PRVÁ JAZDA Grande Panda: Táto novinka od Fiatu má veľký problém, ale stále stojí za to
Fiat Panda Grande je späť! Elektrický pohon, praktický dizajn a množstvo prekvapení v jednom dostupnom balení.
Vydané Text: Autoviny.sk
Fiat Panda patrí medzi najikonickejšie modely talianskej automobilky. Tentoraz prichádza v novej, štvrtej generácii s prívlastkom Grande, ktorá spája retro šarm s modernými technológiami. Napriek elektrickému pohonu si zachováva jednoduchú ovládateľnosť a praktický dizajn, na aký boli majitelia vždy zvyknutí.
Elektrická, ale stále verná tradícii
Aj keď ide o elektromobil, Fiat sa rozhodol ponechať štartovanie pomocou klasického kľúča. Toto nostalgické riešenie pridáva na charaktere, no zároveň šetrí náklady. Grande Panda stojí na platforme, ktorú zdieľa s Citroënom C3 a Opelom Frontera, čím si zachováva kompaktné rozmery ideálne do mesta. Interiér je premyslene spracovaný – sedadlá sú vyrobené z recyklovaných tetra-pakov, palubná doska z tvrdého plastu s bambusovými vláknami a detaily odkazujú na legendárny turínsky závod Lignotto.
Inzercia
Miesto vodiča ponúka vysoký posed a výborný výhľad, hoci nastavenie bedrovej opierky chýba. Priestorové riešenie je inteligentné – vpredu sa cítite ako v priestrannejšom aute, vzadu je to o čosi stiesnenejšie, no stále použiteľné. Batožinový priestor pojme štyri menšie kufre, ale s vyššou nakladacou hranou treba počítať.
Dynamika na mestské jazdenie stačí
Fiat Grande Panda poháňa elektromotor s výkonom 83 kW (113 k), ktorý zvládne zrýchlenie na 100 km/h za 11 sekúnd. V meste je svižná, ľahko sa ovláda a jej riadenie je mäkké, čo oceníte pri parkovaní. Na okreskách je však cítiť nedotáčavosť a mierny nedostatok spätnej väzby. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 132 km/h, no tempomat záhadne ponúka možnosť nastaviť až 180 km/h – chyba alebo taliansky humor?
Podvozok je naladený na komfort, hravo zvláda nerovnosti, spomaľovače aj dlažobné kocky. Odpruženie je jednou z najsilnejších stránok tohto modelu. Odhlučnenie je na solídnej úrovni a ani pri vyšších rýchlostiach nie je v kabíne nepríjemný hluk.
Praktické riešenia a jeden nedostatok
Ovládanie je intuitívne – klimatizácia má vlastný panel, dotykový displej reaguje rýchlo a podporuje bezdrôtové pripojenie smartfónu. Dôležitým detailom je možnosť vypnúť asistent jazdných pruhov a rozpoznávanie značiek jedným tlačidlom, čo ocenia najmä talianski vodiči, ktorí sa pravidiel veľmi nedržia.
Najväčším mínusom je absencia tepelného čerpadla, čo znamená, že v zime dojazd rapídne klesne. Oficiálne udávaných 320 km je skôr teoretických. Nabíjanie cez wallbox zvláda maximálne 7 kW, no na rýchlonabíjačke dokáže čerpať výkon až 100 kW, pričom na 80 % sa dostane za 27 minút. Fiat ponúka aj zaujímavý doplnok – pevne zabudovaný špirálový nabíjací kábel, ktorý sa jednoducho vytiahne k zásuvke.
Panda zostáva verná svojim hodnotám
Grande Panda je moderným pokračovaním legendy, ktoré si zachováva praktickosť, jednoduché ovládanie a dostupnú cenu. Neponúka športové zážitky, ale ako mestský elektromobil je príjemným spoločníkom s dávkou talianskeho šarmu. Fiat opäť dokázal, že vie postaviť ľudové auto, ktoré si obľúbia nielen Taliani.