Aktualita

Nečakaná pravda: Vaša stará Škoda 120 môže mať menšiu uhlíkovú stopu ako nová Tesla

Nová štúdia odhalila, že klasické autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily. Ako je to možné?

Vydané  Text: 

Elektromobily sú často považované za ekologickú spásu, zatiaľ čo staré autá majú povesť „špinavých dymovníc“. No čerstvá štúdia priniesla výsledok, ktorý môže zaskočiť nejedného fanúšika elektriny na štyroch kolesách. Špecialisti na poistenie historických vozidiel Footman James totiž ukázali, že klasické autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu ako moderné elektromobily.

Ako je to možné? Hlavným dôvodom je ich sporadické používanie. Majitelia veteránov svoje poklady neženú denne do práce či na nákup do supermarketu, ale skôr si ich vytiahnu len na víkendovú jazdu alebo zraz historických vozidiel. To znamená, že ich ročné emisie CO₂ sú oveľa nižšie ako pri bežných nových autách, ktoré jazdia oveľa viac.

Nová štúdia odhalila, že klasické autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily. Ako je to vôbec možné?

Čísla, ktoré hovoria za všetko

Podľa štúdie vypúšťajú klasické autá vo Veľkej Británii priemerne len 563 kg CO₂ ročne. V kontraste s tým si priemerné nové auto ročne pripíše na konto oveľa vyššie číslo – a pri elektromobiloch sa situácia komplikuje ešte viac.

Výroba moderných áut, obzvlášť elektromobilov, je totiž energeticky náročná. Zahŕňa procesy ako lakovanie, sušenie, montáž a, samozrejme, výrobu veľkých batérií, ktoré potrebujú vzácne suroviny. Kým samotná jazda na elektrinu je čistá (teda pokiaľ nepočítame spôsob výroby elektriny), veľký ekologický „balík“ sa skrýva práve vo výrobe a následnej likvidácii batérií.

Volkswagen Golf verzus Polestar 2: Kto je väčší znečisťovateľ?

Ako príklad si štúdia zobrala klasický Volkswagen Golf a moderný elektrický Polestar 2. Zatiaľ čo uhlíková stopa výroby Golfu dosahuje 6,8 tony CO₂, Polestar sa „pýši“ hodnotou až 26 ton CO₂. To znamená, že klasickému autu by trvalo približne 46 rokov jazdy, kým by dosiahlo rovnakú ekologickú záťaž, akú Polestar vyprodukuje ešte predtým, než vôbec vyjde z výrobnej haly.

Nová štúdia odhalila, že klasické autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily. Ako je to vôbec možné?

Tento výskum však neznamená, že by sme mali teraz všetci presedlať na veterány a rozlúčiť sa s modernými autami. Skôr ukazuje, že nie je všetko také čiernobiele, ako sa na prvý pohľad zdá. Elektromobily majú svoje výhody, ale ich výroba a batérie majú ekologické „háčiky“. Klasické autá, aj keď technicky vzaté znečisťujú ovzdušie, robia tak v oveľa menšej miere, keďže sa používajú len občas. Takže ak ste doteraz mali výčitky svedomia kvôli svojej starej dobrej klasike v garáži, môžete si trochu vydýchnuť. Možno práve vaše auto má na prírodu menší dopad ako najnovší elektrický hit na trhu.