Test
TEST Fiat 600 Hybrid: Našli sme 10 dôvodov, prečo si zaslúži vašu pozornosť
Fiat 600 s výbavou Dolce Comfort prináša lepší komfort, praktické vylepšenia a príjemnejšiu jazdu. Oplatí sa viac než La Prima?
Vydané Text: Martin Gašparík
Priznám sa, že po predstavení modelu 600 som bol trochu sklamaný. Aj keď sa mi vzhľadovo veľmi páčil, nevedel som prekusnúť, že bol dostupný len v čisto elektrickej verzii. Veľa možností na výber nebolo ani pri výbavách, kde ste si mohli vybrať len z dvoch možností. Od predstavenia modelu však ubehol už rok a musím uznať, že automobilka sa rozhodla 600-vku posunúť tým správnym smerom. Tu je 10 najdôležitejších vecí, ktoré potrebujete vedieť o modeli Fiat 600 v novom stupni výbavy Dolce Comfort.
- Dolce Comfort = zlatý stred
Prednedávnom sa nám do redakcie dostala ďalšia 600-vka, no tentokrát za mňa v najlepšej kombinácii. Dlho som čakal na uvedenie novej úrovne výbavy Dolce Comfort pre tento model, keďže doterajšie varianty 600 (RED) a La Prima boli ako vypínač na svetlo – zapnutý alebo vypnutý.
Inzercia
Ako prvé som mal možnosť testovať elektrickú verziu vo výbave RED (až na pár vecí identická ako 600), a musím povedať, že už dlhšie som nevidel “oholenejšie” auto. V tejto výbave ste okrem bezdrôtového zrkadlenia telefónu nemali nič, čo už v roku 2025 nie je štandardom snáď v každom aute. O to bizarnejšie to bolo pri elektrickej verzii, ktorá stála viac ako 30 000 € a mala len plechové 16“ disky, čo je v tejto cenovej kategórii neakceptovateľné.
Inzercia
Áno, mohli ste si priplatiť za vrcholovú verziu La Prima, ktorá mala naozaj bohatú výbavu, no niektoré veci mi predsa len vadili. Veľmi sa mi páčili sedadlá v bielej slonovinovej koži, no uvedomujem si, že udržiavať tieto sedadlá v krásnom stave si bude vyžadovať precíznu starostlivosť. Súčasne na kožených sedadlách je najmä v letných mesiacoch dosť teplo, keďže neponúkali možnosť odvetrania. Rovnako sa mi veľmi páčili 18” disky, ktoré pekne dopĺňali vzhľad auta. No pri jazde cez priečne nerovnosti bolo cítiť, že bočnica pneumatiky nie je tak poddajná, vďaka čomu prenáša zbytočne veľa vibrácii do karosérie auta.
S výbavou Dolce Comfort a príplatkovým paketom STYLE, tak ako mal aj testovaný model, vyriešite obe veci naraz. Auto je síce štandardne obuté do 16” plechových diskov, no za príplatok viete mať elegantné 17” zliatinové disky, ktoré sú dostatočne veľké, no súčasne zachovajú potrebný komfort na palube. Aj keď je rozdiel vo veľkosti disku malý, napriek tomu je jazda cez nerovnosti výrazne poddajnejšia a tým aj pohodlnejšia. Dôležitá zmena je aj v interiéri, kde auto v tomto stupni výbavy dostalo polokožené sedadlá. Jedná sa o najlepšiu kombináciu, keďže v slonovinovej koži je očalúnená len vrchná časť, ktorú je vidieť aj z vonku auta a dodáva autu prestížnejší imidž, no súčasne spodná časť sedadla spolu s operadlom v bedrovej časti sú očalúnené do textílie, ktorá je príjemná za každého počasia.
- Packet style
Talianske auto bolo vždy o detailoch a o prvkoch, ktoré vám vedeli vyčariť úsmev na tvári. Presne tie sú súčasťou balíka STYLE za prijateľných 1 300 €. Súčasťou balíka sú LED hmlové svetlá s prisviecovaním do zákrut, vďaka ktorým bude jazda v noci bezpečnejšia, či už vyššie spomínané 17” disky, ktoré doplnia exteriér auta. No čo úplne zmení dojem z interiéru, je lakovaný panel na prístrojovej doske spolu s decentným farebným ambientným osvetlením. Tento dizajnový prvok je tu už od čias prvého Fiatu 500 a je súčasťou dizajnového jazyka, na ktorý odkazuje aj nová 600-vka. Práve preto som veľmi rád, že sa automobilka rozhodla tento prvok zanechať.
- Len v La Prima
Výbava Dolce Comfort obsahuje väčšinu prémiových prvkov z najvyššej výbavy La Prima. Súčasťou sú aj vyhrievané sedadlá, či čelné okno (pod stieračmi), čo sme ocenili najmä počas nášho testu vo februári. Na palube nechýba ani sledovanie mŕtveho uhla, ktoré sa vám zíde na diaľnici a tiež kamera s parkovacími senzormi okolo celého auta.
Chápem, že elektricky ovládané sedadlá s masážnou funkciou, či elektricky otvárateľné kufrové dvere sú dostupné len vo vrcholovej výbave La Prima. No nerozumiem, prečo nie je možné mať v inej ako najvyššej výbave lakťovú opierku, bezdrôtovú nabíjačku smartfónov či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Tieto prvky výbavy by mali byť už dnes absolútnym štandardom a dúfam, že tento nezmysel výrobca, keď nie čoskoro, tak aspoň s príchodom faceliftu vyrieši.
- 360° ochrana nie je 360° kamera
Ak sa pýtate, prečo výrobca vo výpise výbavy uvádza, že auto má síce 360° ochranu, no len zadnú kameru, je to veľmi jednoduché. Výrobca pod pojmom 360° ochrana myslel parkovacie senzory, ktoré snímajú komplet celé okolie auta. To však neznamená, že Fiat 600 vám súčasne ponúkne aj 360° obraz okolo auta. Či? Aj keď má auto len jednu kameru umiestnenú nad zadným držiakom ŠPZ, vďaka šikovnému softvéru si vie auto pri cúvaní zapamätať obraz z kamery, na základe ktorého dokreslí virtuálny 360° obraz okolo vozidla.
- Veľký rozsah nastavenia sedenia
Talianske auta nikdy nevynikali dobrým posedom za volantom. Problémom bývala nielen malá, resp. veľakrát aj žiadna možnosť nastavenia volantu, ale aj veľmi vysoký posed, a to hlavne ak máte viac ako 180 cm. Keďže mám veľmi rád talianske autá, no súčasne nemám postavu konvenčného Taliana (meriam 190 cm), vždy som sa musel do auta nejak poskladať a vo výsledku som buď nedosiahol rukami na volant, alebo som mal nohy zarazené v palubnej doske s ofinou utierajúcou prach na stropnom čalúnení. Preto ma neskutočne milo prekvapilo, aký veľký rozsah nastavenia sedenia tento model ponúka. Nebudem sa rozplývať nad nastaviteľným volantom, ale spektrum, v akom sa dá nastaviť výška sedenia, je naozaj ohromujúce.
- Najprv ako elektromobil, teraz už aj s dvoma spaľovacími motormi
Po uvedení na trh bola 600-vka nejakú dobu výhradne len v elektrickej verzii. Priznám sa, skúsenosť s týmto modelom sa mi páčila, jazda bola plynulá, tichá a vďaka elektromotoru veľmi pružná. Áno, dojazd na diaľnici nebol bohvie aký, ale nebudeme si klamať, tieto autá prežijú väčšinu svojho života v meste, kde bola spotreba výborná, častokrát pod hranicou 15 kWh/100 km. No pre mňa bol najväčším problémom cena 35 000 € pre základnú výbavu RED, ktorá bola naozaj len s tým najpotrebnejším na jazdenie. Tá medzičasom zlacnela o viac ako 2 000 €, no to aj tak nerobí zo 600-vky cenovo dostupné auto.
Bolo viac ako jasné, že ak má byť 600-vka cenovo dostupnejšia, potrebuje spaľovací motor. Ten prišiel v polovici roku 2024, kde sa pod kapotou objavil agregát koncernu Stellantis s objemom 1,2 litra. Prvotne bol benzínový motor k dispozícii len v jednej výkonovej variante a to s parametrami 74 kW (100 k) a 205 Nm. Náš testovaný model už mal pod kapotou silnejšiu verziu tohto agregátu s výkonom 100 kW (136 k) a 230 Nm. Uznávam, že na jazdenie v uliciach mesta a po vidieku by stačila aj slabšia verzia. No ak máte radi istú výkonovú rezervu a jazdíte aj po diaľnici, určite zvoľte výkonnejšiu verziu. V oboch prípadoch je spaľovací agregát podporený 48V mild-hybridným systémom, ktorý zahŕňa malý elektromotor integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky e-DCT. Rozbehy a jazdu do 30 km/h tak viete prejsť v čisto elektrickom režime. Aj keď má elektromotor výkon len 21 kW (29 k) a krútiaci moment 55 Nm, jeho prítomnosť počas jazdy jednoznačne cítiť. Pohyby z miesta aj pružná akcelerácia sú plynulejšie, keďže kým prevodovka podradí, auto už vďaka elektromotoru akceleruje.
Výrobca udáva priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 5,5 l/100 km, no z našej skúsenosti pri dynamickej jazde, kľudne liter navyše do tohto údaju prirátajte.
- Nízka hmotnosť (jazdné vlastnosti)
Na papieri je síce rozdiel výkonu malý, no berte do úvahy, že nová 600-vka nie je žiadny tlsťoch. V dobe, kedy sme si už zvykli, že pomaly každé auto váži takmer 2 tony, je nízka pohotovostná hmotnosť 1 355 kg pomaly až malý zázrak. Preto aj 26 kW (36 k) navyše spraví na ceste naozaj citeľný rozdiel. A nielen to. S hmotnosťou si viete užiť aj trochu srandy v zákrutách a to aj napriek mäkšie ladeným tlmičom. S rýchlym prevodom riadenia viete auto ovládať drobnými pohybmi na volante, na ktoré reaguje ľahká karoséria veľmi ochotne.
- Plachtenie < Rekuperácia.
Využitie inovatívnych materiálov na stenách valcov či použitie olejov s nižšou viskozitou vedie k tomu, že nové motory veľmi dobre plachtia. To neplatí pri Fiate 600, kde problémom nie je samotný motor, ale silná rekuperácia hybridného systému. Jej úroveň sa nedá zmeniť a tak vždy po pustení plynového pedálu auto vcelku rýchlo spomaľuje a to až tak výrazne, že vás a vašich spolujazdcov vie v aute pekne pohadzovať dopredu. Dá sa tomu prispôsobiť štýl jazdy, keď nebudete púšťať plynový pedál nárazovo ale postupne, prípadne ho aj pri spomaľovaní držať jemne stlačený, no nie je to prirodzené. Celkovo brzdový systém by si pýtal ešte doladiť. Niekedy, ak počas brzdenia trochu povolíte brzdu a potom ju opäť stlačíte silnejšie, chvíľu ako keby sa mozog auta zamyslí, či ma zapojiť na brzdenie viacej rekuperáciu alebo len samotné brzdy, čo vedie k nepredvídateľnému brzdnému prejavu.
- Parkovanie ako s malým autom
Situácia, kde 600-vka najviac vyniká, je parkovanie. Vďaka vynikajúcemu polomeru otáčania viete zaparkovať snáď úplne všade, kde vás rozmery auta pustia. Je úžasné sledovať tú ľahkosť a hlavne ten malý manévrovací priestor, aký toto auto potrebuje na parkovanie.
- Cena
Áno, vyššia DPH či transakčná daň určite ceny áut netlačia tým smerom, ako by sme chceli. No aj napriek tomu si Fiat 600 Hybrid vo výbave Dolce Comfort udržal veľmi príjemnú cenovku od 23 870 €. Ak si zoberiete, že za túto cenu dostanete štýlový, komfortný crossover so slušnou výbavou a retro vzhľadom, ktorý na ulici vynikne z davu, tak v rebríčku pomer cena/protihodnota bude 600-vka na pódiových priečkach.
Zmena povinnej výbavy auta: Končí výstražný trojuholník, toto je náhrada

Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂