Poradca
Ako si zbytočne neničiť turbomotor? Týchto 5 chýb vás môže stáť poriadny balík
Turbomotor je skvelý, ale zároveň aj chúlostivý. Naučte sa, ako mu predĺžiť životnosť správnou jazdou.
Vydané Text: Marek Lehmann
Pamätáte si ešte tie časy, keď bolo na aute veľkým písmom napísané „TURBO“ a všetci naň pozerali s rešpektom? Kto mal v 90-tych rokoch pod kapotou turbo, bol automaticky kráľom ciest – alebo aspoň sídliskového parkoviska. Dnes už turbomotor nie je žiadna rarita. Turbo sa stalo bežnou súčasťou áut, a to nielen športových či luxusných, ale aj obyčajných rodinných hatchbackov či mestských crossoverov.
Lenže kde je výhoda, tam býva aj háčik. Turbomotory sú ako talentovaní atléti – podajú skvelý výkon, ale vyžadujú špeciálnu starostlivosť. A ak s nimi zaobchádzate zle, skôr či neskôr sa vám za to „odvďačia“ poriadne mastnou faktúrou zo servisu. Tu je päť najčastejších chýb, ktorým by ste sa mali pri jazde s turbomotorom vyhnúť.
Inzercia
1. Studený motor? Nežente ho ako splašeného koňa
Je ráno, vy naskočíte do auta a hneď po pár metroch mu „naložíte“, lebo nestíhate do práce? Zlý nápad. Motor, a hlavne jeho turbo, potrebuje po štarte čas, aby sa správne zohrial. Chladiaca kvapalina môže dosiahnuť prevádzkovú teplotu už po pár minútach, ale olej – ktorý je pre turbo kľúčový – sa zohrieva dlhšie. A kým nie je zahriaty, nemá optimálne mazacie vlastnosti. A turbo bez dobrého mazania? To je ako bežec na maratóne v sandáloch. Ak ho budete hneď po štarte trápiť vysokými otáčkami, riskujete predčasné opotrebenie a dokonca zadretie turba.
- Rada: Počkajte aspoň 5–10 minút, než začnete motor zaťažovať naplno.
2. Po jazde motor hneď nevypínajte
Došli ste do cieľa a ruka už automaticky letí k tlačidlu štart/stop? Trošku pribrzdite. Ak ste auto práve nešetrili a motor dostával zabrať, potrebujete mu dopriať chvíľu na ochladenie. Turbo pri jazde pracuje v extrémnych teplotách a ak ho vypnete ihneď po náročnej jazde, olej, ktorý ho maže, môže zostať v jeho horúcom vnútri a doslova sa tam „uvariť“. Výsledok? Postupne sa zhoršujú mazacie vlastnosti oleja a turbo sa môže poškodiť.
- Rada: Po dynamickej jazde alebo diaľničnom tempe nechajte motor bežať ešte aspoň 60 sekúnd na voľnobeh, aby sa turbo ochladilo.
Kupujete jazdenku? Stačí jediná kontrola TOHTO a hneď viete, či bolo búrané
3. Nepodtáčajte motor
Turbomotory sú lákavé svojím vysokým krútiacim momentom už pri nízkych otáčkach, ale nepreháňajte to. Ak jazdíte stále na nízkych otáčkach a potom náhle zošliapnete plyn, motor sa vám za to nepoďakuje. Pri podtáčaní sa do valcov dostáva viac paliva, ale vzduchu je málo. Výsledok? Bohatá zmes, ktorá môže poškodiť katalyzátor a zvyšuje emisie. Okrem toho môže dochádzať k detonačnému horeniu, čo je vážny problém, najmä pri malých turbomotoroch.
- Rada: Udržujte motor v optimálnych otáčkach – zvyčajne nad 1 500–2 000 ot./min (podľa typu motora).
4. Tankujte kvalitné palivo
Nie každý turbomotor si vystačí s obyčajným 95-oktánovým benzínom. Niektoré vyžadujú minimálne BA98 a ak ich budete dlhodobo plniť s tou lacnejšou alternatívou, riskujete poškodenie motora a problémy pri reklamácii. V našich končinách je nafta a benzín väčšinou v norme, ale nekvalitné palivo môže viesť k nadmernému zaneseniu vstrekovačov a usadeninám v spaľovacom priestore.
- Rada: Držte sa odporúčaní výrobcu a nešetrite na palive.
5. Práca s plynovým pedálom
V starších turbomotoroch ste sa mohli stretnúť s javom, ktorý vodiči poznajú ako „turbo kopanec“. Auto sa na chvíľu tvárilo, že sa nič nedeje – a potom prišiel nečakaný výbuch výkonu. Dnes už moderné turbodúchadlá pracujú plynulejšie, no stále treba vedieť, ako správne narábať s plynom. Náhly a prudký plyn môže v určitých situáciách spôsobiť stratu trakcie – pri zadnom náhone dostanete šmyk, pri prednom auto stratí kontrolu v zákrute.
- Rada: Plyn dávkujte plynule, nešliapte zbytočne na podlahu v nesprávnych situáciách.
Záver
Turbomotor je skvelá technológia, ktorá ponúka viac výkonu pri nižšej spotrebe, ale vyžaduje si trochu ohľaduplnosti. Ak sa budete k nemu správať s láskou, odmení sa vám dlhou životnosťou a nízkymi prevádzkovými nákladmi. A ak nie? No… povedzme, že nový turbokompresor je vec, ktorú vo svojom rozpočte nechcete riešiť.
TOP autá roku 2025: Ktoré autá sú skutočne NAJLEPŠIE podľa vodičov?