TEST Mercedes-Benz V 300 d 4MATIC EXCLUSIVE: Luxusný obor, ktorý má ako každý klenot aj zopár prekvapivých nedostatkov

Mercedes-Benz V nie je len dodávka, ale mobilný salón s prvotriednou výbavou. Prečo stojí vyše 120 000 € a čo za to dostanete?

Vydané  Text: 

Ak si myslíte že dodávka nemôže byť luxusná, dajte si rande v V-éčkom od Mercedesu. Ten vám dá hneď niekoľko dôvodov na zmenu názoru. Na prvý pohľad sa síce môže zdať, že ide len o veľkú a robustnú skriňu na kolesách, no stačí pár kilometrov v tejto kráske a zistíte, že to nie je iba dodávka. Je to skutočný Mercedes, ktorý vám poskytne prestíž a dávku emócie. Najmä ak sa uvelebíte na jednom zo zadných sedadiel. 

Jemný facelift

Prestížna trieda V dostala s najnovšou aktualizáciou nielen širokú masku chladiča, nový nárazník a upravené svetlomety, ale aj technológie, ktoré vás presvedčia, že ide o auto, ktoré sa nebojí ukázať svoje silné stránky. Pred vodičom sa teraz rozprestiera dlhší panel, ktorý spája meradlá s centrálnym displejom, ako v osobných modeloch Mercedes-Benz. Na testovanie som dostala verziu 300d 4MATIC EXCLUSIVE a po tisícke kilometrov na palubnom počítači sa mi podarilo udržať spotrebu v takmer identickej hodnote, ako udáva výrobca podľa WLTP. 

Inzercia

Inzercia

Na výber máte v konfigurátore z troch pohonných sústav dieselových motorov s výkonom 120, 140 alebo 174 kW, ktoré sú všetky spojené s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Základným pohonom je zadná náprava, pričom verzie s pohonom všetkých štyroch kolies sa postarajú o lepší zážitok z jazdy, a to najmä pre cestujúcich, čo je pri tomto aute kľúčový faktor. S rozmermi 5 140 mm na dĺžku, 1 992 mm na šírku, 1 883 mm na výšku a rázvorom 3 200 mm je toto naozaj veľkorysá obývačka, no stále si zachováva určitú dávku elegancie typickú pre tento segment. 

Medzi štandardné prvky výbavy bez ohľadu na úroveň patria posuvné dvere, šesť komfortných sedadiel rozdelených do troch radov, multimediálny systém MBUX, moderný komunikačný modul a bohatá bezpečnostná výbava, vrátane sledovacieho systému Distronic, snezory Presafe, asistenti bočného vetra (skvelé, ak ste práve na moste, pretože auto nerozhádže), udržiavania v jazdnom pruhu, sledovania mŕtveho uhla a mnoho ďalších. Úlohou auta je síce zjednodušiť vám život, ale aj vás primerane ochrániť. 

Mercedes triedy V s hmotnosťou 2,3 tony a rýchlosťou 214 km/h nepochybne vyžaduje určitý rešpekt, no práve to je jeho prednosť. Systémy, ktoré sa starajú o bezpečnosť, sú doslova neustále v akcii. Jazda je výrazne ovplyvnená štandardným „agility control“ systémom, ktorý reaguje na dynamiku a povrch cesty a prispôsobuje zavesenie kolies v reálnom čase – takže sa nemusíte obávať žiadnych nečakaných reakcií.

Zopár detailov

Predĺžená maska chladiča takmer líže nové viacúčelové LED svetlomety, pričom hviezda nad ňou nie je len estetickým prvkom. Je to znak exkluzívnej výbavy, ktorý zaručuje, že sa na letisku nestratíte. Keby ste chceli ešte niečo navyše, viete si dokúpiť lakovanie niektorých komponentov v čiernej lesklej farbe (kľučky dverí, zrkadlá), ale mne to príde v tejto kalaharskej zlatej skôr zbytočné. Vedenie bočných dverí nie je stále úplne dokonalé, ale tónované sklá, ktoré perfektne zakrývajú dianie v druhom a treťom rade sedadiel, to trochu napravia. Bočnú siluetu spájajú chrómované strešné lyžiny a lišty pod oknami i pozdĺž prahov, ktoré vyzerajú elegantne a pridávajú V-éčku dynamický vzhľad. Môj obdiv si vyslúžili aj 19-palcové päťlúčové zliatinové disky, navrhnuté nielen pre estetiku, ale aj pre znížený odpor vzduchu. 

Odomykanie spínačom na “diaľkovom ovládači” sa zdá byť v rozpore s luxusným vstupom do interiéru, ktorý vás privíta presvetleným priestorom pod panoramatickým sklom. Za novo navrhnutým volantom vyčnieva široký displej, ktorý pripomína stále Mercedes-Benz. Prístrojový panel je pokrytý jemnou kožou a brúseným hliníkom, čo dodáva celému kokpitu nadčasový vzhľad. Kožou obšitý volant, ktorý je vyhrievaný a má citlivé spínače, má na rozmery auta veľmi citlivé ovládanie – len trochu pod dve a trištvrte otáčky. Na pravej páke nájdete ovládanie prevodovky s ergonomicky navrhnutými polohami R, N a D, kým ľavá páka univerzálne slúži na ovládanie stieračov, smeroviek a svetlometov.

Kovové spínače na konzole nie sú len štýlové, ale aj ergonomické, čo je vítané pri ovládaní klimatizácie, posuvných dverí, podraďovania a voľby dynamiky jazdy. Čierne prepínače skratiek sú usporiadané na posuvnom paneli, ktorý pohodlne nahrádza dotykové ovládanie na centrálnej obrazovke. A športové pedále? Prečo nie, veď aj v tejto dodávke sa dynamický výber vozidla stretáva so športovou funkčnosťou.

Kabína ako sa patrí

Toto ale nie je klasická dodávka, ktorá by slúžila na prepravu materiálu na stavbu. Namiesto toho vás víta šesť kožených sedadiel, pričom prvé štyri sú vybavené opierkami a dve ďalšie konferenčnými stolíkmi. Dvere majú mäkké dvojfarebné obloženie v béžovej a čiernej farbe, podlaha je pokrytá kvalitným kobercom. Vpredu nájdete automatickú klimatizáciu, vzadu je poloautomatická, a celý interiér je osvetlený 64-farebným ambientným osvetlením. Na vrch toho všetkého sa ozýva zvuk systému Burmester – čo iné by ste od takéhoto interiéru očakávali?

Sedadlá sú vyhrievané a ventilované, čalúnené kvalitnou svetlobéžovou kožou, takže aj dlhé cesty sa stanú príjemným zážitkom. Nastavenie sedadiel, ktoré sú prispôsobiteľné podľa vašich preferencií, je naozaj na úrovni. “Cestovné” vlastnosti auta sú výnimočné, veľkú zásluhu má na tok systém Airmatic s pružením Agility Control, ktorý spoločné s pohonom všetkých štyroch kolies poskytuje stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. 

Ale každý klenot má aj svoje nedokonalosti. Ak ste vodič, ktorý meria viac ako 1,9 metra, budete sa musieť trochu dlhšie pohrať s posuvom sedadla, aby ste si našli ideálnu polohu. Pre tých, ktorí majú nad dva metre, už to nie je úplne ideálne, a to aj napriek tomu, že extrémny pohyb sedadla dopredu pôsobí možno trochu zbytočne. Akoby sa celá kabína akosi posunula k prednému sklu, čo je zbytočne rušivé. Tiež mi celkom vadí, že ak sa chce pasažier dostať do tretieho radu sedadiel, musí manuálne zatiahnuť za páčky a silou sedadlo v strednom rade zaklapnúť. A celý proces sa opakuje, aj keď chce vystúpiť (inak ako cez kufor). Nie som rozmaznaná, ale auto s cenou nad 100 000 eur by predsa mohlo mať vo výbave mať nejakú elektronickú vychytávku. 

Niektoré systémy môžu byť občas až príliš starostlivé

Inteligentný a rozšíriteľný systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ponúka viac než len základné informácie. Pre tých, ktorí majú radi detail, ponúka športový režim zobrazenia prístrojov. Vtedy okrem otáčok motora (tých klasických čísel) zobrazuje aj hodnoty ako krútiaci moment (Nm) či výkon (kW), ale aj ďalšie zaujímavosti ako gravitačné zrýchlenie, teplotu motorového oleja a dokonca plniaci tlak turbíny. Skoro ako malý osobný technický asistent – akurát, že vám neponúkne šálku kávy.

Pri testovaní som sa však rozhodla pre klasický rozchod údajov, ktoré šofér potrebuje na pohodlnú a bezpečnú jazdu, najmä keď ide o prepravu dôležitých pasažierov alebo celú rodinu v bezpečnom a komfortnom aute. Zvyšok informácií na obrazovke sa skôr drží v pozadí, s navigáciou, asistenčnými systémami a servisnými funkciami, ktoré neprebíjajú hlavné zobrazenie.

12,3-palcový stredový displej je multifunkčný, ale stále prehľadný. Informácie sa ovládajú nielen dotykom, ale aj hlasom, gestami či pomocou posuvného panela na konzole, čo z neho robí flexibilného spoločníka. Menu je rozdelené na rôzne sekcie ako navigácia s dopravnými informáciami, rádio, telefón, komfortné funkcie, nastavenia vozidla a bezpečnostné systémy, pričom každý z týchto modulov sa zobrazuje plynule a responzívne.

A áno, obrazovka môže zobraziť aj pohľad na vozidlo, ako keby ste sa prechádzali s kamerou okolo auta, ale radšej sa nebudem púšťať do všetkých možností, aby som vás nezahltila. Mercedes myslel a ponúka digitálne zrkadlo, ktoré nezobrazuje to, čo sa deje v kabíne, ale poskytuje široký uhol pohľadu na všetky plochy za vozidlom. Efektívne riešenie, ktoré nepopiera luxus ani v tomto detaile.

Systémy riadenia a smerového ovládania sú nespochybniteľne veľmi užitočné, keď ide o bezpečnosť – sú to vlastne tí tichí pomocníci, ktorí držia veci pod kontrolou, keď ste zaneprázdnení telefonovaním, hľadaním strateného predmetu v aute alebo len jednoducho nechávate svoje myšlienky niekam zatúlať. Pre vodičov, ktorí sa radi nechajú uniesť dynamickou jazdou, však aktívny zásah do vedenia môže byť trochu rušivý. Mercedes-Benz to samozrejme vie, a preto ponúka možnosť tento systém vypnúť, aby sa vaše adrenalínové chvíle nepretavili do nečakaného „zásahu autority“.

Po každom štarte auta som automaticky vypínala varovné pípanie, ktoré sa ozve pri prekročení určitej rýchlosti. Prečo? Nie, nie som rýchlostný pretekár, jednoducho občas nechcem, aby ma auto stále súdilo. „Prečo nejazdíš podľa predpisov?“ pýtajú sa ma, ako by mi chcelo pripomenúť, že všetci máme čas. Možno som trochu kritická, ale pravdou je, že v testovacej dodávke triedy V zobrazené rýchlosti 50, 90 a 130 km/h boli v skutočnosti namerané ako 47, 87 a 126 km/h. Čiže k tomu pípaniu bolo viac než len trocha dôvodu na vypnutie tejto funckie.

Ako jazdí?

Voliteľný „airmatic“ systém sa postará o to, aby výška podvozku zostala stabilná bez ohľadu na zaťaženie. V režime „komfort“ je vozidlo nastavené na normálnu výšku, ale keď pridáte plyn a vyrazíte na rýchlostné cesty, auto sa automaticky zníži, aby zlepšilo stabilitu a znížilo spotrebu paliva. Režim „šport“ zas znižuje výšku podvozku na minimum pre maximálny výkon a stabilitu. Tento model si poradí s každým prostredím.

V úzkych uliciach sa prispôsobí. Je dostatočne vyvýšený, aby sa neocitol v problémoch pri spomaľovaní, a aj vybavený technológiami, ktoré sledujú nielen vzdialenosť vpredu, ale aj mŕtve uhly a okolie. A keď už hovorím o technológii, aktívny parkovací asistent s 360-stupňovým pohľadom uľahčuje parkovanie v aj tých najstiesnenejších priestoroch, kým turn-by-turn navigácia vám pomôže vyhnúť sa zápcham. Dokonca sa zobrazuje aj pohľad na semafory, takže už sa nemusíte neustále otáčať na červenú.

A teraz niečo, čo ocenia tí, ktorí si užívajú jazdu mimo mesta. V 300d sa môžete cítiť pohodlne aj na dlhých cestách. Pri rýchlosti 90 km/h sa prevodovka 9G-tronic pohodlne drží na siedmom stupni, zatiaľ čo v športovom režime môže klesnúť o stupeň nižšie. Pri jazde po vidieku v režime komfort auto udržiava pokojné otáčky okolo 1 500, čo zaručuje pohodlnú jazdu aj bez zbytočných vibrácií.

Akcelerácia je plynulá, 2,0-litrový štvorvalec to zvládne vytočiť až do 1 700 otáčok pred preradením nahor. Keď spomalíte, otáčky klesnú na tisícku, vďaka dostatku krútiaceho momentu. O pohodu pri jazde sa postará aj tempomat, ktorý automaticky reaguje na prípadné zákruty. Keď tempomat nastavíte na 134 km/h, GPS sa chvíľu rozhoduje, či idete 129 alebo 130 km za hodinu, ale vy sa môžete len usmievať.

A viete čo? Vyskúšala som aj režim šport, aj keď som sa trochu potmehúdsky pýtala, čo to dokáže v 2,3-tonovej dodávke. Výsledok je prekvapivý, aj keď počas testu som nikdy nemala pocit, že by režim komfort nemal dostatok výkonu. Možno by sa ale hodil režim šport pri plne naloženom vozidle s ťahaním prívesu, keď sa užitočná hmotnosť 888 kilogramov môže prejaviť. Ale aj v takýchto podmienkach Mercedes nezabúda na svoj charakter.

Terén a limity

Mercedes triedy V s pohonom všetkých štyroch kolies rozhodne nie je vozidlo, ktoré by ste poslali na preteky v teréne. Napriek tomu sa s ním dá dostať na miesta, kde by ste možno čakali skôr off-roadového veterána. Podvozok je schopný zdvihnúť sa až o 35 mm, čo stačí na to, aby si pohodlne poradil s nejakým tým nerovným terénom. Tento systém si môžete nastaviť priamo cez obrazovku a veľmi rýchlo uvidíte, ako sa vozidlo dostáva do vyvýšenej polohy.

Ak si myslíte, že to je len hračka, radšej si vyskúšajte, ako Mercedes zvláda zjazd dolu svahom – nie na žiadnom nezjazdnom úseku, ale na úplne normálnom asfalte. Na obrazovke sa ukázal 20-percentný sklon a trojpercentný priečny sklon, a aj keď sa to nezdá, dodávka klesala kontrolovane, akoby práve prechádzala záhradkou. Namiesto rýchlej jazdy som si užívala kontrolovaný „terénny“ zážitok – teda zhruba rýchlosť dvojky na digitálnom merači, čo je o niečo rýchlejšie ako chodec na prechádzke. 

A keď som sa pustila do rozjazdu v protismere, štvorkolesový Mercedes sa s tým vysporiadal s eleganciou – žiadny preklz, iba plynulý štart pri 1 500 otáčkach. Znie to možno ako magic trick, ale je to jednoducho technológia, ktorá sa postará o to, že sa budete cítiť bezpečne aj v nezvyčajných situáciách.

Spotreba? Kde je limit, tam je Mercedes

Po 1 251 kilometroch testovania (z toho statná polovica na diaľnici), s priemernou rýchlosťou 62 km/h a spotrebou 9,2 litra, som sa dokázala presvedčiť, že Mercedes-Benz dokáže byť šetrný, ak sa na to pozriete z tej správnej perspektívy. Snažila som sa o dynamickú jazdu – a to aj mimo diaľnic – kde by sme si so spotrebou dali pokoj a nenechali sa predbehnúť. Aj keď sa nám podarilo znížiť spotrebu na úroveň 7,9 litra, nešlo o žiadnu súťaž v efektívnosti.

V skutočnosti, v mestských podmienkach sme spolu dosiahli lepšie výsledky než naši predchodcovia, ktorých spotreba sa šplhala až na 10,8 litra (ťažká noha?). Rýchlosť na slovenských diaľniciach v noci (teda bez hustej premávky) by podľa mojich odhadov stiahla spotrebu možno aj pod 9 litrov, a to pri jazde v normálnych limitovaných podmienkach. Klasická bežná premávka? O niečo efektívnejšia – okolo 7,5 litra na 100 kilometrov. Nie je to najnižšia spotreba na svete, ale s takýmto vozidlom sa určite nebudete cítiť ako šetrič planéty.

Cena a výbava

A teraz cena… ak chcete získať to najlepšie zo štyroch exkluzívnych úrovní výbavy, pripravte na to, že cena základnej verzie sa môže zvýšiť o viac ako 35-tisíc eur. Čo za to dostanete? Okrem luxusu, samozrejme, aj stály pohon všetkých štyroch kolies, ktorý zaberie štvrtinu tejto sumy (ehm-ehm). Čo je ale praktické a štýlové, je strecha s dvojitým sklom (posuvná vpredu a pevná vzadu), takže aj pasažier v treťom rade bude mať pocit, že jazdí v kabriolete.

Vzduchový podvozok Airmatic je ďalším luxusom, ktorý si určite zaplatíte. Lebo sa oplatí. S cenou 2 172 eur sa dostávate k podvozku, ktorý sa prispôsobí prakticky akejkoľvek ceste. Medzi ďalšie zaujímavé, ale nie až tak finančne náročné príslušenstvo patrí prídavné kúrenie (1 839 eur) a ťažné zariadenie, čo je fajn za to, že si v zime vyhrejete auto alebo odveziete nejaké tie veci na chatu. A ak chcete niečo skutočne praktické, pozrite sa na pohyblivý stolík alebo skrinku medzi sedadlami. Dokopy však testovací Mercede-Benz triedy 300d 4MATIC EXCLUSIVE stojí 125 106 €. Veľa alebo primerane? To už musí zvážiť nový majiteľ.


Inzercia

Inzercia