Nový najdlhší tunel spojí dve mestá za 54 minút. Prekvapí vás jeho cena
Pripravovaný tunel budí veľkú pozornosť. Spôsobí revolúciu v cestovaní pre celú Európu. Čo sa udeje ďalej, závisí od nasledovnej otázky.
Vydané Text: Redakcia
Dá sa najdlhší tunel cez Atlantik v podmorskom prevedení považovať za reálny zámer? To je veľmi dobrá otázka a odpoveď na ňu je komplexnejšia. Projekt, ktorý by prekonal všetky doterajšie stavebné úspechy, fascinuje odborníkov i verejnosť už celé desaťročia. Najnovšie sa oň začal zaujímať aj vizionár Elon Musk, ktorý tvrdí, že jeho spoločnosť by dokázala postaviť transatlantický tunel medzi Londýnom a New Yorkom za 20 miliárd dolárov.
No je to naozaj reálne? Sny o spojení Európy a Ameriky pod Atlantickým oceánom sa objavujú už vyše sto rokov. Odhadované náklady na výstavbu takéhoto tunela dosahujú astronomickú sumu, no ak by sa projekt zrealizoval, cestujúci by sa dostali z Londýna do New Yorku za neuveriteľných 54 minút. Pre porovnanie, let do New Yorku z Londýna trvá približne sedem hodín.
Hyperloop a najdlhší tunel
Aby bolo možné dosiahnuť takúto rekordnú rýchlosť, musel by sa projekt spoliehať na Hyperloop. Ten predstavuje systém vysokorýchlostných kapsúl, ktoré sa pohybujú takmer vo vákuu. Táto technológia je Muskova vízia dopravy budúcnosti. Ide o magneticky levitujúce vozidlá, ktoré šprintujú v nízkotlakových rúrach s minimálnym odporom vzduchu.
Inzercia
Problém je, že Hyperloop je stále v experimentálnej fáze. Najdlhšia testovacia dráha sa momentálne nachádza v holandskom Veendame a meria len 420 metrov, čiže ide o zanedbateľný úsek v porovnaní s približne 5 000 kilometrami medzi Londýnom a New Yorkom.
Okrem technológie dopravy existujú obrovské stavebné prekážky. Medzi oboma kontinentmi sa nachádza Stredoatlantický chrbát – rozsiahle podmorské pohorie dlhé vyše 20 000 kilometrov. Prejsť cez túto geologickú formáciu by si vyžadovalo bezprecedentné inžinierske riešenia. Niektorí vedci, napríklad Ernst Frankel a Frank Davidson, navrhujú pre najdlhší tunel sveta trasu kombinovanú s pozemnými úsekmi cez Kanadu a Grónsko.
Londýn – New York za 54 minút
Podmorské časti by mohli byť vedené v plávajúcich tunelových rúrach ukotvených stovky metrov pod hladinou oceánu. Tým by stavebná firma predišla extrémnemu tlaku v hlbinách. Ani táto alternatíva však nie je bez rizika. Plávajúce tunely môžu byť zraniteľné voči ľadovcom či podmorskej seizmickej aktivite.
Druhou možnosťou je vyvŕtať tunel priamo do morského dna, čo by si vyžadovalo technológie, aké zatiaľ neexistujú. Ďalšie komplikácie zahŕňajú evakuačné a bezpečnostné otázky, riziko zemetrasení, silné morských prúdy a potenciálne ekologické dopady na morský ekosystém.
Navyše, kto by to všetko zaplatil? Aj keby sa podarilo prekonať všetky technické prekážky, otvorená zostáva otázka financovania. Odhadované náklady 20 biliónov dolárov presahujú možnosti jednotlivých spoločností i vlád. Elon Musk síce tvrdí, že jeho The Boring Company by dokázala postaviť tunel za 20 miliárd, no táto suma sa mnohým odborníkom javí ako nereálne podhodnotená. Aj keby sa projekt vysokorýchlostnej dopravy medzi Londýnom a New Yorkom za 54 minút ukázal ako skutočne technicky realizovateľný, iba samotné plánovanie potrvá desaťročia a výstavba ešte dlhšie. Zostáva tak otázkou, či sa tento sen niekedy zmení na realitu.
Zdroj: Daily Mail