Poradňa
Ktoré jazdenky sú ideálne pre začiatočníkov? ADAC vyberal, niektoré stoja menej než 6 000 eur
Všeobecne platí, že prvé auto by nemalo byť príliš veľké a ani drahé. V konečnom dôsledku je to však otázka vkusu a osobných požiadaviek nového majiteľa.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Pre nových vodičov, ktorý si kupujú svoj prvý automobil za svoje zarobené peniaze, je pomerne ťažké nájsť vhodné auto. Trh je obrovský, máte veľký výber a pre ľudí, ktorí sa o automobily nezaujímajú na dennej báze, nie úplne prehľadný. Mnohokrát majú začínajúci vodiči pri výbere prvého automobilu iné, niekedy náročnejšie kritéria ako skúsení vodiči.
Veľakrát je to ale chyba. To znamená, že nové vozidlo sa vylúči hneď na začiatku a uvažuje sa o jazdenke. Prečo? Už len preto, aby sa s prípadnou prvou nehodou majiteľ ľahšie vysporiadal. Pri jazdených automobiloch treba okrem ceny zvážiť aj iné veci. Napríklad spoľahlivosť, dlhodobú kvalitu alebo úroveň bezpečnosti. To je len pár príkladov pre každodenné jazdenie bez stresu. Auto by malo byť navyše pre neskúsených vodičov aj ekonomické, najmä spotrebou či náhradnými dielmi. Nemecký ADAC vybral zo stovky rôznych vozidiel niekoľko modelov, ktoré sú vhodné najmä pre začiatočníkov.
Najlepšie automobily
Ponúkame vám stručný prehľad vhodných „netradičných“ modelov, ktoré majú rok výroby 2010 + a najazdených 150 000 km. Jednotlivé modely sú zoradené abecedne. Prečo netradičné? Pretože na našich cestách, takmer v každej ulici v každom meste, nie problém stretnúť VW Polo, Golf alebo Škodu Octaviu, Fabiu. Existujú však aj iné modely, ktoré sú podľa nás a podľa nemeckého automobilového klubu ADAC vhodnejšími kandidátmi na automobil pre začiatočníka. V našom rebríčku budú prevažovať modely z kategórie „mestské a malé automobily“.
Inzercia
Prvým automobilom je Audi A1. Najmenšie Audi bolo uvedené na trhy v roku 2010 a bolo postavené na technickom základe vtedajšieho modelu VW Polo. Jeho hlavným cieľom bolo prilákať mladých ľudí od konkurencie ako BMW a Mini. Spočiatku sa vyrábalo sa v 3-dverovom prevedení, no na jar roku 2012 prišla na trh aj praktickejšia 5-dverová verzia. Najmenším motorom tohto modelu je 1.2 TFSI s výkonom 86 koní a priemernou spotrebou 5,1 l/100 km. V crash testoch získala jednotka plných 5 hviezdičiek. Veľkou nevýhodou tohto modelu je málo miesta vzadu, pri 3-dverovej verzii len 4 miesta na sedenie a pomerne malý 270 litrový kufor. Aktuálne sa cena na trhu jazdených vozidiel pohybuje v rozmedzí 8 000 – 11 000 € (v závislosti od výbavy, motorizácie, roku výroby a počtu najazdených km).
Ďalším modelom vhodných pre začiatočníkov je podľa ADAC-u Ford Fiesta, modelový rok 2017. Ide teda o ôsmu generáciu populárneho malého automobilu. Fiesta bola známa svojím vyváženým podvozkom a primerane zladením riadením, čo znamenalo v kategórii malých automobilov celkom slušnú radosť z jazdy. Má všetko, čo potrebujete: kufor má štandardnú veľkosť na danú triedu a pasažieri majú dostatok miesta, hlučnosť v interiéri je na primeranej úrovni, má tiež bezpečný podvozok a primeranú cenu. Tá začína približne na 5 300 €. Navyše v kombinácii s motorom 1,1 l o výkone 70 koní a spotrebou 4,7 l/100 km je Fiesta vhodný kandidát na automobil pre začiatočníkov. Častým problémom a zároveň nevýhodou sú problémy s batériou.
Inzercia
Skvelým kandidátom je tiež model japonskej automobilky Honda. Konkrétne Honda Jazz, rok výroby 2012. Modelový ročník 2012 sa stal prvý malým automobilom s hybridným pohonom. V testoch ADAC-u bola priemerná spotreba pri hybride len 4,9 l/ 100 km. Hoci obstarávacia cena na vtedajšiu dobu bola vysoká, Jazz je ako jazdenka oveľa dostupnejší. V súčasnosti sa dá tento model kúpiť od 6 500 € v konfigurácii s motorom 1.4 i-VTEC. V Jazz-e je dostatok priestoru pre štyroch dospelých a v prípade potreby možno vďaka sklopnému zadnému sedadlu prevážať aj bicykle, čo je v prípade malých áut „zvláštny“ bonus. Nevýhodou sú benzínové motory, majú slabší krútiaci moment a pri vysokých rýchlostiach sú hlučnejšie.
V Japonsku ešte ostaneme. Čo by ste povedali na takú Mazdu 2 alebo Mazdu 3? Aj tieto modely sú skvelé ako prvé auto. ADAC odporúča Mazdu 2 tretej generácie (2015) a Mazdu 3 druhej generácie (2011). 3-jka bola dynamický a športový automobily nižšej strednej triedy. Mala príliš pevné pruženie, čo sa odzrkadlilo na komforte jazdy. No oproti konkurencii vynikala jedným prvkom vo výbave, ktorý nebol bežný. Je to štandardne inštalovaný asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý upozorňuje na vozidlá v mŕtvom uhle. Medzi nevýhody patria airbagy spolujazdca (nedajú sa deaktivovať), opierky hlavy sú vzadu príliš krátke a spomínaný komfort jazdy je trochu obmedzený. Najlacnejšia Mazda 3 2011 podľa autobazar.eu stojí 4 600 €, s 1,6 l motorom a výkonom 105 koní, s priemernou spotrebou 6,4 l/100 km.
Tretia generácia Mazdy 2 mala dostatok miesta, aj keď s malými obmedzeniami. Benzínový motor je dostupný v troch výkonnostných stupňoch – 75, 90 a 115 koní. Naftový motor dosahuje výkon 105 koní a v Ecoteste ADAC mal spotrebu skvelých 3,8 l/100 kilometrov. Ak bude šofér viesť Mazdu 2 pokojným tempom, odvďačí sa efektívnosťou. žiadny vysoký výkon nečakajte. Za približne 7 300 € dostanete mimoriadne spoľahlivé malé auto, ktoré má rozsiahle štandardné vybavenie, nízke náklady na údržbu a presnú manuálnu prevodovku. Nevýhodou môže byť zhoršený výhľad do všetkých strán vďaka „vajcovitému“ tvaru.
Prenesme sa opäť do Európy. Konkrétne k nemeckej automobilke Opel. Tá ponúka ako najvhodnejších kandidátov model Adam a Corsa. Opel Adam sa vyrábal v rokoch 2012 až 2019 ako trojdverové mestské auto, ktoré technicky vychádzalo z väčšieho modelu Corsa. Cieľom tohto auta bolo pôsobiť o niečo štýlovejšie a zanechať dynamický dojem najmä u mladých zákazníkov prostredníctvom množstva individuálnych dizajnových možností. K dispozícii boli motory s výkonom 70 až 150 koní. Testovacích jazdcov z ADAC-u najviac zaujalo presné radenie prevodových stupňov. To je veľmi užitočné pre začínajúcich vodičov, a ešte keď k tomu pridáte asistenta rozjazdu do kopca a štandardný brzdový asistent, je to skvelý kandidát. Veľkým negatívom je pomerne vysoká spotreba – len základná 1,2-ka mala priemernú spotrebu 6,3 l/100 km.
Okrem spotreby mu „väz“ zlomila aj obstarávacia cena. Stačilo priplatiť pár stoviek a mohli ste mať už väčšiu „sestru“ Corsu. Tá okrem bohatších rozmerov a väčšieho priestoru ponúkla spotrebu v ecoteste 5,1 l/100 km. Tá bola nameraná s trojvalcovým motorom o objeme 1,0 l a výkonom 90 koní. Nemecký automobilový klub zaradil medzi výhody vysoké bezpečnostné štandardy, veľmi dobré výsledky v teste vyhýbania a ekonomický motor. Za nevýhody označili stredové hlavové opierky vzadu, ktoré boli za príplatok, sťažený nástup dozadu a veľký polomer otáčania.
Vzhľadom na vysokú obstarávaciu cenu model Adam nebol príliš populárny ani našom trhu. Predajné čísla hovoria len o desiatkach kusov. V nemenovanom slovenskom autobazáre sú k dispozícii dva kusy Adam s motorom 1.4 za 6 800 € s manuálom, resp. 9 600 eur s automatickou prevodovkou. Opel Corsa je na tom oveľa lepšie. Napríklad ročník 2013 s motorom 1,2 l kúpite od 2 490 €.
Ďalším dobrý typom môžu byť „trojčatá“ z kategórie mestské automobily. Ide o Peugeot 108, Citroën C1 a Toyota Aygo. Dizajnovo sa síce od seba odlišujú, ale po technickej stránke sú takmer identické. Všetky tri mali trojvalec s objemom 1,0 l, ktorý bohato stačí v mestskej premávke a je pomerne lacný na údržbu. Táto technológia sa všeobecne považuje za spoľahlivú. Medzi výhody sú zaradené kompaktné rozmery, dobrý priestor vpredu, nízke náklady na údržbu. Ako nevýhoda sa javí hlučný interiér, neprehľadná karoséria, nízke užitočné zaťaženie a veľmi málo miesta na nohy vzadu. Cena týchto trojičiek ako jazdeniek veľmi závisí od roku výroby a počtu najazdených kilometrov. Nie je problém nájsť C1 za 2 600 €, ale ani Toyotu Aygo z roku 2014 za 8 000 €.
Na záver sa opäť pozrieme do Japonska. Ide o pomerne populárny model Toyota Yaris, presnejšie ročník 2011. Tretia generácia priniesla so sebou dovtedy nevídané technické vymoženosti ako cúvaciu kameru a integrovaný dotykový displej. Dnes je to už štandard. Podvozok je citeľne tuhší, čo pomáha dynamike jazdy, no zároveň znižuje komfort. Hybridná verzia boduje v ADAC Ecoteste spotrebou 4,4 l/100 km. V interiéri dominuje tvrdý plast, no spracovanie je kvalitné. Je tu veľké ale. V správe TÜV a v štatistikách porúch ADAC si Yaris vedie veľmi zle. To znamená, že má časté poruchy. Tieto poruchy však vyvažujú výhody pomerne dostupného automobilu s bezpečnosťou pre deti, vyváženým podvozkom a dobrých výsledkov v Ecosteste (pre hybridnú verziu). Ponuka ojazdených Yarisov modelového roku 2011 je celkom veľká a ceny sú v širokom rozpätí. Nebúrané Yarisy sa pohybujú od 6 500 €. Modely, ktoré si „čo to prežili“, sa dajú zohnať aj za 4 000 €.
Treba si uvedomiť jednu vec. Bez ohľadu na veľkosť a cenu vás každé auto dopraví z bodu A do bodu B. Preto nie je žiadna hanba si na začiatok kúpiť malé, resp. mestské vozidlo. Nielenže sa ušetrí na nákladoch, opravách, spotrebe paliva, ale aj na tom, že ak chceme vozidlo do 10 000 €, tak v tejto kategórii sa dajú kúpiť relatívne „mladé“ modely. Pokiaľ niekto predsa len chce väčšie auto a limit je do 10 000 eur, musí siahnuť po starších modeloch. A tam sú tie náklady na opravu sú už vyššie.
Zdroje: ADAC