Novinka

Volvo predstavilo ES90 – najrýchlejšie a najchytrejšie auto značky. Nie je to sedan!

Elektrické Volvo ES90 s 800V systémom, bleskovým nabíjaním a prémiovým dizajnom – budúcnosť elektromobility je tu.

Vydané  Text: 

Volvo opäť zamiešalo karty. Keď sa objavili špekulácie o novom modeli s označením ES90, každý čakal sedan. Logicky – veď „S90“ je elegantná limuzína, ktorá je na trhu už roky. Ale nie. Volvo prišlo s niečím iným a s veľkým sebavedomím hovorí: „Nechceme, aby ste ho škatulkovali!“ Nie je to sedan, nie je to SUV, ale niečo medzi. Skrátka, kategória sama osebe. Či už ho nazvete „elektromobil novej generácie“, „švédska raketa na kolesách“ alebo „elegantný rodinný koráb“, jedno je isté – ES90 je novou vlajkovou loďou značky popri EX90.

Niečo povedomé, ale predsa iné

Ak vám predná časť ES90 pripomína EX90, máte dobrý postreh. Volvo ostáva verné ikonickým svetlám „Thor’s Hammer“ (veď prečo meniť niečo, čo funguje). Tieto svetlá elegantne dopĺňajú vertikálne orientované svetlomety a jednoduchá maska chladiča, ktorá v tomto prípade ani nemusí nič chladiť, umocňuje čistý dizajn prednej časti. Vzadu zas nájdeme klasické svetlá v tvare písmena C a LED pásiky zasadené do šikmo skloneného zadného okna. Keby ste čakali niečo extravagantné, musíme vás sklamať – Volvo zostáva pri svojej filozofii severského minimalizmu.

Inzercia

Na prvý pohľad ES90 pôsobí robustne, ale pri detailnom porovnaní s EX90 zistíte, že je o kúsok kratšie – meria 4 998 mm. Rázvor náprav sa však predĺžil na 3 098 mm, čo znamená viac miesta v kabíne. Svetlá výška je 203 mm, takže do terénu sa síce nepustíte, ale obrubníky na parkovisku zvládne bez reptania. Priestorovo je to štedrá ponuka. Batožinový priestor má základný objem 495 litrov, no ak si trúfnete na demontáž zadných sedadiel, získate až 735 litrov. Do dovolenky na severe sa teda zmestíte aj so všetkými potrebnými zásobami – vrátane zásoby kávových zŕn na dlhé noci.

Inzercia

Technológie

Volvo znovu dokazuje, že digitalizácia je jeho silná stránka. V kabíne dominuje vertikálne orientovaný 14,5-palcový displej, cez ktorý ovládate prakticky všetko – od klimatizácie až po prémiový audiosystém Bowers & Wilkins s 25 reproduktormi (lebo čo je lepšie ako dobrý zvuk počas jazdy?). Pred vodičom je umiestnený úzky 9,0-palcový displej, ktorý ukazuje všetky kľúčové informácie o jazde. A keď nechcete skloniť hlavu ani o milimeter, pomôže vám head-up displej, ktorý premieta údaje rovno na čelné sklo.

Inzercia

Inzercia

Ak sa pýtate na tlačidlá, odpoveď je jednoduchá – takmer žiadne. Volvo pokračuje v ceste maximálnej jednoduchosti a okrem pár základných prepínačov na volante a ovládania okien je všetko digitálne.

Výkon? Nie v klasickom ponímaní

Volvo síce tvrdí, že ES90 je ich najvýkonnejší model, ale nie kvôli hrubej sile motorov. Najväčšou zbraňou je softvér. Dva výkonné čipy Nvidia Drive AGX Orin dokážu spracovať viac ako 500 biliónov operácií za sekundu. Inými slovami, auto je skôr „superpočítač na kolesách“ než len dopravný prostriedok.

Aby to všetko malo zmysel, ES90 prichádza s 800-voltovou architektúrou a rýchlym nabíjaním. Pri ideálnych podmienkach zvládne 350 kW nabíjací výkon, čo znamená, že za 10 minút si doplníte až 300 km dojazdu. A ak ste trpezlivejší, z 10 na 80 % sa batéria dobije len za 20 minút.

A teraz to hlavné – dojazd. V závislosti od verzie prejdete na jedno nabitie až 700 km. K tomu dopomáha aj rekordne nízky koeficient odporu vzduchu (0,25), vďaka ktorému ES90 krája vietor takmer ako športiak.

Tri verzie, tri zážitky

Na výber sú tri varianty pohonu:

  • Jednomotorová verzia: pohon zadných kolies, výkon 245 koní a dojazd cca 644 km)
  • Dvojmotorová verzia: pohon všetkých kolies, výkon 442 koní a dojazd 700 km
  • Twin Motor Performance: vrchol ponuky s výkonom 670 koní, zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a stále 700 km dojazdu. Rýchlosť je však obmedzená na 180 km/h – Volvo totiž bezpečnosť nepovažuje za voliteľnú výbavu

Ceny zatiaľ nepoznáme, ale Volvo už prijíma objednávky. Zostáva len otázka – do ktorej kategórie si tento model zaradíte vy?

46 kusov, 550 koní, nekonečný zážitok: BMW M4 CS VR46 je tu!


Inzercia

Inzercia