Brusel rieši škandál: Zakáže čínske autá v Európe? Amerika už zakročila, Európa váha

Čínske elektromobily už nie sú len lacnou alternatívou – stávajú sa geopolitickým problémom, ktorý môže ovplyvniť celý automobilový trh v Európe.

Vydané  Text: 

Čínske elektrické vozidlá si získavajú čoraz väčší podiel na európskom trhu, no spolu s nimi rastú aj obavy. Podľa správy londýnskeho inštitútu CSRI predstavujú tieto vozidlá potenciálne bezpečnostné riziko – môžu slúžiť na špionáž, odpočúvanie a zber citlivých údajov. Kým Spojené štáty už zakročili proti čínskym automobilkám, Európa zatiaľ váha.

Čínske autá ako hrozba?

Moderné autá sú dnes viac než len dopravné prostriedky – sú to sofistikované zariadenia vybavené kamerami, senzormi a neustálym pripojením na internet. Práve táto technologická prepojenosť vyvoláva otázky o bezpečnosti čínskych modelov predávaných v Európe.

Inzercia

Podľa správy Čínskeho inštitútu pre strategické riziká (CSRI) môžu byť tieto vozidlá využité na:

  • Sledovanie pohybu osôb a objektov,

  • Odpočúvanie konverzácií v interiéri vozidla,

    Inzercia

  • Získavanie dát zo smartfónov pripojených k infotainmentu.

Senior riaditeľ CSRI Sam Goodman varuje, že Európa momentálne zaostáva v ochrane pred špionážnym rizikom čínskych áut a mala by situáciu riešiť čo najskôr.

Europarlament má tri pracoviská, najviac budov vlastní v Bruseli a oficiálnym sídlom je Štrasburg - SITA.sk

USA už zakročili, Európa stále váha

Administratíva bývalého amerického prezidenta Joea Bidena minulý rok označila čínske autá za potenciálnu hrozbu pre národnú bezpečnosť. Tento rok USA prakticky zastavili ich predaj zavedením vysokých dovozných ciel a obmedzení.

Európska únia síce tiež podnikla kroky – od júla uvalila clá na čínske elektromobily kvôli neférovým dotáciám, no zatiaľ neprijala žiadne opatrenia na základe bezpečnostných obáv. A to aj napriek tomu, že predaj čínskych značiek ako BYD či MG v Európe prudko rastie.

Spolupráca s tajnými službami?

Kritici upozorňujú na čínske zákony, ktoré vyžadujú, aby technologické spoločnosti spolupracovali so štátnymi spravodajskými agentúrami. To znamená, že aj výrobcovia elektromobilov musia na požiadanie odovzdať citlivé údaje čínskym úradom.

„Spoločnosti nemôžu ani len informovať verejnosť o tom, do akej miery spolupracujú s čínskou vládou,“ upozorňuje výskumník CSRI.

Podobné obavy sa už v Európe riešili v prípade čínskeho telekomunikačného gigantu Huawei, ktorého technológie boli v niektorých krajinách zakázané. Pri čínskych automobilkách však Európa zatiaľ neprišla so žiadnym jasným riešením.

Podľa hovorcu Európskej komisie existujú pravidlá, ktoré majú chrániť digitálnu bezpečnosť priemyslu. Smernica NIS2 ukladá firmám povinnosť chrániť dáta a hlásiť kybernetické incidenty. Avšak automobilky sú v tomto systéme stále len sekundárnym sektorom, čo znamená, že ich povinnosti nie sú také prísne ako v iných odvetviach.

Nemecký europoslanec Jan-Christoph Oetjen vyzýva na rýchle a dôkladné vyšetrovanie. EÚ musí čo najskôr posúdiť reálnu hrozbu špionáže a konať, kým nebude neskoro.

Budúcnosť čínskych áut v Európe je neistá

Zatiaľ nie je jasné, či Európa zvolí podobný prístup ako USA a zakáže čínske autá, alebo sa bude spoliehať len na clá a regulácie. Isté však je, že čínske elektromobily už nie sú len lacnou alternatívou – stávajú sa geopolitickým problémom, ktorý môže ovplyvniť celý automobilový trh v Európe.

Čína síce vyváža do EÚ najviac áut, ale na krk jej dýcha táto krajina. Opäť mimoeurópska


Inzercia

Inzercia