30-tkou po meste? Vodiči sa búria proti šialenému návrhu, ktorý chce EÚ zaviesť plošne

Nižšia rýchlosť v mestách môže zlepšiť bezpečnosť aj kvalitu života. Čo ukazujú skúsenosti z krajín, kde to už funguje?

Vydané  Text: 

Zabudnite na svižné prešmykovanie sa mestom – Európska únia chce, aby sa autá v mestských uliciach pohybovali nanajvýš 30 km/h. Tento návrh sa dostáva do centra diskusií po tom, čo viaceré európske mestá už zaviedli podobné opatrenia a zaznamenali pozitívne výsledky. Čo za tým všetkým stojí? Menej nehôd, čistejší vzduch a pokojnejší život. Aspoň tak hovoria dáta z miest, ktoré si túto zmenu už vyskúšali.

Rýchlosť dole, bezpečnosť hore

Znie to paradoxne, ale pomalšia jazda môže znamenať rýchlejší príchod do cieľa. Nie, nie je to trik – ide o efektívnejší tok dopravy. Výskumy totiž ukazujú, že stabilná jazda bez neustáleho brzdenia a rozbiehania znižuje zápchy a dokonca môže skrátiť celkový čas cestovania. A hlavne, zachraňuje životy. V talianskej Bologni zaviedli 30 km/h limit 1. júla 2023 a odvtedy počet smrteľných nehôd klesol o polovicu. Wales, ktorý šiel ešte o kúsok vyššie (limit 32,5 km/h), hlási o tretinu menej vážnych nehôd.

NTUA Publishes the First-Ever Review of City-Wide 30 km/h Speed Limit  Benefits in Europe | International Road Federation (IRF)

Inzercia

Možno si poviete: „Fajn, ale čo z toho mám ja?“ Ak bývate v meste, tak podľa výskumu veľa. Zníženie rýchlosti znamená menej hluku a čistejší vzduch. V Bruseli, kde klesol limit z 50 na 30 km/h, sa hlučnosť znížila na polovicu. Výsledok? Pokojnejšie ulice a zdravší spánok. A teraz niečo pre vodičov – nižšia rýchlosť môže znížiť aj náklady na poistenie. Vo Walese si motoristi vďaka tejto zmene ročne ušetria približne 50 libier na poistnom. Prečo? Menej nehôd = menšie riziko = nižšie sadzby.

Podľa expertov Georga Yannisa a Evy Michelaraki z Národnej technickej univerzity v Aténach má 30 km/h limit ďalšiu výhodu – menej chaotickú dopravu. Plynulá jazda bez zbytočných zastavení a zrýchlení udržuje premávku v pohybe, čo v konečnom dôsledku vedie k kratším časom. Európska komisia preto navrhuje, aby jednotlivé členské štáty umožnili samosprávam zavádzať takéto limity podľa potreby. Navyše, EÚ zvažuje nasmerovanie financií na rozvoj infraštruktúry prispôsobenej nižším rýchlostiam.

Nižšia rýchlosť navyše znamená bezpečnejšie cesty pre cyklistov a chodcov. To môže podporiť ľudí, aby častejšie nechali auto doma a prešli na ekologickejšie formy dopravy. Viac cyklistov a chodcov = menej áut = menej zápch. Či už patríte k vodičom, ktorí sa obávajú, že sa z mesta stane „zóna pre slimákov“, alebo vám predstava tichších a bezpečnejších ulíc vyhovuje, jedno je isté – tento návrh rozpúta v Európe vášnivé diskusie. Budú sa mestá skutočne hýbať pomalšie, ale efektívnejšie? Alebo sa vodiči postavia na odpor a budú hľadať cesty, ako si udržať vyššie tempo? Odpoveď prinesie už najbližšie obdobie.

Toto je nový Mercedes CLA: S 800-voltovou architektúrou sa nabije za 10 minút na 325 km


Inzercia