Aktualita
Ford Focus oficiálne končí, nástupca nie je v pláne. Tento rok ide už o štvrtý vymazaný model
Model Focus je aktuálne 4 modelom, ktorý odchádza z európskych trhov. Tentoraz „nezlomili väz“ prísne emisné normy, ale finančné záležitosti.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Pred pár týždňami sme vám priniesli článok o konci predaja troch modelov na európskom trhu a konci výroby Tatry 815. Aktuálne končí ďalší európsky model, konkrétne Ford Focus. Jeden po druhom odchádzajú. Začalo to modelom Mondeo v roku 2022, pokračovalo Fiestou v roku 2023 a november 2025 bude koncom Focusu.
Pre automobilový web Motor1 to oznámil európsky komunikačný manažér spoločnosti Finn Thomasen. Manažér ďalej potvrdil, že priamy nástupca sa neplánuje. Aktuálne sa dá model Focus ešte objednať, ale podľa vyjadrení manažéra „nebude dlho trvať, kým sa uzavrú knihy objednávok“. Potom sa bude dať kúpiť len ako skladové vozidlo.
Inzercia
Vzhľadom na to, že nie je priamy nástupca, koniec výroby znamená skutočný koniec jednej éry Fordu v Európe. Ford Focus sa stal v roku 1998 nástupcom ikonického modelu Escort. Odvtedy žal úspechy v predaji. S ukončením výroby prídu fanúšikovia aj o jeden z posledných hothatchov s manuálnou prevodovkou. Ide o model Focus ST. Táto športová verzia sa predáva aj ako praktické combi s naftovým motorom.
Ford Focus od svojho nástupu „zamiešal karty“ v predaji v kategórii nižšia stredná trieda. Bol priamym konkurentom Golfu, Corolly, Octavie alebo Astry. Nastáva teda otázka prečo končí? Generálny riaditeľ Jim Farley hovorí, že ide o „vystúpenie z biznisu s nudnými autami.“
V roku 2024 sa generálny riaditeľ priznal, že za koncom modelov Fiesta a Mondeo „stáli peniaze“. Hoci to boli populárne modely a milovalo ich veľa zákazníkov, „faktom bolo, že Ford nezarábal dosť peňazí na týchto modeloch pre budúce investície“. Predaj Fordu v Európe (vrátane krajín EFTA a Veľkej Británie) klesol v roku 2024 o 17 percent na 426 307.
Ford má tiež za sebou drsný začiatok roka, pričom predajné čísla zverejnené Európskym združením výrobcov automobilov (ACEA) ukazujú 3,9-percentný pokles oproti januáru 2024 a trhový podiel len 3 percentá. Podľa vyjadrení predstaviteľov automobilky sa chce automobilka zamerať viac na modely Bronco, Tremor, Raptor a Mustang. Sú to vraj ziskovejšie modely. Modely Puma, Kuga a Mustang Mach-E zostávajú v ponuke naďalej.
Bohatí ľudia si nechcú kupovať elektrické autá, až na jednu výnimku