BYD Sealion 7 je luxus z Číny, za 50-tisíc eur dá európskej konkurencii výprask

Čínsky automobilový gigant BYD prichádza aj na náš trh a my sme dostali možnosť porozprávať sa s výkonnou viceprezidentkou značky, ako aj posadiť sa za volant modelu BYD Sealion 7.

Vydané  Text: 

Podobná prezentácia sa nezažije často. Z logistických dôvodov sme mali na jazdu len pol hodinu vrátanie fotenia a natáčania, takže ide doslova o prvé dojmy. A poďme rovno na ne. BYD Sealion 7 je dôkaz toho, že keď sa chce, dá sa postaviť dobré auto, ale aj toho, že Číňania fakt nemajú cit pre názvy áut.

Naša krátka jazda ukázala, že v Sealion 7 je veľmi dobrá pozícia za volantom, volant má na rozdiel od mnohých európskych hypermoderných pokusov relatívne konzervatívny, a tým veľmi dobrý tvar, a že pekné kožené sedadlá patria k tým lepším. Sealion 7 je veľké auto s vyše 2,9-metrovým rázvorom a o priestor nie je núdza vpredu, ani vzadu. Tam sa dá priestor na nohy hravo porovnať s Kiou EV6, akurát nad hlavou je v BYD priestoru oveľa viac. Prvú sekundu nemáte dojem, že sedíte na batérii. Posed je prirodzený, jednoznačne sedíte v aute, nie na ňom. Na hry s obrazovkou nebol počas jazdy čas, no všetko sa dá prispôsobiť tak, aby ste sa k dôležitým funkciám dostali na jeden, maximálne dva dotyky. Skvelo tu funguje ovládanie hlasom (ak viete po anglicky) a môžete ním ovládať aj funkcie auta. K samotnej jazde iba toľko – podvozok je naozaj nadpriemerne komfortný a dobre odhlučnený a auto za tú pol hodinu nevykázalo ani náznak toho, že by ho navrhol niekto, kto nevie, čo robí a má k dispozícii len peniaze. V brzdách bol skvelý cit, plyn mal komfortnú kalibráciu so zamatovým nástupom výkonu a riadenie pôsobilo prirodzene. O pruženie sa stará podvozok s lichobežníkovou nápravou vpredu a multilinkom vzadu. Najlepšie verzie sú vybavené tlmičmi s technológiou FSD.

A teraz krok späť. Na čom sme sa to vlastne viezli? BYD Sealion 7 je už relatívne luxusný elektromobil s dĺžkou 4 830 mm a rázvorom 2 930 mm. Objem kufra je štandardne 520 litrov. Smelo ho môžeme radiť medzi konkurentov modelov Škoda Enyaq, či Hyundai Ioniq 5. Špičková verzia s 91,3 kWh LFP Blade batériou a pohonom všetkých kolies využíva dokonca aj 800 V architektúru a ponúka maximálny výkon 390 kW (530 k), dojazd 502 km (WLTP) a nabíja sa maximálnym výkonom 230 kW. Z 10 na 80 % to trvá iba 24 minút, ale z 0 na 100 km/h oveľa menej – len 4,5 sekundy. To sú špičkové parametre. Lacnejšie verzie využívajú 400 V architektúru a 82,5 kWh batériu. Výkon môže dosahovať opäť 390 kW v prípade verzie s dvoma motormi (dojazd 455 km), alebo 230 kW v prípade zadnokolky (dojazd 483 km). Maximálny výkon nabíjania tu dosahuje len 150 kW.

Sealion 7 obsahuje pár zaujímavých technológií. Napríklad batéria je integrálnou súčasťou šasi – jej vrchný kryt zároveň tvorí podlahu auta. Je to dobré na veľa vecí (torzná tuhosť, tepelný manažment), až kým sa niečo nestane. Samotná batéria používa takzvané čepeľové články, ktoré majú opäť výhodu z hľadiska úspory priestoru a uľahčuje to aj ich tepelnú reguláciu. Batéria nevyužíva žiaden kobalt, je bezpečná a odolná voči extrémnym teplotám.

Zaujímavá je aj pohonná jednotka. Tá v sebe integruje až 8 vitálnych komponentov – výkonovú elektroniku, elektromotor, prevodovku, manažment batérie, nabíjačku, tepelné čerpadlo a prevodník napätia. Samotný elektromotor je najrýchlejší, aký nájdete v sériovej výrobe. Dosahuje maximálne až 23 tisíc otáčok za minútu. Vďaka tomu odpadá potreba prevodovky pre dosiahnutie maximálnej rýchlosti až 215 km/h. BYD vraj pracuje na motore s maximom až 30 tisíc.

Veľké plány

Vieme, že BYD je najväčší výrobca elektrifikovaných automobilov. Vyrába autá, dodávky, autobusy, kamióny, a to v počte vyše 4 miliónov kusov za rok 2024. To je 40-percentný nárast oproti 2023 a fabriky majú potenciál navýšiť výrobu o 100 percent. Rozhovor s viceprezidentkou Stellou Li však odhalil, že BYD je predovšetkým technologická spoločnosť. Na oddelení výskumu a vývoja zamestnáva vyše 100 tisíc pracovníkov, pričom pracujú na technológiách doslova do každej oblasti nášho života. Minulý rok do vývoja investovala vyše štyri miliardy eur. Denne sa BYD uchádza v priemere o 45 patentov.

Inzercia

Inzercia

Na prezentácii sa nás snažili ohúriť megawattovým nabíjaním, superšportom skákajúcim cez prekážky a so schopnosťou autonómnej rýchlej jazdy na okruhu aj v noci, platformou s až 1 500-voltovou architektúrou, či spoluprácou s DJI, vďaka ktorej môžete mať dron integrovaný do systému vozidla. Musím priznať, že pri niektorých nápadoch sa mi dvíhalo obočie, ale na druhej strane, čo sa čudujeme. BYD má snívanie v názve (Build Your Dreams), tak prečo by sme im to mali zakazovať.

Otázka znie, čo všetko je realizovateľné na európskom trhu a či auto ako Sealion 7 má šancu preraziť v tvrdej konkurencii, najmä ak sa cena tohto modelu bude pohybovať okolo 50 tisíc € (v Rakúsku stojí od 47 tisíc €). Parametre má na to dobré, ale daný segment nemá u nás potenciál spraviť dieru do slovenského trhu.

Verzia

Jednotky

Comfort RWD

Design AWD

Excellence AWD

Typ motora

Synchrónny

Synchrónny + Asynchrónny

Synchrónny + Asynchrónny

Kapacita batérie

kWh

82,5

82,5

91,3

Dojazd (WLTP)

km

483

455

502

Čas nabíjania

32 min (@150 kW max)

32 min (@150 kW max)

24 min (@230 kW max)

Najvyšší výkon

kW (k)

230 (313)

390 (530)

390 (530)

Najvyšší krútiaci moment

Nm

380

690

690

Dĺžka × šírka × výška/rázvor

mm

4 830 × 1 925 × 1 620/2 930

Batožinový priestor

dm3

520

520

520 

Najvyššia rýchlosť

km/h

215

215

215

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

s

6,7

4,5

4,5

Kombinovaná spotreba

kWh/100 km

19,9

21,4

21,9


Inzercia

Inzercia




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.