Aktualita
Drvivá väčšina majiteľov elektromobilov by sa k spaľováku nevrátila. Prečo?
Aj napriek výzvam si elektromobily udržujú vysokú mieru spokojnosti. Až 94 % majiteľov plánuje zostať pri EV aj pri ďalšom nákupe.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Predaje elektromobilov v USA čelia problémom, najmä pre neistotu okolo regulácií a stimulov. Daňové úľavy zo zákona IRA sú v ohrození, čo môže ešte viac predražiť už aj tak drahé modely. Možné clá na dovoz z Mexika a Kanady by navyše zasiahli celý automobilový trh, nielen elektromobily.
Napriek tomu sú majitelia EV-čiek stále spokojní. Podľa štúdie J.D. Power na rok 2025 elektromobily teraz tvoria 9,1 % nových predajov v USA, no pre neistotu ohľadom stimulov sa očakáva stagnácia. Viac ako polovica kupujúcich priznala, že daňové úľavy boli kľúčovým faktorom pri ich rozhodovaní. Ak zmiznú, mnohí zákazníci by sa mohli vrátiť k spaľovacím motorom, čo by bolo pre planétu horšie.
Aj napriek týmto výzvam si elektromobily udržujú vysokú mieru spokojnosti. Až 94 % majiteľov plánuje zostať pri EV aj pri ďalšom nákupe. Celkové hodnotenie spokojnosti dosiahlo priemerne 725 bodov z 1 000, pričom prémiové modely získali len o bod viac. Len 12 % majiteľov by pri ďalšej kúpe uvažovalo o návrate k spaľovaciemu alebo hybridnému autu, čo je celkom zanedbateľné číslo.
Ako sú na tom nabíjacie siete?
Verejné nabíjanie sa zlepšuje. Tesla Supercharger sieť vedie v oblasti nabíjania s hodnotením 555 bodov, ale ostatní poskytovatelia si polepšili v priemere na 396 bodov, čo predstavuje výrazný nárast. Medzi najlepšie hodnotené elektromobily patrí BMW iX s 790 bodmi, nasledovaný BMW i4 a Rivianom R1S. Je to zaujímavé zistenie, keďže práve BMW iX sa označuje za elektromobil s najväčšou stratou hodnoty po prvom roku používania.
Prémiové elektromobily sú stále poruchovejšie ako tie bežné, no rozdiel sa postupne zmenšuje. Plug-in hybridy si polepšili najmä v prémiovom segmente, kde dosiahli spokojnosť 741 bodov, čo je viac než priemer elektromobilov. Elektrifikácia je nevyhnutná, no Trumpova administratíva môže prechod na EV v USA výrazne spomaliť. Uvidíme, aký dopad bude mať na náš domáci trh.