Nová diaľnica limituje rýchlosť na 60 km/h. Zaskočila vodičov, ako funguje

Dopravné obmedzenia nie sú príjemné pre nikoho. Rieši ich novinka – mobilná diaľnica. Takýto most na stavbe je veru skvelý nápad.

Vydané  Text: 

Problémy na diaľniciach a nové riešenie

Stavebné práce na diaľniciach spôsobujú dopravné zápchy, frustráciu vodičov a ohrozujú bezpečnosť pracovníkov. Aj slovenskí motoristi vždy poriadne hromžia na presmerovanie dopravy a obdobné dopravné obmedzenia. Inovatívna nová diaľnica nielen limituje maximálnu rýchlosť (čo je samo osebe negatívum), ale zároveň rieši spomenuté časté problémy.

Novinka odkloní premávku ponad stavenisko a zvyšuje bezpečnosť robotníkov. Už v roku 2010 vyvinula rakúska spoločnosť Waagner Biro túto rampu pre rakúsku spoločnosť ASFINAG, ktorá spravuje diaľnice a rýchlostné cesty u našich susedov. Nový typ mosta umožňuje, aby doprava plynule pokračovala na jeho vrchnej časti, zatiaľ čo robotníci pod ním vykonávajú opravy.

Pôvodná konštrukcia však poskytovala len obmedzený priestor na stavebné práce. Švajčiarske federálne cestné riaditeľstvo preto tento koncept prevzalo a vylepšilo. Podľa deníka Neue Zürcher Zeitung si vodiči po počiatočných obavách systém obľúbili. Video na YouTube (nižšie v článku) demonštruje stavbu a fungovanie tejto mostnej rampy.

Maximálna rýchlosť 60 km/h

Pri prejazde platí pre vodičov maximálna rýchlosť 60 km/h priamo ponad stavenisko. Inovatívna diaľnica takto umožňuje opravy diaľníc bez potreby celkového uzatvorenia úseku či zmeny jazdných pruhov. K uzávere diaľnice dochádza len pri inštalácii samotnej konštrukcie.

Po umiestnení mosta s dĺžkou 257 metrov je doprava vedená ponad stavenisko, zatiaľ čo robotníci pracujú v bezpečí pod ním. Konštrukcia navyše poskytuje tieň a lepšie pracovné podmienky pre pracovníkov.

Treba povedať, že pri prvom použití v roku 2022 rampa nesplnila očakávania, pretože strmý nájazd spôsobil dopravné zápchy. Vylepšením konštrukcie sa sklon tejto špeciálnej diaľnice zredukoval zo 6,1 % na 1,25 %. Dnes sa vďaka tomu premávka pohybuje plynule rýchlosťou 60 km/h bez väčších obmedzení.

Počas noci sa tento diaľničný „most“ posúva rýchlosťou 0,5 km/h, čo umožňuje nepretržité stavebné práce na novom úseku:

Neistá budúcnosť mobilnej diaľnice

Celkové náklady na vývoj a optimalizáciu mobilnej diaľnice dosiahli 26 miliónov švajčiarskych frankov (zhruba 27,6 milióna eur). Podľa projektového manažéra Jürga Meriana sa napríklad pri nedávnej stavbe na diaľnici A1 medzi Recherswilom a Luterbachom opravilo zhruba 100 metrov vozovky denne.

Tento postup je pomalší ako pri celkovej uzávere, no prínosy prevyšujú nevýhody. Navyše, celkové náklady sa vraj vyrovnajú tým pri tradičnom spôsobe opravy. Predĺženú dobu prác kompenzuje väčšia bezpečnosť a lepšie pracovné podmienky pre robotníkov. Zamestnanci sú motivovanejší a v letných mesiacoch im prostredie pod mostom zabezpečuje tieň a ochranu pred horúčavami.

Hoci sa mobilná diaľncia osvedčila, jej budúcosť zostáva nejasná. Použitie je možné len na 13 % švajčiarskej cestnej siete. Napriek tomu prejavili záujem aj iné krajiny – napríklad Nórsko či Nemecko. V budúcnosti by sa tak mohli podobné systémy objaviť aj v iných štátoch.