Aktualita
Toto nikto nečakal: Stellantis otočil kormidlo, dieselové motory sa vracajú do hry
Stellantis mení stratégiu – nafta dostáva druhú šancu. Aké modely budú mať dieselové motory aj po roku 2026?
Vydané Text: Marek Lehmann
Svet automobilov sa mení. Elektromobily mali byť jasnou budúcnosťou, ale realita je komplikovanejšia. Sú drahé, predaj stagnuje a automobilky balansujú medzi legislatívnymi požiadavkami a reálnym dopytom zákazníkov. Stellantis preto mení stratégiu a predlžuje životnosť svojich dieselových motorov minimálne do roku 2030.
Diesel je stále v hre, aj keď ho už všetci odpisovali
Výrobcovia sa snažia vyhovieť prísnym emisným normám EÚ, no zároveň si nemôžu dovoliť drasticky zvýšiť ceny áut. Keď Stellantis skúšal motivovať zákazníkov k prechodu na elektrické autá zdražením spaľovacích modelov, stretol sa s tvrdým odporom. Ľudia jednoducho nechcú platiť viac za niečo, čo im nevyhovuje.
A tak prichádza plán B: naftové motory nezmiznú. Naopak, dostanú vylepšenia, aby spĺňali budúce emisné normy. Konkrétne ide o obľúbený štvorvalcový turbodiesel 1.5 BlueHDi (DV5), ktorý sa vyrába vo francúzskom závode Metz-Trémery od roku 2017. Pôvodne mal skončiť v roku 2025, ale teraz dostáva predĺženie „zmluvy“ minimálne do roku 2030.
Samozrejme, ak má motor prežiť, musí sa prispôsobiť. Stellantis preto pripravuje jeho modernizovanú verziu spĺňajúcu emisnú normu Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v novembri 2026. Takto vylepšený motor bude poháňať osobné aj úžitkové vozidlá schválené do výroby po tomto dátume.
Pre Stellantis to znamená výraznú výhodu, pretože konkurencia naftové motory postupne vypúšťa zo svojej ponuky. Napríklad Peugeot 308 a Citroën C5 Aircross sú jednými z posledných kompaktných modelov s dieselom mimo prémiového segmentu. Volkswagen Golf a T-Roc síce stále ponúkajú verziu TDI, no automobilka už postupne prechádza na hybridy. Renault zase v nových modeloch Austral a Symbioz diesel úplne vyradil.
Dobrá správa
Pre továreň Metz-Trémery je to vítaná správa. Aj keď tam Stellantis vyrába aj elektromotory M2, M3 a M4, dopyt po 100 % elektrických autách je stále nižší, než sa očakávalo. Dieselový motor tak pomôže udržať fabriku v chode a zachová ľuďom pracovné miesta.
Okrem 1.5 BlueHDi si životnosť predĺži aj 2,2-litrový turbodiesel MultiJet (B.B2), vyvíjaný Fiatom. Tento motor, vyrábaný v talianskom Pratole, sa bude naďalej používať v úžitkových vozidlách, ako sú Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Opel Vivaro. V roku 2027 prejdú tieto modely faceliftom, pričom motor už dnes spĺňa normu Euro 7.
Najväčším prekvapením je však to, že Stellantis údajne plánuje návrat nafty do osobných áut, čo bolo predtým tabu. Hlavný odporca dieselových motorov v koncerne, Carlos Tavares, už nie je vo vedení, a tak sa opäť otvára priestor na ich modernizáciu. Stellantis ukazuje, že existuje priestor na prežitie naftových motorov, a ak budú zákazníci stále žiadať úsporné a dostupné autá, spaľovacie motory tu s nami zostanú ešte dlhé roky.
Všetky autá to majú, ale len málokto vie, na čo táto malá štrbina slúži