Poradca

Ako si zbytočne neničiť turbomotor? Týchto 5 chýb vás môže stáť poriadny balík

Turbomotor je skvelý, ale zároveň aj chúlostivý. Naučte sa, ako mu predĺžiť životnosť správnou jazdou.

Vydané  Text: 

Pamätáte si ešte tie časy, keď bolo na aute veľkým písmom napísané „TURBO“ a všetci naň pozerali s rešpektom? Kto mal v 90-tych rokoch pod kapotou turbo, bol automaticky kráľom ciest – alebo aspoň sídliskového parkoviska. Dnes už turbomotor nie je žiadna rarita. Turbo sa stalo bežnou súčasťou áut, a to nielen športových či luxusných, ale aj obyčajných rodinných hatchbackov či mestských crossoverov.

Lenže kde je výhoda, tam býva aj háčik. Turbomotory sú ako talentovaní atléti – podajú skvelý výkon, ale vyžadujú špeciálnu starostlivosť. A ak s nimi zaobchádzate zle, skôr či neskôr sa vám za to „odvďačia“ poriadne mastnou faktúrou zo servisu. Tu je päť najčastejších chýb, ktorým by ste sa mali pri jazde s turbomotorom vyhnúť.

Turbomotor je skvelý, ale zároveň aj chúlostivý. Naučte sa, ako mu predĺžiť životnosť správnou jazdou.

Inzercia

1. Studený motor? Nežente ho ako splašeného koňa

Je ráno, vy naskočíte do auta a hneď po pár metroch mu „naložíte“, lebo nestíhate do práce? Zlý nápad. Motor, a hlavne jeho turbo, potrebuje po štarte čas, aby sa správne zohrial. Chladiaca kvapalina môže dosiahnuť prevádzkovú teplotu už po pár minútach, ale olej – ktorý je pre turbo kľúčový – sa zohrieva dlhšie. A kým nie je zahriaty, nemá optimálne mazacie vlastnosti. A turbo bez dobrého mazania? To je ako bežec na maratóne v sandáloch. Ak ho budete hneď po štarte trápiť vysokými otáčkami, riskujete predčasné opotrebenie a dokonca zadretie turba.

  • Rada: Počkajte aspoň 5–10 minút, než začnete motor zaťažovať naplno.

2. Po jazde motor hneď nevypínajte

Došli ste do cieľa a ruka už automaticky letí k tlačidlu štart/stop? Trošku pribrzdite. Ak ste auto práve nešetrili a motor dostával zabrať, potrebujete mu dopriať chvíľu na ochladenie. Turbo pri jazde pracuje v extrémnych teplotách a ak ho vypnete ihneď po náročnej jazde, olej, ktorý ho maže, môže zostať v jeho horúcom vnútri a doslova sa tam „uvariť“. Výsledok? Postupne sa zhoršujú mazacie vlastnosti oleja a turbo sa môže poškodiť.

  • Rada: Po dynamickej jazde alebo diaľničnom tempe nechajte motor bežať ešte aspoň 60 sekúnd na voľnobeh, aby sa turbo ochladilo.

Kupujete jazdenku? Stačí jediná kontrola TOHTO a hneď viete, či bolo búrané

3. Nepodtáčajte motor

Turbomotory sú lákavé svojím vysokým krútiacim momentom už pri nízkych otáčkach, ale nepreháňajte to. Ak jazdíte stále na nízkych otáčkach a potom náhle zošliapnete plyn, motor sa vám za to nepoďakuje. Pri podtáčaní sa do valcov dostáva viac paliva, ale vzduchu je málo. Výsledok? Bohatá zmes, ktorá môže poškodiť katalyzátor a zvyšuje emisie. Okrem toho môže dochádzať k detonačnému horeniu, čo je vážny problém, najmä pri malých turbomotoroch.

  • Rada: Udržujte motor v optimálnych otáčkach – zvyčajne nad 1 500–2 000 ot./min (podľa typu motora).

Turbomotor je skvelý, ale zároveň aj chúlostivý. Naučte sa, ako mu predĺžiť životnosť správnou jazdou.

4. Tankujte kvalitné palivo

Nie každý turbomotor si vystačí s obyčajným 95-oktánovým benzínom. Niektoré vyžadujú minimálne BA98 a ak ich budete dlhodobo plniť s tou lacnejšou alternatívou, riskujete poškodenie motora a problémy pri reklamácii. V našich končinách je nafta a benzín väčšinou v norme, ale nekvalitné palivo môže viesť k nadmernému zaneseniu vstrekovačov a usadeninám v spaľovacom priestore.

  • Rada: Držte sa odporúčaní výrobcu a nešetrite na palive.

5. Práca s plynovým pedálom

V starších turbomotoroch ste sa mohli stretnúť s javom, ktorý vodiči poznajú ako „turbo kopanec“. Auto sa na chvíľu tvárilo, že sa nič nedeje – a potom prišiel nečakaný výbuch výkonu. Dnes už moderné turbodúchadlá pracujú plynulejšie, no stále treba vedieť, ako správne narábať s plynom. Náhly a prudký plyn môže v určitých situáciách spôsobiť stratu trakcie – pri zadnom náhone dostanete šmyk, pri prednom auto stratí kontrolu v zákrute.

  • Rada: Plyn dávkujte plynule, nešliapte zbytočne na podlahu v nesprávnych situáciách.

Záver

Turbomotor je skvelá technológia, ktorá ponúka viac výkonu pri nižšej spotrebe, ale vyžaduje si trochu ohľaduplnosti. Ak sa budete k nemu správať s láskou, odmení sa vám dlhou životnosťou a nízkymi prevádzkovými nákladmi. A ak nie? No… povedzme, že nový turbokompresor je vec, ktorú vo svojom rozpočte nechcete riešiť.

TOP autá roku 2025: Ktoré autá sú skutočne NAJLEPŠIE podľa vodičov?


Inzercia

Inzercia