Zaujímavosť
Čo nás brzdí? Prečo elektromobilita na Slovensku zaostáva?
Ako sa Slovensko vyrovnáva s prechodom na elektromobilitu a autonómne riadenie? Pozrite sa na aktuálne trendy, problémy a plány do budúcnosti.
Vydané Text: Redakcia (R)
Automobilový priemysel prechádza v posledných rokoch výraznou transformáciou. Elektrické a autonómne vozidlá sa stávajú stále bežnejšou súčasťou ciest. Ako sa na tieto zmeny pripravuje Slovensko, ktoré je jednou z kľúčových krajín v automobilovom sektore v Európe?
Pozreli sme sa na najnovšie trendy v oblasti elektrických vozidiel a autonómneho riadenia a zisťovali, ako sa s nimi vyrovnávajú slovenské automobilky a infraštruktúra.

Predstavte si, že o 10 rokov budú slovenské cesty plné elektrických áut a vozidiel bez vodičov. Možno to znie to ako sci-fi, ale táto budúcnosť je bližšie, než by ste si mohli myslieť. Ako sa na ňu Slovensko pripravuje?
Inzercia
Elektromobily na Slovensku
Slovensko je jednou z popredných krajín čo sa týka automobilovej dopravy. Automobilky ako Volkswagen, Kia a Stellantis u nás ročne vyrobia viac ako 1 milión áut. Napriek tomu v oblasti elektromobility zaostávame za zvyškom EÚ. Čo je príčinou tohto rozdielu?
Kým v Nórsku alebo Holandsku tvoria elektrické vozidlá už viac ako 50 % nových predajov, na Slovensku je to zhruba len 12%. Dôvodom je najmä nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc a vysoká cena elektromobilov v porovnaní s benzínovými a naftovými modelmi.
Vláda však v posledných rokoch prijala viacero opatrení na podporu elektromobility, ako sú dotácie na nákup elektromobilov či výstavba nabíjacích staníc. Cieľom je, aby do roku 2030 tvorili elektrické vozidlá aspoň 30 % nových predajov.
Autonómne riadenie
Ďalším významným trendom v automobilovom priemysle je autonómne riadenie. Vozidlá s rôznymi úrovňami autonómie sa už dnes objavujú aj na slovenských cestách. Zatiaľ ide najmä o pokročilé asistenčné systémy, ako adaptívny tempomat či automatické parkovanie.
Slovensko momentálne nemá legislatívu, ktorá by umožnila testovanie plne autonómnych vozidiel na verejných cestách. Chýbajú aj inteligentné semafory a dopravné systémy, ktoré sú nevyhnutné pre ich bezpečný pohyb. Ministerstvo dopravy však plánuje zaviesť nové normy do roku 2026, čím sa Slovensko priblíži k európskym štandardom.
Experti predpokladajú, že prvé plne autonómne vozidlá by sa na slovenských cestách mohli objaviť do 5-10 rokov. Kľúčovú úlohu bude hrať aj podpora výskumu a vývoja v tejto oblasti zo strany vlády a automobilových spoločností pôsobiacich na Slovensku.
Podľa údajov ZAP tvorili elektrické vozidlá približne 12 % nových predajov áut na Slovensku v roku 2022. Hoci to predstavuje zlepšenie v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, stále za krajinami ako Nórsko, kde v roku 2022 tvorili elektrické autá viac ako 80% nových registrácií, zaostávame.

Slovensko musí reagovať na rýchlo sa meniace trendy. Kľúčovými výzvami sú podpora elektromobility, ktorá zahŕňa zvýšenie dotácií, rozširovanie siete nabíjacích staníc a motivovanie výrobcov. Ďalšou výzvou je regulácia autonómneho riadenia, čo si vyžaduje prijatie nových zákonov a vytvorenie potrebnej infraštruktúry. Okrem toho je potrebné investovať do výskumu a vývoja, čo si vyžaduje spoluprácu automobiliek, univerzít a štátu. Ak sa Slovensku podarí úspešne zvládnuť tieto výzvy, môže sa stať jedným z lídrov v oblasti modernej a udržateľnej mobility v strednej Európe.
Nečakaná pravda: Vaša stará Škoda 120 môže mať menšiu uhlíkovú stopu ako nová Tesla