Aktualita
Európska komisia má problém s čínskou automobilkou v Maďarsku
Projekt však vzbudil záujem Európskej komisie, ktorá začala preverovať, či nebola výstavba závodu podporená nelegálnymi čínskymi dotáciami.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Čínska automobilka BYD sa koncom roka 2023 pustila do ambiciózneho projektu výstavby svojej továrne na elektromobily v maďarskom meste Szeged. Tento krok, hoci nebol priamou reakciou na nové clá Európskej únie na čínske elektromobily, môže byť kľúčovým strategickým rozhodnutím. Vďaka výstavbe fabriky priamo na území EÚ bude mať BYD možnosť obísť tieto clá, ktoré by inak mohli výrazne ovplyvniť cenovú konkurencieschopnosť jej vozidiel na európskom trhu.
Produkcia v tejto novej továrni by mala byť spustená už ku koncu tohto roka, pričom BYD plánuje vyrábať predovšetkým malé a kompaktné elektromobily, ktoré sú z pohľadu cien najviac postihnuté novými clami. Vidíme, že spoločnosť BYD sa snaží získať silnejšiu pozíciu na európskom trhu s elektromobilmi, ktorý je sám o sebe veľmi konkurencieschopný.
Inzercia
Projekt však vzbudil záujem Európskej komisie, ktorá podľa denníka Financial Times začala preverovať, či nebola výstavba závodu podporená nelegálnymi čínskymi dotáciami. Keďže Maďarsko je členským štátom EÚ, každá štátna pomoc musí byť v súlade s európskymi pravidlami a schválená Bruselom. Vyšetrovanie sa aktuálne nachádza v predbežnej fáze a nie je jasné, aké konkrétne finančné prostriedky mohol BYD od Pekingu získať.
Ak by sa potvrdilo, že spoločnosť čerpala nelegálnu štátnu pomoc, bude kľúčové určiť výšku dotácie, čo bude rozhodujúce pre stanovenie prípadných sankcií. Možné následky by mohli zahŕňať predaj časti majetku, zníženie výrobných kapacít, vrátenie dotácií alebo dokonca pokutu za porušenie pravidiel.
Zástupcovia BYD ani EK sa k prípadu zatiaľ nevyjadrili
Maďarský minister pre európske záležitosti János Bóka však uviedol, že Budapešť nebola o vyšetrovaní informovaná vopred, čo len zvyšuje zaujímavosť celej situácie. Plány na výstavbu novej továrne sú veľké. Podľa predchádzajúcich informácií by mal BYD do projektu investovať až 4 miliardy eur. Očakáva sa, že nový závod v Szegede dosiahne ročnú kapacitu 150-tisíc vozidiel a vytvorí približne 10-tisíc pracovných miest.
Zatiaľ však nie je jasné, či ide len o priame pracovné pozície v závode, alebo aj o pozície v subdodávateľských firmách, ktoré budú s výrobou súvisieť. Tento projekt je dôležitý aj z hľadiska širšieho geopolitického kontextu, keďže čínske automobilky, ako je BYD, sa čoraz viac usilujú o rozšírenie svojho pôsobenia na európskom trhu.