah.

Motor W10 sa vďaka svojmu kompaktnému dizajnu krásne vošiel za obličky bavoráka. Zvonku to bolo stále to isté elegantné M5, vnútri sa však zopár vecí zmenilo. Namiesto klasických budíkov je tu pretekársky displej značky Stack, popolník nahradili tri extra budíky a v stredovej konzole nájdete núdzový vypínač, aký poznáme z okruhov.

500 koní, 550 Nm a história v kufri

Z motora W10 vznikli len tri prototypy, všetky z hliníka a s výkonom okolo 500 koní a 550 Nm. To je o slušných 100 koní viac, než mal sériový motor V8 v E39. Piëch bol podľa všetkého z W10-ky nadšený a istý čas s upraveným bavorákom vraj aj jazdil do práce. Vývoj však nakoniec skončil – na svete, kde sa stále viac pretláčali emisné normy, nebolo miesto pre ďalší výkonný motor. W10 upadol do zabudnutia.

Zabudnutý projekt Ferdinanda Piëcha žije: BMW M5 s motorom W10 ide do sveta. Unikátne auto čaká na zberateľa, ktorý ocení jeho príbeh.

Inzercia

Inzercia

Teda… skoro. Z troch prototypov sa počas tých rokov dva stratili – jeden nekompletný zostal u nemeckého mechanika, o druhom nie sú žiadne informácie. No jeden, jediný, celý a funkčný, stále existuje – a teraz je na predaj.

Zabudnutý projekt Ferdinanda Piëcha žije: BMW M5 s motorom W10 ide do sveta. Unikátne auto čaká na zberateľa, ktorý ocení jeho príbeh.

Auto s históriou, ktorú si nevymyslíš

BMW M5 W10, ktoré kedysi patrilo šéfovi VW, dnes ponúka na predaj belgicko-nemecký pretekársky tím GDM Motors, za ktorým stojí známy priemyselník Guido Dumarey. Auto údajne prevzal od Sabine Willeke, ktorá viedla oddelenie zodpovedné za vývoj tohto motora. Cena? Nepovedali, ale vzhľadom na jeho unikátnosť, funkčnosť a pôvod, sa asi môžeme rozlúčiť s číslami, ktoré majú len päť núl.


Inzercia

Inzercia