Novinka
Najlacnejší elektromobil od VW nesie meno ID.Every1. Stane sa bestsellerom?
Najnovší elektromobil Volkswagenu má stáť menej než Dacia Sandero. Má ID.Every1 šancu stať sa bestsellerom?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Volkswagen sa konečne rozhodol ukázať svetu svoj najmenší elektromobil s veľkým poslaním – sprístupniť elektrickú mobilitu širším masám. Nový koncept ID.Every1 je odpoveďou na rastúci dopyt po cenovo dostupných EV, pričom automobilka stále tvrdí, že cieľová cena sériového modelu bude pod 20 000 eur. To je na dnešné pomery v segmente elektromobilov veľmi ambiciózne – a pravdupovediac, trochu nevídané.
Aj keď zatiaľ ide len o koncept, Volkswagen tvrdí, že sériový model sa od neho nebude veľmi líšiť. Takže ak sa vám páči to, čo vidíte teraz, mali by ste byť spokojní aj s tým, čo príde na trh. A ak sa vám nepáči? Nuž, stále je tu šanca, že finálny model bude prinesie aj nejaké prekvapenia.
Malý, lacný, ale nie oklieštený
ID.Every1 sa chce stať duchovným nástupcom modelu Up!, no v plne elektrickej podobe. O pohon sa postará elektromotor s výkonom 70 kW (95 k), ktorý bude poháňať predné kolesá. Maximálna rýchlosť? 130 km/h, čo je dostatočné na mestskú premávku a sem-tam aj nejaký výlet mimo mesta.
Kľúčovým prvkom cenovej dostupnosti je batéria. Volkswagen sa rozhodol pre LFP batériu s kapacitou 38 kWh, ktorá síce nie je najefektívnejšia, ale je lacnejšia a odolnejšia než tradičné lítium-iónové alternatívy. Výsledkom by mal byť dojazd minimálne 250 kilometrov, čo je viac než postačujúce na bežné jazdenie.
Aby Volkswagen držal výrobné náklady na uzde, dizajn auta je minimalistický – žiadne extravagantné krivky ani zbytočné doplnky. Napriek tomu sa dizajnéri pohrali s niektorými detailmi, napríklad osvetlené okraje svetlometov majú vytvárať efekt „Mona Lisa“ – čiže nech sa na auto pozriete z akéhokoľvek uhla, svetlá na vás budú pôsobiť, akoby sa pozerali priamo na vás. Viete, taký malý optický trik, vďaka ktorému bude ID.Every1 vždy vyzerať, že má veci pod kontrolou.
Volkswagen počúva zákazníkov
Kritika, že dotykové ovládanie nie je práve najšťastnejšie riešenie, konečne dorazila aj do centrály Volkswagenu. Výsledok? ID.Every1 prinesie späť fyzické tlačidlá na volante. Okrem toho budú k dispozícii aj tradičné skratky na nastavenie hlasitosti a klimatizácie, čo určite poteší vodičov, ktorí nechcú počas jazdy bojovať s dotykovým displejom.
A keď už sme pri interiéri – základné verzie budú striedme a jednoduché, ale prémiovejšie verzie dostanú kvalitnejšie materiály a viac technológií. Palubnej doske bude dominovať široká horizontálna obrazovka, pričom displej pred vodičom zostane kompaktnejší a integrovaný do prístrojového panelu.
Čo sa týka veľkosti, ID.Every1 meria 3 880 mm na dĺžku, čo ho radí niekam medzi Up! a Polo. Interiér však pojme štvoricu pasažierov a ponúkne 305 litrov batožinového priestoru, pričom Volkswagen šikovne využil aj priestor pod zadnými sedadlami na uloženie káblov.
Kedy ho môžeme očakávať?
Aj keď dátum uvedenia sériového modelu Volkswagen zatiaľ neprezradil, ďalšie podrobnosti o ID.Every1 by sme sa mali dozvedieť už túto jeseň. A keďže Volkswagen súčasne pracuje aj na modeli ID.2all, bude zaujímavé sledovať, ako si tieto dve cenovo dostupné elektrické novinky rozdelia zákazníkov. Jedno je však isté – ak Volkswagen dokáže dodržať svoj sľub s cenou pod 20 000 eur, môže sa ID.Every1 stať jedným z najdostupnejších elektromobilov na trhu. Len aby sa z neho nestala ďalšia „ľudová“ legenda, ktorá ostane len na papieri.
S príchodom marca prídu aj nové pravidlá parkovania. Tu sa po novom bude platiť