Aktualita

Zabudnite na výfukové plyny – skutočný problém je vraj v našich brzdách

Nová štúdia odhalila, že prach z brzdových doštičiek môže byť toxickejší než výfukové plyny. Prečo sa o tom doteraz nehovorilo?

Vydané  Text: 

Doteraz sme boli presvedčení, že najväčším vinníkom znečistenia ovzdušia sú výfukové plyny z naftových motorov. Ale čo ak vám povieme, že pri každom stlačení brzdového pedála sa do vzduchu uvoľňuje ešte nebezpečnejšia látka? Nová štúdia z University of Southampton totiž tvrdí, že prach z brzdových doštičiek je toxickejší a škodlivejší než samotné naftové emisie.

Nečistý vzduch priamo z bŕzd

Brzdové doštičky nie sú len o tom, že vás bezpečne zastavia pred semaforom. Pri každom ich použití sa odierajú a uvoľňujú do ovzdušia mikroskopické častice kovov a iných látok. Tie sú natoľko jemné, že ich môžeme ľahko vdýchnuť, a práve tu začína problém.

Free Close-up of a car's exhaust pipes emitting visible smoke, highlighting air pollution. Stock Photo

Štúdia upozorňuje, že tieto čiastočky môžu mať väčší negatívny dopad na zdravie ako výfukové plyny. Častice z brzdových doštičiek sa totiž dostávajú hlboko do pľúc a môžu spôsobovať dýchacie ťažkosti, astmu, ba dokonca zvýšiť riziko rakoviny pľúc.

Zatiaľ čo elektromobily sú oslavované ako čistejšia alternatíva k spaľovacím motorom, štúdia prináša nový pohľad. Aj keď využívajú rekuperačné brzdenie, ktoré znižuje opotrebenie klasických brzdových doštičiek, majú jednu nevýhodu – sú podstatne ťažšie ako benzínové a naftové autá.

Výsledok? Keď už elektromobil musí zabrzdiť klasickými brzdami, uvoľní do ovzdušia oveľa väčšie množstvo škodlivého prachu. To znamená, že aj keď nemajú výfukové plyny, stále prispievajú k znečisteniu ovzdušia spôsobom, o ktorom sa doteraz takmer nehovorilo.

Nový „tichý zabijak“?

Kedysi bol azbest považovaný za bežnú súčasť brzdových doštičiek, až kým sa neukázalo, že spôsobuje rakovinu. Nahradila ho iná zložka – medené vlákna. Tie sú dnes považované za bezpečnejšiu alternatívu, no podľa výskumu zo Southamptonu môžu tiež spôsobovať vážne zdravotné problémy.

Medený prach, ktorý vzniká pri brzdení, sa môže usadzovať v pľúcach a viesť k chronickým dýchacím problémom. A čo je horšie – v súčasnosti neexistujú žiadne prísne regulácie, ktoré by jeho používanie obmedzovali.

Pri sprísňovaní emisných noriem sa vždy riešili najmä výfukové plyny, no prach z bŕzd ostával prehliadaný. Dnes vieme, že je rovnako (ak nie viac) škodlivý. Podľa odborníkov je preto najvyšší čas, aby sa ekológia riešila komplexne – nielen z pohľadu motorov, ale aj iných zdrojov znečistenia.

Alternatívou do budúcna môže byť napríklad vývoj bezprašných brzdových systémov alebo lepšia regulácia používaných materiálov. Jedno je však isté – v boji za čistejší vzduch už nemôžeme ignorovať ani brzdové doštičky.