Test
TEST Alfa Romeo Junior Ibrida: Aký je nový hybridný crossover s talianskou DNA?
Nová Alfa Romeo Junior – dizajn plný talianskeho šarmu, hybridný pohon a dynamické jazdné vlastnosti. Oplatí sa?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Alfa Romeo konečne vstúpila do segmentu prémiových kompaktných SUV s modelom Junior – vozidlom, ktoré má v sebe športovú DNA značky, no zároveň sa snaží osloviť širšie publikum. Tento mestský crossover s dĺžkou 4,17 metra na prvý pohľad pôsobí väčší, než v skutočnosti je. Dôvod? Dômyselný dizajn plný ostrých línií, svalnatých proporcií a typických talianskych detailov, ktoré si s ničím iným nezameníte.
Junior nadväzuje na rodinnú identitu Alfy, no interpretuje ju v modernom duchu. Predné svetlá majú charakteristický svetelný podpis v tvare písmena „C“ a sú k dispozícii aj s technológiou Matrix LED. Tradičné „Trilobo“ – teda typická predná maska – je dostupné v dvoch verziách: moderná verzia s integrovaným logom alebo klasická, ktorá vzdáva hold historickým modelom Alfy a má kovovú mriežku s typografiou zo 40. rokov. Každý si tak môže vybrať, či preferuje modernu alebo štipku retro nálady. Z profilu Junior vyniká dynamickými bokmi, ktoré môžu byť podčiarknuté až 20-palcovými kolesami, a zadnou časťou, kde zaujme ostro skosené okno a úzke svetlá. Taliansky dizajn? Jednoznačne!
Talianska elegancia s drobnými kompromismi
Alfa Romeo sa v interiéri snažila skombinovať prémiový pocit s modernými technológiami. Palubná doska je vizuálne atraktívna a dominujú jej dve 10,25-palcové obrazovky – jedna pre digitálny prístrojový panel a druhá pre infotainment. Digitálny kokpit má typický „teleskopický“ tvar, na aký sme pri Alfách zvyknutí, a poskytuje množstvo informácií v prehľadnej podobe.
Ak by som mala vybrať jeden interiérový detail, ktorý ma zaujal, tak sú to podsvietené kruhové vetracie otvory s logom Biscione – malé, no efektné prvky, ktoré dodávajú kabíne luxusnejší nádych. Na druhej strane, tvrdé plasty na výplniach dverí a absencia úchytiek na strope trochu uberajú z prémiového dojmu.
Priestorovo je Junior riešený logicky – prední pasažieri majú dostatok miesta, no vzadu to je ideálne maximálne pre dvoch cestujúcich. Stredový tunel a šírka kabíny spôsobia, že tretí človek by sa vzadu nemusel cítiť komfortne. V elektrických verziách Alfa pribalila aj inteligentný navigačný systém, ktorý plánuje zastávky na nabíjanie podľa premávky a jazdného štýlu. Malý, ale praktický bonus.
Hybrid ako hlavný ťahák
Junior je postavený na rovnakej platforme ako Peugeot 2008, Jeep Avenger či Fiat 600, no Alfa sa snažila dodať mu svoju vlastnú identitu. Čo budete mať pod kapotou si môžete vybrať až z troch možností. Mild hybridná verzia (Ibrida) s 1,2-litrovým trojvalcovým motorom (136 k), je nakombinovaná so 48-voltovým hybridným systémom a dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Plne elektrická verzia (Junior Elettrica) má 156 koní a pre náročnejších je tu samozrejme výkonnejšia elektrická verzia Veloce s 240 koňmi a samosvorným diferenciálom Torsen.
Hybrid bude pravdepodobne najpopulárnejšou verziou – ponúka kombináciu rozumnej ceny a nízkej spotreby (oficiálne 4,8 – 4,9 l/100 km). V reálnej prevádzke sa však spotreba pohybovala okolo 6,2 l/100 km, čo je stále akceptovateľné.
Hybridný systém nie je ako z japonskej továrne – nečakajte, že zvládne veľkú časť jazdy len na elektrinu. Ide skôr o pokročilý mikrohybrid, ktorý dokáže auto rozhýbať v špecifických situáciách (napr. v zápchach alebo pri rozjazdoch), no stále ide o spaľovací motor s podporou elektromotora, nie o plnohodnotný hybrid. Výhodou je ekologická značka a fakt, že ho netreba dobíjať.
Alfa ostáva Alfou?
Toto bola najväčšia otázka – bude Junior stále jazdiť ako Alfa, aj keď stojí na platforme koncernu Stellantis? A odpoveď je, že do veľkej miery áno. Riadenie je prekvapivo precízne – volant má väčší odpor ako napríklad Peugeot 2008, čo prináša pocit väčšej kontroly nad autom. Podvozok je tuhší ako u jeho „príbuzných“, čo prospieva jazdnej dynamike, hoci na rozbitejších cestách môže byť tvrdosť odpruženia miernym mínusom. Ale to je daň za športovú DNA.
Junior v zákrutách drží dobre a pri ostrejšom tempe má mierne tendencie k vonkajšiemu poodjazdu, no nejde o výraznú nedotáčavosť – skôr o prejav vyváženého podvozka, ktorý si zachováva stabilitu aj pri športovej jazde. Celkovo však platí, že Junior nie je ostrý hothatch, ale športovo ladené SUV s príjemnou jazdou. Je to auto, ktoré síce nie je tak surové ako Giulietta či Giulia, ale stále v sebe nesie charakter Alfy – je to auto pre vodiča, nie len pre cestujúcich.
Bohatá porcia technológií
Alfa Romeo Junior aktuálne štartuje na cene 27 690 € v hybridnej verzii, pri elektrickej verzii sa prehupneme na 35 990 €, pričom špičková verzia Veloce sa vyšplhá na 44 990 €.
Sériová výbava je naozaj slušná a zahŕňa:
- 6 airbagov
- Automatickú klimatizáciu
- Adaptívny tempomat
- Matrix LED svetlá
- Bezdrôtové nabíjanie smartfónu
- Monitorovanie únavy vodiča
- Zadnú kameru a parkovacie senzory
- Multimediálny systém s bezdrôtovou konektivitou
Za príplatok možno získať aj pokročilejšie bezpečnostné systémy, prémiovú audiosústavu či elektrické sedadlá.
Verdikt
Pri prvom kontakte s Alfou Romeo Junior bola veľká otázka jasná: je to len ďalšie „prémiové“ B-SUV z koncernu Stellantis, alebo má stále svoju vlastnú identitu? Po testovaní môžem povedať, že Junior si zachoval kúsok svojej talianskej duše, aj keď si niektoré prvky musel „požičať“ od súrodencov.
Dizajnovo sa naozaj vydaril, hybridná verzia ponúka príjemnú rovnováhu medzi cenou a výkonom a jazda s ňou je dostatočne športová na to, aby som mohla povedať, že Alfa to s charakterom stále myslí vážne. Nie je to úplne stará škola, ale v rámci segmentu ide o jedno z najvýraznejších SUV. A navyše – je vidieť, že ho dizajnéri navrhli s vášňou. A to je predsa to, čo robí Alfu Romeo Alfou!