Aktualita

Nové pravidlo pre pokuty: Mnohým Slovákom hrozí sankcia 249 eur

Štát chce vytrestať motoristov, ktorí porušujú pravidlá cestnej premávky. Na pomoc si volá objektívnu zodpovednosť.

Vydané  Text: 

Slovensko sprísni objektívnu zodpovednosť. Bude sa vzťahovať na viac priestupkov ako doposiaľ. Prinášame vám bližší prehľad k téme vrátane výšky sankcií. Čo spôsobí nové pravidlo pokuty?

V prvom rade sa pozriem na to, o čo ide pri takzvanej objektívnej zodpovednosti. Po novom vám pri policajtoch „pomôžu“ výhovorky ešte menej ako doposiaľ. Aj keď ste nesedeli za volantom vy, ale niekto iný, komu ste auto zverili, pokutu napriek tomu pošlú poštou vám. Už dnes platí takéto pravidlo objektívnej zodpovednosti napríklad pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Po novom chce štát predpisy sprísniť. Zámer je jasný – dôležité je pokuty nielen odhaľovať, ale ich aj vedieť vymáhať. Efektívne a rýchlo.

Mobil za volantom a vysoké pokuty

Výnimkou je odobratie vodičského preukazu – to nie je pri objektívnej zodpovednosti možné. Medzi priestupky, na ktoré sa bude po novom vzťahovať objektívna zodpovednosť, bude patriť napríklad vjazd do križovatky za situácie, že nemôžete pokračovať ďalej v jazde. Sankcia za tento priestupok je 99 eur. Objektívna zodpovednosť sa bude týkať aj motoristov, ktorým nič nehovorí minimálna vzdialenosť na diaľnici a porušujú ju.

Za mobil za volantom hrozí pokuta 249 eur. Používanie telefónu počas jazdy chce štát taktiež zaradiť medzi priestupky, na ktoré sa dá uplatniť objektívna zodpovednosť. A nasledujú ďalšie príklady: jazda bez bezpečnostných pásov s pokutou 78 eur a jazda v protismere so sankciou 249 eur. O výške pokút informovali Hospodárske noviny.

Alkohol za volantom do 0,2 promile

Ak všetko pôjde podľa plánu, tieto úpravy schvália do konca tohto roka. Nepočíta sa však s tým, že by začali platiť skôr ako v októbri. Novú legislatívnu úpravu pripravilo ministerstvo vnútra SR. Meniť sa má aj tolerancia alkoholu za volantom stanovená v zákone. V tomto prípade však rezort vnútra hovorí o tom, že chce zosúladiť prax a zákony, no za žiadnych okolností vraj nie je cieľom uvoľniť pravidlá pre alkohol u vodičov.

To by napokon ani nedávalo zmysel, keďže v roku 2022 po kritickej nehode športového exfunkcionára Dušana Dedečka mnohí ľudia – vrátane vybraných politikov – volali naopak po sprísňovaní a exemplárnom trestaní vodičov, ktorí si sadnú za volant pod vplyvom alkoholu či drog. Dedeček svojou bezohľadnou jazdou usmrtil piatich ľudí v centre Bratislavy. Išlo o mladých študentov, ktorí sa vracali v nedeľu na internát.

 


Inzercia