Aktualita

Taliansko obvinilo výrobcov elektromobilov z podvodu, údaje o dojazde sú vraj zavádzajúce

Talianske úrady vyšetrujú Teslu, VW, Stellantis a BYD pre zavádzanie zákazníkov o dojazde elektromobilov. Sú WLTP čísla len ilúziou?

Vydané  Text: 

Talianske úrady si tentokrát posvietili na štyroch veľkých hráčov automobilového priemyslu – Teslu, BYD, Volkswagen Group a Stellantis. Dôvod? Údajné zavádzanie zákazníkov pri udávaní špecifikácií ich elektrických vozidiel. A hlavná téma vyšetrovania? Údaje o dojazde, ktoré je možno v reálnom svete úplne iný než na papieri.

Vo štvrtok minulý týždeň sa taliansky úrad pre hospodársku súťaž (AGCM) rozhodol konať. Spolu s finančnou políciou (Guardia di Finanza) prehľadali talianske centrály štyroch automobiliek, ktoré čelia obvineniu z nekalých obchodných praktík. A čo presne sa automobilkám vyčíta? Podľa regulátora mali spotrebiteľov zavádzať nepresnými či dokonca protichodnými informáciami o dojazde ich elektromobilov.

Talianske úrady vyšetrujú Teslu, VW, Stellantis a BYD pre zavádzanie zákazníkov o dojazde elektromobilov. Sú WLTP čísla len ilúziou?

Všetky značky v Európe síce udávajú dojazd podľa WLTP normy, no AGCM tvrdí, že to nestačí. Podľa nich automobilky dostatočne nevysvetľujú, aké faktory reálne ovplyvňujú skutočný dojazd auta a do akej miery môže byť ten udávaný na papieri len teoretický.

Baterky a garancie

Nie je to však len o dojazde. AGCM upozorňuje aj na ďalší kľúčový problém elektromobilov – degradáciu batérií. Výrobcovia podľa nich neposkytli dostatočne jasné informácie o tom, ako sa kapacita batérie znižuje v priebehu rokov a aký to má vplyv na každodenné používanie auta.

Taktiež malo dôjsť k nejasnostiam ohľadom záruk na batérie – či už ide o ich podmienky alebo o možné obmedzenia. A keďže batéria je v elektromobile najdrahšia súčiastka, pre majiteľov to rozhodne nie je detail.

Autá na papieri verzus autá na ceste

AGCM tiež tvrdí, že marketingové materiály mohli byť príliš optimistické pri prezentovaní výkonu elektromobilov. Kupujúci tak môžu mať úplne inú predstavu o tom, čo auto reálne dokáže, než čo zažijú pri bežnej prevádzke.

Talianske úrady vyšetrujú Teslu, VW, Stellantis a BYD pre zavádzanie zákazníkov o dojazde elektromobilov. Sú WLTP čísla len ilúziou?

Momentálne sa ani jedna z dotknutých automobiliek k obvineniam nevyjadrila, no ak sa podozrenia potvrdia, môže to viesť k významným pokutám a možným zmenám v pravidlách informovania zákazníkov o elektromobiloch.

Vyzerá to teda tak, že talianske úrady sa rozhodli preveriť, či čísla na papieri zodpovedajú realite, alebo či si výrobcovia len vyberajú tie najlepšie scenáre, ktoré sa v bežnej premávke dejú len raz za čas – ideálne s vetrom v chrbte, z kopca a pri teplote 23 °C.

Nečakaná pravda: Vaša stará Škoda 120 môže mať menšiu uhlíkovú stopu ako nová Tesla


Inzercia


Inzercia