Škoda Superb oslavuje 90 rokov. Ako sa vlajková loď Mladoboleslavskej značky zmenila?
Veľký liftback Škoda Superb od obľúbenej českej značky oslavuje jubileum. Pozrime sa bližšie, akým vývojom prešiel.
Vydané Text: Adam Rón
Keď ľudia začujú meno Superb, takmer každý si spomenie na obľúbenú prvú generáciu pod koncernom VW. Tento model zdieľal platformu s VW Passat B5,5. Meno „Superb“ sa však v automobilovom svete objavilo už oveľa skôr. Škoda predstavila prvý model s týmto názvom už v roku 1934. Ponúkol nezávislé zavesenie a trubkový rám, čo v tej dobe patrilo k moderným technologickým riešeniam. Pôvodný Superb sa vyrábal od roku 1935 až do 1949, pričom z výrobných liniek zišlo 890 osobných a 1 630 vojenských variantov. K dispozícii boli šesťvalcové aj osemvalcové agregáty a vojenské špeciály využívali pohon všetkých kolies.
Superb Volkswagen éry
Po originálnom Superbe sa zľahla zem na ďalších 52 rokov, kým Škoda nepotrebovala novú vlajkovú loď. Znovu sa ňou stal nový Superb – sedan podvozkovo identický s Volkswagenom Passat rovnakej generácie, avšak s rôznymi škodováckymi riešeniami a väčšou praktickosťou. Zdieľanie podvozku taktiež znamenalo, že boli na výber aj obľúbené motorizácie ako 1.9 TDi PD a 1.8 T.
Inzercia
Zdieľanie podvozku s Passatom pokračovala a druhá generácia prišla s radikálnymi dizajnovými zmenami a motorizačne boli na tom s Passatom stále rovnako. Praktickosť si Superb zachoval aj v druhej generácii, a ponúkol prvky ako napríklad dvojdielne kufrové dvere v prípade liftbacku. Po prvý krát taktiež dostal Superb možnosť pohonu všetkých kolies.
Tretia a posledná štvrtá generácia stoja na novej platforme MQB. Tá Superbu priniesla nižšiu hmotnosť, lepšiu jazdnú dynamiku a modernejšie technológie, ako napríklad digitálny kokpit. Oproti predchodcovi mal športovejší dizajn, priestrannejší interiér a úspornejšie 4 valcové motory. Inovácia neprestala ani v tomto prípade a na výber sú aj modely s plug-in hybridným pohonom. Štvrtá generácia priniesla hlavne omladenie a radikálne zmeny v interiéri.
Superb je veľmi úspešnou vlajkovou loďou, o čom svedčí fakt, že podľa Škody sa každá generácia predala lepšie ako ta posledná. 137-tisíc vyrobených kusov pre prvú generáciu, 618-tisíc pre druhú a 806-tisíc pre tretiu. Môžeme ale iba špekulovať, ako sa bude dariť tej poslednej.
Tajomstvo dlhšej životnosti pneumatík: Toto robí pravidelne len málokto