Novinka

Zmení nový Duster 4×4 všetko, čo sme doteraz poznali? Technológia s prevratným systémom e-4WD

Nový Dacia Duster 4×4 dostáva elektrický pohon zadnej nápravy. Technológia e-4WD zlepšuje trakciu, znižuje spotrebu a sprístupňuje automatickú prevodovku.
Vydané Text: 

Dacia opäť posúva hranice dostupného off-roadu a pripravuje modernizovanú verziu modelu Duster 4×4. Novinka dostane technológiu, ktorá zlepší jeho trakčné schopnosti, zníži spotrebu a prinesie o niečo viac komfortu pri jazde. A to všetko bez toho, aby Duster prišiel o svoju odolnosť v teréne.

Nový Dacia Duster 4x4 dostáva elektrický pohon zadnej nápravy. Technológia e-4WD zlepšuje trakciu, znižuje spotrebu a sprístupňuje automatickú prevodovku.

O čo presne ide? Mechanický systém pohonu všetkých štyroch kolies sa vytráca a nahrádza ho elektrický pohon zadnej nápravy vyvinutý spoločnosťou Valeo. Tento systém e-4WD sa objaví aj v ďalších SUV značiek Renault a Dacia, pričom Duster bude jedným z prvých modelov, ktoré ho dostanú.

Ako bude nový Duster 4×4 fungovať?

Aktuálny Duster 4×4 využíva mechanický pohon všetkých kolies, ktorý spája prednú a zadnú nápravu cez kardanový hriadeľ. Motorom je 1,2-litrový benzínový trojvalec TCe s mild hybridnou technológiou (MHEV), ktorá spolupracuje s 48-voltovým systémom. Prevodovka je manuálna, pričom prvý stupeň supluje funkciu redukcie.

Nová generácia Dustera 4×4 však ide inou cestou – bez mechanického prepojenia medzi nápravami. Elektromotor na zadnej náprave sa zapojí vždy, keď elektronika vyhodnotí, že predné kolesá strácajú trakciu. Výhodou je automatické ovládanie systému a vyššia efektivita. Nový Duster 4×4 bude už len s automatom.

Nový Dacia Duster 4x4 dostáva elektrický pohon zadnej nápravy. Technológia e-4WD zlepšuje trakciu, znižuje spotrebu a sprístupňuje automatickú prevodovku.

Duster si doteraz v teréne držal solídnu reputáciu, a hoci niektorí môžu pri elektrickom pohone zadnej nápravy zdvihnúť obočie, výhody sú jasné. Bude mať rýchlejšiu reakciu a elektrický pohon okamžite zasiahne tam, kde bude treba. Aj vodič to bude mať jednoduchšie, pretože sa nebude musieť starať o pripojenie zadnej nápravy. Elektrická asistencia by mala dopomôcť k 7 % úspore paliva a Dacia bude ponúkať vraj aj dvojpalivovú verziu (LPG + benzín).

Duster už nebude sám

Nový systém e-4WD nie je len doménou Dustera. Renault ho plánuje nasadiť aj do ďalších modelov, vrátane väčšieho Dacia Bigster. Technológia funguje s rôznymi pohonmi:

Mild hybrid (MHEV) – ako v prípade Dustera, kde pomáha 48-voltová batéria
Hybrid (HEV) – samonabíjacie hybridy bez nutnosti externého nabíjania
Plug-in hybrid (PHEV) – s možnosťou jazdy na elektrinu
Čisto elektrické modely (BEV) – technológia pripravená aj pre budúcnosť

Nový Dacia Duster 4x4 dostáva elektrický pohon zadnej nápravy. Technológia e-4WD zlepšuje trakciu, znižuje spotrebu a sprístupňuje automatickú prevodovku.

Nový Duster 4×4 s pohonom e-4WD príde na trh na jar 2026, no jeho oficiálne predstavenie môžeme očakávať už pred koncom roka. S veľkou pravdepodobnosťou sa táto technológia objaví najskôr v modeli Bigster, keďže Dacia ho pripravuje na vstup do vyššej triedy SUV.