Aktualita
Škoda Octavia RS a Kodiaq RS už majú slovenské ceny. Ako si vedú pri konkurencii?
Česká automobilka Škoda oficiálne odhalila ceny modernizovanej Octavie RS a nového Kodiaq RS pre rok 2025.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Do športovej rodiny RS značky Škoda pribudli najnovšie dvaja členovia. Nová Škoda Kodiaq RS a modernizovaná Škoda Octavia RS. Písmenka RS v označení pochádzajú z Rally Sport a zdobia modely mladoboleslavskej automobilky viac ako 50 rokov. Od roku 2000 sú synonymom výkonu. Nové modely sa od štandardných líšia špecifickými dizajnovými prvkami karosérie a interiéru. Navyše, modelové roky 2025 dostali oproti predchodcom bohatšiu štandardnú výbavu. Jej súčasťou bude aj virtuálny pedál a vylepšený systém KESSY.
„To je pocit! Obľúbené modely RS značky Škoda rozpaľujú vášeň zákazníkov vďaka vzrušujúcemu výkonu. To, čo ich robí takými ikonickými, je ich kombinácia strhujúceho športového charakteru, každodennej praktickosti a dostupnosti v kombinácii so silným emocionálnym apelom. To, čo sa začalo priekopníckym modelom Octavia RS, sa rozrástlo do rozmanitého radu veľmi žiadaných modelov. Kodiaq priniesol emócie vozidiel RS do segmentu SUV a s modelmi Enyaq RS a Enyaq RS Coupé sme tohto ducha plynule preniesli aj do elektrickej éry. Verzie RS novej generácie modelu Kodiaq a modernizovaného modelu Octavia naďalej zvyšujú svoju jazdnú dynamiku, aby zaujali a nadchli ešte viac nadšencov na celom svete,“ povedal k novým modelom Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto.
4-valcový dvojliter
Srdcom každého automobilu je poctivý spaľovací motor. Pod kapotou nových modelov „bije“ 4-valcové benzínové srdce TSI s objemom 2.0 litra a výkonom 195 kW (265 koní). V prípade Octavie sa jedná o nárast výkonu oproti predchodcovi o 20 koní. Tento agregát je spojený so 7-st. automatickou prevodovkou DSG a výkon sa prenáša na prednú nápravu. V prípade Kodiaqu je výkon prenášaný na obidve nápravy.
Inzercia
Kodiaq RS dosahuje maximálnu rýchlosť 232 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Modernizovaná Octavia RS v karosárskej verzii liftback zrýchli z o na 100 km/h v priebehu 6,4 sekúnd, verzia kombi potrebuje 6,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je v prípade Octavie elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Kodiaq RS aj Octavia RS využívajú na prednej náprave riešenie typu MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym torzným stabilizátorom. Zavesenie zadných kolies je viacprvkové a pozostáva z jedného pozdĺžneho a troch priečnych ramien a torzného stabilizátora. Modernizovaná Octavia RS je navyše vybavená elektronicky riadenou uzávierkou diferenciálu prednej nápravy VAQ a je znížená o 15 mm. Pohon všetkých kolies Kodiaqu zvyšuje jeho ťažnú kapacitu. To znamená, že za Škodu Kodiaq RS môže byť pripojený brzdený príves s hmotnosťou až 2 500 kg.
Obidva modely RS sú štandardne vybavené progresívnym riadením, ktoré má za úlohu zlepšiť dynamiku riadenia a manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach. Toto sa vykonáva prostredníctvom zníženia počtu otáčok volantu medzi plnými zábermi. Okrem už „tradičných“ niekoľkých čierno lakovaných dizajnových prvkov karosérie majú teraz modely RS ešte výraznejší vzhľad vďaka aerodynamicky optimalizovaným prvkom.
Medzi ne patrí spojler na prepracovanom prednom nárazníku, difúzor na modifikovanom zadnom nárazníku a viditeľné koncovky výfuku. Pri oboch modeloch sa automobilke podarilo znížiť beztak nízky koeficient odporu vzduchu, a to vďaka veľkým aerodynamicky optimalizovaným kolesám z ľahkej zliatiny, určeným pre modely RS.
Bohatá štandardná výbava
Interiéry oboch modelov sú v základe zhodné so sériovými modelmi, len dostali viac športovo-agresívny vzhľad. Interiérom dominuje čierna farba a voľne stojaci displej infotainmentu s uhlopriečkou 13″, ktorý zahŕňa Smartlink, hlasové ovládanie, navigáciu či web rádio. Prístrojová doska je potiahnutá neoprénom s kontrastným prešívaním v červenej farbe.
Na obloženie dverí bola použitá umelá koža. Dekoračné lišty na dverách dostali čiernu lesklú povrchovú úpravu. Spodnú časť palubnej dosky zdobí dekoračná lišta s imitáciou karbónu. Štandardom obidvoch modelov je trojramenný športový multifunkčný kožený volant s pádlami radenia pod volantom. Kryty pedálov sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele.
Športové sedadlá v obidvoch prípadoch môžu byť potiahnuté perforovaným mikrovláknom Suedia a umelou kožou. Infotainment a virtuálny kokpit dostali prepracovanú grafiku. Oba modely ponúkajú aj bohatú štandardnú výbavu. V nej zákazník nájde napríklad moderné Matrix-LED predné svetlomety, full LED zadné svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru jazdy, systém KESSY (s funkciou automatického odomykania a zamykania), trojzónová (Kodiaq) a dvojzónová klimatizácia (Octavia), ESC vrátane ABS, EBD, MSR, ASR, EDL, HBA, DSR, RBS, ESBS, MKB, TSA, XDS+, elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s automatickým stmievaním na strane vodiča a pod.
Pre úplnosť treba dodať, že „základné“ sedadlá Octavie RS sú v poťahu z látky Diamond Black. Suedia/umelá koža je za príplatok 3 089 €. Pri Kodiaqu je Suedia v základe, avšak kto by chcel perforovanú kožu Suite, musí počítať s príplatkom 719 €. Octavia RS je štandardne obutá do 18″ diskov z ľahkej zliatiny s pneumatikami 225/45 R18. Ak sú to pre niekoho „malé disky“, na výber má za príplatok 787 – 905 € 19-palcové disky lesklé, resp. antracitovo lesklé. Kodiaq RS stojí na 20″ diskoch z ľahkej zliatiny s pneumatikami 235/45 R20.
Nová Škoda Kodiaq RS sa na slovenskom trhu predáva za 59 790 €. Modernizovaná Octavia RS začína na sume 40 960 € za liftback a 41 890 € za kombi.
Hyundai Ioniq 5 dokázal to, čo mnohí nečakali – „kradne“ zákazníkov iným značkám
Zdroje: Škoda Auto