Poradca
Chcete vykúriť auto rýchlejšie? Toto je chyba, ktorú robí takmer každý vodič
Chcete auto vyhriať rýchlejšie a zbaviť sa zahmlených okien? Tu sú jednoduché triky, ktoré fungujú v každom aute.
Vydané Text: Marek Lehmann
Je ráno, vonku mrzne, vaše auto je zamrznuté zrejme viac ako vy a ponáhľate sa do práce. Jasné, každý chce kabínu vyhriať čo najrýchlejšie, ale nie vždy to robíme správne. Niektorí vypínajú klimatizáciu, iní hneď zapnú recirkuláciu, ďalší si myslia, že stačí motor nechať bežať a problém sa vyrieši. Pravda je však trochu iná. V skutočnosti existujú dva jednoduché triky, ktoré vám pomôžu auto vyhriať rýchlejšie a zároveň predĺžia životnosť klimatizačného systému. A nie, nie je to žiadna automobilová mágia – len fyzika a trocha zdravého rozumu.
Pravidlo číslo jedna: Klimatizáciu nevypínajte
Najväčší mýtus, ktorý sa šíri medzi vodičmi, je, že klimatizáciu treba v zime vypnúť. „Veď predsa nepotrebujem chladiť, ale kúriť!“ poviete si. Omyl. Klimatizácia v zimných mesiacoch nefunguje len ako výrobník studeného vzduchu. Jej skrytá, no mimoriadne dôležitá funkcia, je odvádzať vlhkosť z kabíny.
A čo sa stane, keď je v aute príliš veľa vlhkosti? Okrem toho, že si v ňom môžete pestovať vlastnú zmes plesní a baktérií, sa vám začne zahmlievať čelné sklo. A to je problém. Klimatizácia tento vlhký vzduch vysuší, vďaka čomu máte okamžite lepší výhľad. A to je v zime na nezaplatenie.
Ešte jedna praktická výhoda – ak necháte klimatizáciu zapnutú, chladiaci okruh sa pravidelne premazáva a udržuje v dobrom stave. Tým predídete zbytočným opravám, ktoré by mohli vzniknúť kvôli vysychaniu tesnení alebo nefunkčnosti kompresora.
Pravidlo číslo dva: Rozumne používajte recirkuláciu vzduchu
Možno si poviete, že ak recirkulácia v lete pomáha udržať chladný vzduch, mala by pomôcť aj v zime, nie? Áno aj nie. V skutočnosti recirkulácia spôsobí, že síce teplý vzduch zostane v kabíne, ale zároveň udrží aj všetku vlhkosť, ktorú ste si do auta priniesli na topánkach, kabáte či dychom. Výsledok? Opäť zahmlené sklá.
Recirkuláciu preto používajte len na začiatku, keď chcete kabínu rýchlejšie zohriať, a hneď ako sa teplota stabilizuje, ju vypnite. Potom nechajte prúdiť čerstvý vonkajší vzduch, aby sa vlhkosť dostala von a vaše okná zostali čisté.
Dôležité je aj to, kam nasmerujete výduchy vzduchu. Mnoho vodičov má tendenciu smerovať teplý vzduch rovno na seba, no efektívnejšie je nasmerovať ho najprv na čelné sklo a nohy. Teplý vzduch totiž stúpa nahor, a keď sa rozloží od podlahy, kabína sa vyhreje rovnomernejšie. Ak ráno sadnete do premrznutého auta a okamžite nastavíte kúrenie na maximum, systém môže pracovať menej efektívne. Lepšie je postupne zvyšovať teplotu, kým sa motor zahreje, čím sa predíde veľkým teplotným skokom a zahmlievaniu okien.
Ak má auto vyhrievané sedadlá alebo volant, využite ich. Rýchlo zahrejú telo, takže nebudete musieť klimatizáciu hneď nastavovať na vysoké teploty. To môže pomôcť aj v spotrebe paliva, pretože intenzívne kúrenie zvyšuje jeho spotrebu. Kým sa kabína vyhreje, auto by malo byť už zbavené snehu a ľadu. Ak necháte na kapote hrubú vrstvu snehu, chlad z nej sa bude šíriť do interiéru a predĺži čas potrebný na zahriatie. Okrem toho je dobré pred jazdou otvoriť okná na pár sekúnd, aby sa vyrovnal tlak a uvoľnila vlhkosť.
Tento nenápadný symbol môže znamenať tisíce eur za opravu. Ak kontrolka bliká, je to ako SOS