Aktualita
Rusko kúpilo továrne Renault za 1 cent a teraz za ne chce viac ako miliardu eur, ak sa chcú vrátiť
Francúzska automobilka Renault môže získať späť ruský AvtoVAZ, no cena je astronomická – až 1,2 miliardy eur!
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Ak by si Renault chcel napraviť svoju „ruskú stopu“ a získať späť kontrolu nad AvtoVAZ, nebude to lacná záležitosť. Cena za comeback? Pekných 112,5 miliardy rubľov, čo je približne 1,2 miliardy eur.
Odchádzali za cent, vracať sa budú za miliardu
Keď v roku 2022 ruské tanky prešli cez hranice Ukrajiny, západné firmy hromadne opúšťali ruský trh. Renault nebol výnimkou. Vlastnil 68 % podiel v AvtoVAZ-e, čím mal pod palcom Ladu a zároveň ovládal takmer tretinu celého ruského automobilového trhu. Keď však začali platiť sankcie a tlak na západné firmy rástol, Renault sa rozhodol odísť. Svoje aktíva predal ruskému inštitútu NAMI doslova za drobné – presnejšie za 1 rubeľ. Áno, nečíta sa to zle – jeden jediný rubeľ, teda menej než cent.
Lenže teraz prichádza prekvapenie. Ak by sa Renault rozhodol vrátiť, Rusi už od neho nečakajú symbolický cent, ale poriadny balík. Podľa generálneho riaditeľa AvtoVAZ Maksima Sokolova sa cena za návrat vyšplhala na 112,5 miliardy rubľov.
Inzercia
Kam sa podeli peniaze?
Sokolov tvrdí, že to nie je len tak vycucané z prsta. NAMI totiž od odchodu Renaultu v AvtoVAZ usilovne investovalo – a podľa neho nemá dôvod prísť o tieto peniaze zadarmo.
Čísla vyzerajú nasledovne:
- 2023: Investovaných 27,5 miliardy rubľov (296 miliónov eur)
- 2024: Investovaných takmer 40 miliárd rubľov (430 miliónov eur)
- 2025 (plán): Investície vo výške 45 miliárd rubľov (485 miliónov eur)
Sokolov pripomenul, že Renault ešte pred odchodom ročne vkladal do AvtoVAZ okolo 20 až 22 miliárd rubľov (215 až 237 miliónov eur). Z pohľadu Rusov je teda logické, že ak bude chcieť raz Renault späť, musí si tento „upgrade“ zaplatiť. „Investície presahujú priemerné ročné sumy investícií Renaultu v čase, keď bol akcionárom,“ dodal Sokolov.
Má Renault záujem?
Odpoveď je zatiaľ jednoduchá – nie. Automobilka v reakcii pre Business Insider uviedla, že neplánuje žiadne krátkodobé zmeny v otázke svojho návratu do Ruska. Čo to znamená? Možno automobilka jednoducho čaká, ako sa situácia vyvinie. Isté však je, že ak sa západné automobilky po rokoch rozhodnú do Ruska vrátiť, nebude to tak ľahké, ako keď odchádzali.
Kupujete jazdenku? Stačí jediná kontrola TOHTO a hneď viete, či bolo búrané