Koniec lacných youngtimerov? Ceny starých áut vystrelili do nebies, ak jedno máte, ste bohatší, než ste si mysleli
Ak vlastníte jedno z týchto áut, máte doma hotový poklad! Hodnoty youngtimerov raketovo rastú a niektoré modely sú dnes trojnásobne drahšie.
Vydané Text: Marek Lehmann
Pamätáte si časy, keď sa staré Renault Twingo predávalo za pár stovák? Tak tie sú preč! Hodnota niektorých youngtimerov, teda áut vo veku 15 až 25 rokov, raketovo rastie a niektoré bežné modely dnes stoja viac ako dvojnásobok oproti minulému roku. A čo je ešte zaujímavejšie – nie sú to len superšporty alebo zberateľské skvosty, ale aj celkom „obyčajné“ autá, ktoré si ešte nedávno nikto nevšímal.
Trikrát drahšie za pol roka?!
Podľa nemeckého sprievodcu Classic-Analytics sa ceny youngtimerov menia priam v akčnom tempe. A niektoré modely doslova šokujú. Napríklad také Renault Twingo prvej generácie – v januári 2024 ste ho mohli kúpiť za smiešnych 1 200 eur. A dnes? Rovných 3 900 eur! To je nárast o 225 % za šesť mesiacov. Kto by to bol povedal, že tento milý „vozík na kolesách“ bude raz investíciou?
Podobne strmý rast zažil aj legendárny Volkswagen Golf II GTI. Kto si ho nechal v garáži, ten si dnes môže poklepkať rameno – za rok jeho hodnota vyskočila o 125,8 %, z pôvodných 6 200 na 14 000 eur. A ak ste kedysi vlastnili Peugeot 309 GTI 16V, mohli ste dnes mať hotový poklad – cena z 5 200 eur vyletela na 15 000 eur!
Najväčší skokan si zaslúži fanfáry. Je ním Talbot Samba Rallye, malé francúzske rally monštrum, ktoré už počas výroby patrilo k vzácnym kúskom. Kým ešte minulý rok stálo relatívne „prijateľných“ 6 800 eur, dnes zaň zaplatíte neuveriteľných 18 000 eur!
Ktoré autá majú dnes cenu zlata?
Pozrime sa na 12 modelov, ktorých hodnota sa za posledný rok viac ako zdvojnásobila:
Model a rok výroby | Nárast hodnoty (%) |
---|---|
Renault Twingo (’92-’98) | 225 % |
Peugeot 309 GTI 16V (’90-’93) | 188,9 % |
Talbot Samba Rallye (’83-’86) | 164,7 % |
Pontiac Firebird TransAm (’93-’98) | 154,5 % |
Peugeot 306 2.0 16V S16 (’93-’96) | 151,5 % |
Citroën CX 25 D Long Turbo 2 (’86-’89) | 145,9 % |
Peugeot 306 2.0i Cabriolet (’94-’97) | 136,7 % |
Lancia Ypsilon 1.1 (’95-’00) | 128,6 % |
Talbot Sunbeam (’79-’81) | 127,8 % |
VW Golf II GTI (’84-’87) | 125,8 % |
Volvo 740DL (’82-’84) | 118,9 % |
Toyota MR2 Coupé T-Bar (’90-’94) | 113,3 % |
Ak ste niektorý z týchto modelov pred pár rokmi predali za pár stovák, radšej si to nepočítajte… A ak ho stále máte, dobre si ho strážte – ceny týchto áut môžu rásť ešte vyššie!