Aktualita
Euro NCAP dáva stopku dotykovým panelom v autách, pre tieto funkcie chce fyzické tlačidlá
Euro NCAP mení pravidlá. Od roku 2026 musia mať kľúčové funkcie áut fyzické tlačidlá. Prečo sa takto rozhodli?
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Technológie idú dopredu, ale nie všetko „nové“ je automaticky aj lepšie. Ak patríte k tým, ktorí v moderných autách občas zúfalo hľadajú tlačidlá na stlmenie rádia alebo sa snažia v daždi vypnúť asistenta udržiavania v jazdnom pruhu bez toho, aby museli preklikať tri úrovne dotykového menu, máme pre vás dobrú správu. Euro NCAP sa rozhodol zasiahnuť.
Od začiatku roku 2026 zavedie táto nezávislá organizácia nové pravidlá pre hodnotenie bezpečnosti. Automobilky budú musieť vo vozidlách zachovať fyzické tlačidlá pre kľúčové funkcie, inak môžu na päť hviezdičiek zabudnúť. Cieľ? Menej „ťapkania“ po displeji, viac sústredenia na cestu.
Nápad je to dobrý, ale prevedenie nebude úplne také, ako by sme si predstavovali. Euro NCAP predsa len nemá právomoci na to, aby žiadal od automobiliek, aby upustili od displejov infotainmentu a ich dotykového ovládania. Toto je skôr reakcia na novodobé prevedenie smeroviek a klaksónu, ktoré sa v niektorých moderných elektromobiloch dostávajú hlboko do menu.
Tlačidlá verzus dotykové panely: Prečo je to problém?
Moderné autá sa menia na pojazdné tablety. Automobilky sa z rôznych dôvodov – najmä finančných – vzdávajú fyzických tlačidiel a nahrádzajú ich dotykovými panelmi. Displeje sú lacnejšie, dizajnovo čistejšie a pre vodičov občas aj frustrujúcejšie. Napríklad – keď sa pri jazde po hrboľatej ceste snažíte trafiť správnu virtuálnu ikonu na displeji.
Podľa odborníkov z Euro NCAP to však nie je len otázka pohodlia, ale hlavne bezpečnosti. Každá sekunda, ktorú vodič strávi hľadaním ovládania na dotykovej obrazovke, znamená sekundu, počas ktorej sa nevenuje premávke. A práve to môže viesť k nehodám. Preto Euro NCAP stanovil jasné pravidlá:
- Smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a núdzové volanie – to všetko musí mať fyzické tlačidlo alebo spínač.
- Autá, ktoré budú mať tieto funkcie výlučne cez dotykový displej, môžu pri testoch Euro NCAP prísť o cenné body a tým aj o šancu na najvyššie hodnotenie bezpečnosti.
Povinné to nebude, ale…
Treba zdôrazniť, že Euro NCAP síce neurčuje záväzné zákony, no výsledky jeho testov majú obrovský vplyv na imidž automobilových značiek. Päť hviezdičiek od tejto organizácie je pre výrobcov kľúčových – znamená lepší predaj, vyššiu dôveru zákazníkov a konkurenčnú výhodu. A hoci automobilky nemusia tieto nové pravidlá dodržať, väčšina z nich sa im pravdepodobne prispôsobí.
Nápad je to dobrý, ale prevedenie nebude úplne také, ako by sme si predstavovali. Euro NCAP predsa len nemá právomoci na to, aby žiadal od automobiliek, aby upustili od dotykového ovládania infotainmentu. Toto je skôr reakcia na novodobé prevedenie smeroviek a klaksónu, ktoré sa v niektorých moderných elektromobiloch dostávajú hlboko do menu. Ak ste sa už, rovnako ako my, tešili, že si môžeme konečne od presného klikania ikon vydýchnuť, tak máme žiaľ ešte smolu.
Rusko kúpilo továrne Renault za 1 cent a teraz za ne chce viac ako miliardu eur, ak sa chcú vrátiť