Aktualita
Jazda na 15-ročnom aute je vraj ako ruská ruleta, pri nehode je dvakrát smrteľnejšie
Nové technológie zachraňujú životy, no mnoho áut na cestách ich stále nemá. Ako veľmi ohrozuje vysoký vek áut bezpečnosť na cestách?
Vydané Text: Marek Lehmann
Vek vozidiel na cestách sa neustále zvyšuje a spolu s tým aj riziká. Podľa štatistík zo Španielska, ktoré môžeme aplikovať aj na Slovensko, je priemerný vek osobných áut v súčasnosti 14,5 roka (u nás sa priemerný vek vozového parku blíži k 15-tim rokom). Tento trend so sebou nesie znepokojujúce následky, pretože staršie autá majú menej bezpečnostných technológií a pri nehodách sú omnoho nebezpečnejšie.
Nové technológie vs. staré autá
Bezpečnostné prvky ako ESP (elektronický stabilizačný systém), ABS a airbagy zachraňujú životy, ale ich povinná montáž do všetkých nových vozidiel prichádzala postupne. Napríklad ESP sa stalo povinnou výbavou v roku 2014. Od júla 2024 musia mať všetky nové autá v EÚ ôsmich pokročilých asistentov, napríklad detektor ospalosti vodiča, varovanie pred prichádzajúcou premávkou či asistent udržiavania v pruhoch.
Podľa štúdie nadácie Línea Directa a Centro Zaragoza zahynulo v rokoch 2011 – 2020 pri nehodách vozidiel starších ako 15 rokov takmer 2 700 ľudí. Podiel týchto starých vozidiel na smrteľných nehodách sa strojnásobil z 15 % na 44 %. Štúdia tiež ukázala, že riziko úmrtia pri nehode v aute staršom ako 15 rokov je až 2,2-násobne vyššie ako v modernom vozidle do piatich rokov. Keby sa podarilo znižovať vek vozidiel pod 10 rokov, mohlo by sa ročne zachrániť až 260 životov.
Podobne ako v Španielsku, aj na Slovensku sa vozový park neobnovuje dostatočne rýchlo. Priemerný vek osobných vozidiel je u nás porovnateľný a neustále rastie. Dôvody? Ceny nových vozidiel sa od roku 2019 zvýšili takmer o 40 %, dostupnosť nových áut je obmedzená a mnohí vodiči sa nevedia rozhodnúť medzi benzínom, naftou, hybridmi a elektromobilmi.
Mnohí vodiči sa preto obracajú na ojazdené autá. Nie však mladšie modely do 5 rokov, ale vozidlá staršie ako 15, ba dokonca 20 rokov. Ono je to logické, pretože človek si stanovuje priority postupne a kúpa nového auta, minimálne pri dnešných cenách bývania a potravín, neprichádza do úvahy. Výsledkom je, že obnova vozového parku je prakticky nemožná. Navyše, staršie autá majú aj väčší vplyv na životné prostredie. A pomoc zo strany vlády je minimálna. Aj keď v roku 2020 existoval v Španielsku projekt Renove na podporu výmeny vozidiel, v praxi sa uplatňoval len na elektromobily a plug-in hybridy, ktoré tvoria len zlomok trhu.
Inzercia
Najpredávanejšie jazdenky na Slovensku: Pozrite sa na TOP 10 áut