Prídu prísnejšie regulácie pre americké pick-upy? Nemecká organizácia pripravuje žaloby

DUH podala žalobu na nemecký úrad KBA a žiada odhalenie registračných údajov amerických pick-upov, ktoré môžu obchádzať pravidlá EÚ.

Vydané  Text: 

Nadrozmerné americké pick-upy sa dostali pod paľbu kritiky v Nemecku. Organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) podala žalobu na Spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA) a žiada zverejnenie údajov o ich registráciách. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť, emisie a ich možný vplyv na klímu.

Masívne pick-upy vs. Európske normy

Zatiaľ čo v USA sú veľké pick-upy od značiek ako Ford, RAM či od GM bežným zjavom, v Európe pôsobia ako cudzie elementy. Podľa DUH tieto vozidlá nezodpovedajú homologizačným predpisom EÚ, čo znamená, že môžu mať vyššie emisie a nedostatky v bezpečnostnej výbave. Okrem toho majú extrémne rozmery – môžu byť dlhé až 6,8 metra a široké 2,7 metra, čo komplikuje parkovanie v mestách a zvyšuje riziko dopravných nehôd.

Najväčší problém však predstavuje ich ekologická stopa. DUH tvrdí, že tieto vozidlá môžu vypúšťať až deväťnásobne viac CO2 v porovnaní s bežnými autami predávanými v Európe. Aj napriek prísnym pravidlám je v EÚ možné tieto vozidlá registrovať. Každý exemplár však musí prejsť individuálnym schválením, čo obchádza klasické homologizačné procesy. Podľa údajov, ktoré DUH získala, bolo v roku 2023 v Európe registrovaných 4 025 týchto pick-upov, pričom až 80 % z nich skončilo v Nemecku. Šokujúce je, že takmer 3 000 z nich boli modely RAM.

Inzercia

Inzercia

New 2025 Ram Heavy Duty and Ram Chassis Cab

Žaloba proti KBA

DUH už v minulosti požiadala KBA o podrobné informácie o individuálnych schváleniach týchto vozidiel, no úrad túto žiadosť odmietol. Organizácia sa preto rozhodla podniknúť právne kroky a podala žalobu, pričom sa odvoláva na zákon o informáciách o životnom prostredí.

„Ak umožníme obchádzanie homologizačných predpisov, nielenže vedome poškodzujeme klímu, ale aj zvyšujeme riziko vážnych dopravných nehôd, varuje Jürgen Resch, federálny riaditeľ DUH.

Organizácia zároveň vyzýva nemeckú vládu, aby prijala prísnejšie regulácie, vysoké dane a parkovacie obmedzenia pre pick-upy, čím by sa ich dovoz a predaj v Európe obmedzil.

Inzercia

Inzercia


Inzercia

Inzercia