Novinka
Kia predstavila svoje tromfy: Kia EV4 a PV5 prichádzajú s nečakanými vychytávkami
Kia predstavila nové elektrické modely EV2, EV4 a PV5. Variabilita, dojazd až 630 km a moderné technológie robia z týchto áut veľkých favoritov na trhu.
Vydané Text: Martin Šebesta
Nový segment v tomto prípade predstavujú elektrické dodávky a stredná trieda osobných elektromobilov. V oboch prípadoch sa Kia do toho obula a myslí to vážne. Naplno to ukázala počas podujatia Kia EV Day, kde predstavila modely EV2 vo forme štúdie, EV4 s karosárskymi verziami sedan a hatchback, ako aj dodávku PV5 s viacerými druhmi usporiadania priestoru za vodičom. Poďme po poriadku, od najmenšieho po najväčší model.
Štúdia EV2
Vozidlo na dĺžku o 6 cm presahuje 4-metrovú hranicu a so šírkou 1 800 mm, výškou 1 575 mm a rázvorom 2 565 mm ide o kompaktné, no zároveň priestranné vozidlo. Predstavitelia automobilky síce hovorili o štúdii, no na trh príde budúci rok, takže k realite má veľmi blízko. Dizajnom zapadá do toho, ako si Kia predstavuje elektromobily, no sme zvedaví, nakoľko sa do sériovej verzie dostanú protismerne otvárané zadné dvere. Interiér vás osloví priestorom, v ktorom dizajnéri a konštruktéri vo veľkom uplatnili recyklované materiály, ako aj obrovskú obrazovku.
Nie, nie sú to dve, či tri samostatné obrazovky v jednom spoločnom ráme a pod spoločným krycím sklom. Je to jedna dlhočizná obrazovka s viacerými funkčnými plochami. S ostrým obrazom a širokými možnosťami prispôsobenia obsahu. Inovácie predstavené v interiéri ďaleko presahujú to, čo sme doteraz poznali pod slovom variabilita. Zdvíhanie zadných sedadiel ako v kine sme tu už videli. No aby sa predné posunuli až k nim, to je novinka. Nielen preto, aby si našli za volantom ideálnu polohu aj ľudia s nekonečne dlhým nohami.
Ocení to posádka pri nabíjaní, prípadne pri spoločnom trávení voľného času kdekoľvek na výletoch. Ďalšie vychytávky? Výsuvné prvky na oddelenie batožiny, technológia okien na zobrazenie správ (auto vás privíta, popraje vám príjemný deň a podobne), či odnímateľné reproduktory. Sami sme zvedaví, čo z toho sa dostane do sériovej výroby. Zvlášť, keď sa neuveriteľne pohodlný pletený materiál, ktorý nám dnes robí radosť v každom elektrickom modeli značky Kia na opierkach hlavy, dostal aj na strednú časť operadiel. Určite sa máme na čo tešiť.
Novinka pre Žilinu – EV4
Práve tak by sa dal charakterizovať model EV4 vo verzii hatchback. Elektrické vozidlo veľkosti dnešného modelu Ceed sa totiž bude vyrábať v slovenskej fabrike a automobilka mu dáva veľké šance na európskom trhu. V ostatných častiach sveta vidí svetlú budúcnosť pre karosársku verziu sedan, ktorá sa vďaka predĺženej a splývajúcej zadnej časti pýši skvelou aerodynamikou s hodnotu cd = 0,23.
Technicky ide o totožné modely, ktoré využívajú batériu s kapacitou 58,3 kWh a WLTP dojazdom 430 km (sedan), prípadne 410 km (hatchback). V ponuke bude aj batéria s kapacitou 81,4 km a dojazdom 630, prípadne 590 km. Na rýchlej nabíjačke sa menšia batéria nabije z 10 na 80 % za 29 minút, väčšej to potrvá iba 31 minút. Dynamiku zabezpečuje elektrický motor s výkonom 150 kW (204 k), čo sa prejaví na zrýchlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s.
Na batožinu ponúkne sedan v základnom usporiadaní 490 l, ktoré sa zväčšia po sklopení operadiel zadných sedadiel pomocou tiahla, hatchback ponúka v základnom usporiadaní 435 l a taktiež možnosť sklopenia operadiel zadných sedadiel. Priestrannému a vzdušnému interiéru dominuje 30-palcový širokouhlý displej s operačným systémom Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Vďaka tomu si posádka počas nabíjania môže užívať filmy zo služieb ako Netflix, či YouTube. Širokú ponuku asistenčných systémov pre výrazné zvýšenie bezpečnosti na cestách dopĺňa hlasovo ovládaná umelá inteligencia.
K technologickým inováciám patrí možnosť otvárať auto vďaka digitálnemu kľúču už aj s hodinkami Apple Watch, zvýšenie komfortu a bezpečnosti rekuperačného brzdenia technológiou i-Pedal 3.0, či online aktualizácia softvéru na diaľku. Model Kia EV4 príde na trh tento rok na jeseň a pokiaľ prinesie natoľko inovatívny pohľad na elektromobil, ako sa zatiaľ ukazuje, môže pre značku Kia znamenať taký úspech, aký svojho času priniesol model Cee’d.
PV5 predstavuje nový svet
Odvahu značky Kia naplno dokumentovali úžitkové vozidlá, ktorým automobilka hovorí Purpose-built vehicles, čiže vozidlá na špeciálne účely. Nehľadajte za tým žiadnu vedu. V prípade predstavenej štúdie PV5 ide o klasické malé elektrické úžitkové vozidlo, no s neskutočnými možnosťami variability vnútorného priestoru. Rozsahy posúvania a usporiadania sedadiel prekračujú doteraz poznané, vrátane variácie so skrytím sedadla predného spolujazdca do podlahy.
Aj v tomto prípade sme sa pozerali na štúdie, no na trh by sa mali dostať budúci rok, takže veľa by sa už meniť nemalo. Najmä asi nie interiér, ktorý dostal prísne horizontálne línie podporujúce maximálne využitie vnútorného priestoru. Z hľadiska techniky dostal model PV5 platformu E-GMP.S (Elektrická globálna modulárna platforma pre úžitkové vozidlá) špeciálne upravenú a zosilnenú pre vyššie zaťaženie, na ktorej časom prídu aj väčšie modely PV7 a PV9. okrem pohonu predných kolies sa v ich prípade zvažuje aj zabudovanie druhého elektromotoru dozadu.
Dôraz na maximálne prispôsobenie potrebám zákazníkov potvrdzuje, že osobné verzie vznikali v spolupráci so spoločnosťou Uber, k nákladnej mali čo povedať špecialisti z DHL. Batožinový priestor tak ponúka nekonečné možnosti variability vďaka jednoduchému pridávaniu držiakov na čokoľvek do koľajničiek, či možnosť posúvania sedadiel a deliacej steny medzi priestorom pre posádku a náklad.
Pri vývoji Kia spolupracovala aj so spoločnosťami zameranými na úpravy interiérov úžitkových vozidiel, takže sa pripravila na plnenie azda akýchkoľvek predstáv. Dokonca vznikla aj špeciálna verzia pre prepravu ľudí na invalidných vozíkoch a zvažujú aj verziu karavanu. Batérie poskytnú kapacity 43,3 kWh (nákladná verzia), 51,5 kWh a 71,2 kWh, dojazd podľa WLTP do vzdialenosti 400 km a nabíjanie z 10 na 80 % za 30 minút. Nielen živnostníci, ktorí si z takéhoto vozidla isto spravia pojazdnú dielňu, ocenia možnosť napájania elektrických spotrebičov.
Kia otvorila novú kapitolu svojej histórie a prináša riešenia, ktoré môžu osloviť široké spektrum zákazníkov. Nezabúda pri tom ani na svoju typickú 7-ročnú záruku. O tom, ako intenzívne sa Kia venuje predstaveným inováciám, svedčí aj to, že hlavné slovo počas prezentácie mal Ho Sung Song, prezident a generálny riaditeľ automobilky. A to sa vôbec nevidí často.
TEST: Kia EV9 je viac ako len SUV. Je to vyhlásenie – odvážne, inovatívne a dôsledne premyslené