TEST Kia EV3: Ponúka dojazd 605 km a praktický interiér, ale čím ešte zaujme?
S dojazdom cez 500 km, rýchlonabíjaním a priestranným kufrom sa Kia EV3 stáva silným hráčom v segmente elektromobilov. Je však verzia GT-line to pravé orechové?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Keď sa Kia rozhodla rozšíriť svoju ponuku elektrických vozidiel uvedením modelu EV3, vyvolala u mnohých zmiešané pocity. Na jednej strane tu máme SUV s pôsobivým dojazdom 605 kilometrov (podľa normy WLTP). To je veľmi priaznivý faktor pre každého zákazníka, ktorý nechce často okupovať nabíjačku. Na druhej strane je tu zvedavosť, či sa tento model bude schopný postaviť konkurencii, ako je Renault Megane E-Tech a Peugeot e-2008. Už teraz vám môžem prezradiť na túto otázku odpoveď – áno, ale…
Zaujímavé krivky
Poďme od samotného dizajnu. Zovňajšok EV3 je výsledkom premyslenej kombinácie kriviek a ostrých línií, čo jej dáva dynamický, no zároveň robustný vzhľad. Vlastne vyzerá ako zmenšená verzia modelu EV9, ale to len vo veľmi prenesom zmysle. Má výrazné podbehy kolies, ktoré sú doplnené lesklými vložkami. Ale dizajn EV3-jky nie je iba pútavý, ale aj funkčný.
Inzercia
Aerodynamickú efektívnosť dosiahli inžinieri vďaka hladkej kapote, zapusteným klučkám dverí a celkovému tvaru karosérie, čo potvrdzuje aj hodnota koeficientu odporu vzduchu Cx 0,26. Mne osobne sa EV3 veľmi páči, no pre niektorých môže byť práve jej kubický tvar menej atraktívny. Ale ako to už býva, to je vec vkusu, a ak niekto preferuje plynulejšie línie, v portfóliu Kie nájde vyhovujúcu alternatívu (Kia EV6).
EV3 je postavená na platforme e-GMP, ktorá síce nevyvíja také vysoké napätie ako niektoré konkurenčné modely, no ponúka dostatok energie pre dosiahnutie výkonu, ktorý bude pre mnohých vodičov viac než dostatočný. Jednou z kľúčových výhodou je batéria od LG s kapacitou 81,3 kWh (netto), ktorá nemá problém s jazdou na dlhšie vzdialenosti, minimálne v porovnaní s konkurenciou. Len pre info, Peugeot e-2008, ktorý má podobnú veľkosť ako EV3, ponúka batériu s kapacitou iba 54 kWH (brutto). Pre kórejskú značku je to teda zásah do čierneho, lebo dojazd 605 kilometrov je to najlepšie, čo v tejto triede nájdete (ale treba si za to samozrejme zaplatiť). V reálnom živote sa testované auto s touto väčšou batériou preukázalo dojazdom okolo 536 kilometrov.
Nie športová, ale dynamická
Nemenej dôležité je pre Kiu aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 128 kW, čo oceníte najmä na ceste na dovolenku (alebo dlhšiu pracovnú cestu). Tým získate ideálne čas na natiahnutie nôh, vypitie kávičky či sledovanie detí. Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, tie má EV3-jka na naozaj vysokej úrovni. S otáčacím priemerom 10,3 metra manipulujete s autom s úplnou ľahkosťou, a to aj v úzkych uličkách, kde je veľkosť vozidla občas výhodou. A hoci pneumatiky Hankook Ion Evo poskytujú skvelú trakciu na rovnom asfalte, pri prejazde prudšími zákrutami im chýba trochu priľnavosti. To je ovplyvnené aj hmotnosťou auta. Brzdový systém so štyrmi kotúčmi sa ale postará o bezpečné zastavenie vozidla. Pedál je citlivý tak akurát, stačí vyvinúť menší tlak, ktorý nemusí byť prudký, ale skôr progresívny.
Vysokú úroveň bezpečnosti si môže Kia pripísať vďaka sérii technologických vylepšení. Máme tu autonómne riadenie úrovne 2 už v štandardnej výbave, ktoré ponúka veľmi solídnu funkčnosť, najmä na dlhých trasách, kde si udržiavanie vozidla v pruhu nevyžaduje neustálu pozornosť vodiča. Detekcia mŕtveho uhla a 360° kamera sú ale výsadou drahšej výbavy. Tempomat si dokonale rozumie s vozovkou a autami na nej a jeho prejav je vďaka jeho pokrokovej povahe takmer ľudský. Naučíte sa mu dôverovať, a to nielen na diaľnici, ale stále.
Jazdné režimy si vyberáte pomocou jediného tlačidla umiestneného v spodnej časti stredového venca volantu. Volič prevodových stupňov, ako aj tlačidlo štart/stop, sa ovláda pomocou veľkého otočného voliča umiestneného na stĺpiku riadenia pod páčkou stieračov. EV3-jka má tiež na oboch stranách volantu dve diskrétne páčky, ktorými si regulujete intenzitu rekuperačného brzdenia. Máte na výber z troch úrovní a ak ste trochu leniví, nastavíte si režim jedného pedálu. Vtedy auto brzdí automaticky a vy ako vodič musíte iba zošliapnuť plyn.
Nie je to žiadny digitálny „neandertálec“
Povedzme si to na rovinu. Nie každý elektromobil sa môže pochváliť dizajnom interiéru, ktorý je súčasne praktický, ale aj elegantný. Kia EV3 to má ale vymyslené naozaj dobre. V kabíne nájdete čisté línie a vysokú kvalitu spracovania, a to aj napriek tomu, že niektoré plasty môžu pôsobiť lacnejšie kvôli svojmu recyklovanému pôvodu. Ak je to ale kompromis, ktorý dokážete “prehltnúť”, získate skutočne priestranný interiér s moderným digitálnym panelom, ktorý sa plynulo integruje do celej palubnej dosky. Trojica displejov (12,3-palcový prístrojový panel, 5,3-palcový displej klimatizácie a ďalší pre 12,3-palcový infotainment) poskytuje prehľadné ovládanie a akúsi vizuálnu vyrovnanosť.
Toto auto nie je žiadny digitálny “neandertálec”, ale určite by som prijala, ak by niektoré fyzické tlačidlá, konkrétne pre ovládanie kúrenia, zostali zachované. Tu sa ale aspoň nemusíte preklikávať počas jazdy cez celé menu, aby ste si zapli vyhrievanie čelného skla. Veľkým pomocníkom môže byť aj hlasové ovládanie, kde urobila automobilka v posledných modeloch slušný pokrok.
Jazdná pozícia za volantom je pohodlná, čo určite prispieva k celkovému komfortu jazdy. So svojim rázvorom 2,68 m (ako pri modeli Sportage) má EV3-jka viac miesta na nohy, ako je bežný vodič zvyknutý. Batožinový priestor s objemom 460 litrov je v tejto triede výnimočný a ponúka dostatok miesta pre batožinu aj menšiu rodinu. Praktická je v tomto prípade aj dvojitá podlaha a jej výška 14 cm poskytuje ideálnu plochu pre väčšie predmety alebo nutné “harampádí”. Pod kapotou sa skrýva priestor obmedzený na 25 litrov, ktorý slúži predovšetkým na uloženie nabíjacích káblov, takže ich nemusíte zakaždým rozmotávať.
Pomer cena/výkon
A čo tá spotreba? Po niekoľkých jazdách kombinujúcich mesto, okresky aj diaľnicu som zaznamenala priemernú spotrebu 17,9 kWh/100 km. Je to síce viac ako deklaruje výrobca, ale v chladných mesiacoch s permanentne zapnutým kúrením a pravidelným vyhrievaním sedadiel to dáva logiku. Verím, že v jarných a jesenných teplotách sa s touto verziou s 81,4 kWh batériou dostanete aj o niečo nižšie, no s určitou odchýlkou treba vždy počítať.
Na druhej strane som si nie celkom istá, že práve toto bude komerčne naojbľúbenejšia verzia. Kia má v talóne totiž základnú (a už tak celkom bohatú) verziu s 58,3 kWh batériou, ktorá by mala oficiálne prejsť 436 kilometrov. Toto číslo je tiež dostatočné aj pre širokú verejnosť a navyše prichádza s oveľa dostupnejšou štartovacou cenou 37 690 € (aktuálne aj s bonusom 2 000 €). Naproti tomu je najvyššia výbava GT-line nasadená nad hranicu 54 000 €, čo už nie je práve tak prozákaznícky ladené. Ale na konci vždy zvíťazí voľba jednotlivca.
Záver
Kia vkladá do svojho najnovšieho prírastku veľké nádeje, pretože práve s EV3-jkou chce zvýšiť podiel na trhu s elektrinou. Model je zaujímavý nielen z hľadiska dizajnu, technológie a obývateľnosti, ale aj výkonu a účinnosti. Vyniká v mnohých aspektoch, a aj napriek niektorým kompromisom v oblasti komfortu pri vyšších rýchlostiach bude atraktívnou alternatívou pre tých, ktorí hľadajú efektívne elektrické SUV.
Čo je ale bezkompromisné je cena, ale pri základnej verzii, pretože Kórejci sa snažili výrazne ušetriť, aby štartovacia cenovka nevystúpala do nebies. A podarilo sa. Cena začína na 37 690 € pre verziu so základnou batériou, pričom verzia s dlhým dojazdom (605 km) sa začína pri výbave Air na sume 45 590 €. GT-line možno nebude práve najviac kupovanou verziou, no v celkovou ponímaní to bude veľmi konkurencieschopná voľba. A to aj v porovnaní s modelmi ako Renault Mégane E-Tech (od 40 900 €), Peugeot e-2008 (od 34 190 €) a Volvo EX30 (od 39 960 €). Je to model, ktorý ponúka veľmi zaujímavý pomer cena/výkon a keď vyslovene idete po zaujímavom dojazde a kvalitnej výbave, toto je skvelá alternatíva.
TEST: Kia EV9 je viac ako len SUV. Je to vyhlásenie – odvážne, inovatívne a dôsledne premyslené