Priškrtia rýchlosť v obci. Najviac 30 km/h, inak zakážu naftové autá
Nový bič na motoristov priniesol nové obmedzenie namiesto zákazu dieselových vozidiel. Vraj vedie k lepšej kvalite ovzdušia.
Vydané Text: Redakcia
Maximálna rýchlosť v obci 30 km/h ako plošné opatrenie pre lepšie ovzdušie? V nemeckom Mníchove sa po rokoch diskusií a sporov o znečistené ovzdušie rozhodli pre trvalé obmedzenie rýchlosti na 30 km/h na vyťaženej dôležitej dopravnej tepne Mittlerer Ring. Rozšírený zákaz naftových áut neprešiel – aspoň nateraz.
Rýchlostné opatrenie nahrádza prísnejší zákaz dieselových vozidiel s normou Euro 5, ktorý by inak hrozil. Zavedenie tohto obmedzenia prispelo k zlepšeniu kvality ovzdušia, no dôvodom zmenšenia znečistenia je aj celkový pokles dopravy v meste o desať percent.
Emisie áut ako večný boj
Cesta na Landshuter Allee patrí k najviac znečisteným oblastiam v Nemecku. Práve tu sa po prvý raz po 14 rokoch podarilo splniť limity pre oxid dusičnatý (NO2). Mesto sa preto rozhodlo, že namiesto nového zákazu dieselových vozidiel ponechá v platnosti obmedzenie rýchlosti na 30 km/h. Ide o úsek dlhý zhruba 2,5 kilometra.
Toto rozhodnutie podporili viaceré politické strany, no stretlo sa s odporom zo strany liberálnej FDP. Niektorí odborníci diskutujú o tom, či zlepšenie kvality ovzdušia spôsobilo skutočne iba zníženie rýchlosti, alebo najmä celkový pokles intenzity dopravy.
Zákaz naftových áut a finálne rozhodnutie
Organizácie ako Deutsche Umwelthilfe a Verkehrsclub Deutschland viedli s mestom súdske spory o ochranu ovzdušia, ktoré viedli k prvotnému zavádzaniu zákazu dieselových vozidiel. Napriek pretrvávajúcemu vysokému znečisteniu na Landshuter Allee sa mesto rozhodlo nepristúpiť k rozšíreniu už zavedeného zákazu naftových motorov.
Rozhodnutie obmedziť rýchlosť namiesto rozšírenia zákazu však neskôr narazilo na nesúhlas správneho súdu v Bavorsku, ktorý vyžadoval prísnejší prístup. Tamojší mestskí poslanci napokon v roku 2024 prijali nariadenie, ktoré v prípade, že limity NO2 zostanú aj naďalej v norme, ponecháva v platnosti iba obmedzenie rýchlosti na 30 km/h.
Zdravotné riziká oxidu dusičnatého
Oxid dusičnatý, ktorý pochádza prevažne z dieselových motorov, má vážne zdravotné dopady. Môže spôsobiť dýchacie problémy, choroby pľúc a kardiovaskulárne ochorenia.
Podľa Európskej environmentálnej agentúry zomrie v Mníchove každoročne približne 700 ľudí predčasne práve v dôsledku znečistenia NO2. Zatiaľ čo obmedzenie rýchlosti na 30 km/h pomohlo zlepšiť situáciu, v budúcnosti môžu byť stále potrebné prísnejšie opatrenia na ochranu zdravia obyvateľov bavorského mesta.
Pre slovenských motoristov je však najdôležitejšia iná otázka: Dorazí trend znižovania limitu najvyššej povolenej rýchlosti v obci na 30 km/h aj do Bratislavy a ďalších miest Slovenska? Alebo ku nám niekedy príde aj zákaz naftových áut?
Zdroj: cas.sk