Aktualita

Budú mať autá na streche čoskoro hrb? Táto nová technológia sa možno čoskoro stane štandardom

Automobilový priemysel sa mení a nové technológie v autonómnej jazde môžu ovplyvniť dizajn a bezpečnosť vozidiel v celej Európe.

Vydané  Text: 

Európska komisia zvažuje opatrenia, ktoré by mohli zásadne ovplyvniť dizajn budúcich automobilov. S cieľom dobehnúť technologický náskok čínskych výrobcov v oblasti autonómneho riadenia sa hovorí o podpore pokročilých senzorových systémov, ktoré by umožnili vozidlám lepšie vnímať svoje okolie. Táto technológia by si však vyžiadala zmeny v konštrukcii, pričom jedným z riešení je umiestnenie snímačov na strechu vozidiel.

Automobilový priemysel sa mení a nové technológie v autonómnej jazde môžu ovplyvniť dizajn a bezpečnosť vozidiel v celej Európe.

Technológia autonómneho riadenia a jej výhody

Kľúčovým prvkom moderných systémov autonómneho riadenia sú lidary – laserové senzory, ktoré mapujú okolie vozidla v reálnom čase. Ich umiestnenie v hornej časti automobilu umožňuje širší uhol záberu, čo je dôležité najmä v mestskej premávke a na neprehľadných križovatkách. Automatizácia dopravy prináša viacero výhod, medzi tie hlavné patrí vyššia bezpečnosť cestnej premávky, zníženie počtu dopravných nehôd, menšia záťaž vodičov, plynulejšia premávka a potenciálne nižšia spotreba paliva a emisií CO2.

Európska komisia vníma tieto technológie ako krok smerom k vyššej bezpečnosti a efektívnosti cestnej dopravy, pričom ich postupná implementácia by mohla byť podporovaná aj legislatívne.

Čínske automobilky sú vo výhode

Kým Európa ešte len zvažuje nasadenie tejto technológie, čínski výrobcovia už ju aktívne testujú a zavádzajú do svojich modelov. Spoločnosť BYD napríklad využíva pokročilý systém automatizácie jazdy s názvom „Božie oko“, ktorý obsahuje až tri senzory lidar. Ďalší čínsky výrobca, Huawei, ide ešte ďalej – jeho vozidlá majú až štyri takéto senzory.

Čínske automobilky tým získavajú významnú výhodu, pretože ich autonómne systémy sú už dnes schopné lepšie reagovať na zložité dopravné situácie. Pre európskych výrobcov to znamená tlak na inovácie a rýchle dobiehanie konkurencie. Okrem technologických výhod ale idú ruka v ruke aj praktické výzvy. Jednou z nich je estetický a aerodynamický dopad týchto senzorov na dizajn áut. Nie je jasné, ako budú európski zákazníci reagovať na viditeľné senzory na strechách svojich vozidiel.

Ďalšou otázkou je integrácia týchto systémov do už existujúcich modelov. Výrobcovia budú musieť nájsť spôsob, ako zabezpečiť, že nové senzory neovplyvnia aerodynamiku a zároveň nebudú narúšať dizajn automobilov. Ak sa európske automobilky rozhodnú nasledovať tento trend, môže to znamenať výraznú zmenu v dizajne áut predávaných na starom kontinente.

S podporou Európskej komisie by mohli byť nové technológie zavádzané rýchlejšie, čo by mohlo v dlhodobom horizonte prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách a efektívnejšej doprave. Konečné rozhodnutie však bude závisieť aj od toho, ako dobre sa výrobcovia dokážu prispôsobiť novým požiadavkám a či budú zákazníci ochotní akceptovať zmenu v estetike svojich vozidiel v prospech vyššej bezpečnosti.

WLTP vs. realita: Prečo dojazd elektromobilu nie je taký, ako sľubujú? Pozreli sme sa na 6 modelov


Inzercia