Aktualita

Nemecké duo VW a Audi plánuje v Európe predĺžiť životný cyklus áut so spaľovacími motormi

Automobilky spomaľujú elektrifikáciu: Volkswagen, Audi, Porsche a Lamborghini posúvajú plány na neskôr.

Vydané  Text: 

Zdalo sa, že elektromobily majú v Európe neotrasiteľnú budúcnosť, ale realita je trochu iná. Predaj elektrických áut spomaľuje, čo vedie k nečakaným rozhodnutiam automobiliek. Volkswagen a Audi, ktoré chceli čoskoro prejsť výhradne na elektrický pohon, sa rozhodli pribrzdiť a opäť investovať do spaľovacích motorov.

Dôvod? Slabý záujem o elektromobily. Volkswagen v roku 2024 zaznamenal pokles predaja elektrických modelov o 2,7 %, zatiaľ čo Audi padlo ešte hlbšie – o 7,8 %. Celkovo sa záujem o elektromobily z portfólia VW Group znížil o 3,4 %, čo naznačuje, že prechod na plne elektrickú budúcnosť nebude taký rýchly, ako sa očakávalo.

Podľa renomovaného nemeckého denníka Handelsblatt Volkswagen a Audi prehodnocujú svoje stratégie a plánujú ďalšie investície do vylepšenia súčasných modelov so spaľovacími motormi.

  • Volkswagen Golf Mk8 by mohol zostať v predaji až do polovice 30. rokov tohto storočia
  • Elektrický Golf Mk9 je stále naplánovaný na koniec dekády, ale môže koexistovať so spaľovacím predchodcom ešte niekoľko ďalších rokov
  • Audi, ktoré chcelo skončiť so spaľovacími motormi do roku 2033, už teraz signalizuje, že si necháva zadné vrátka

O oficiálnom rozhodnutí by sme sa mali dozvedieť začiatkom marca. A čo ďalšie značky koncernu? Ak Volkswagen a Audi opäť vsadia na benzín a naftu, podobný scenár môže čakať aj Škodu, SEAT a Cupru.

Automobilky spomaľujú elektrifikáciu: Volkswagen, Audi, Porsche a Lamborghini posúvajú plány na neskôr.

Aj Porsche mení kurz

Nie je to len Volkswagen a Audi, ktoré revidujú svoje plány. Porsche si muselo priznať, že elektromobily zatiaľ nedosiahli očakávaný úspech.

  • Predaj modelu Taycan padol takmer o polovicu (-49 %)
  • Aj keď nový elektrický Macan zaznamenal vyše 18 000 predaných kusov, nestačí to na vyváženie slabého dopytu po EV
  • Porsche sa preto vracia k spaľovacím motorom – modely, ktoré mali byť pôvodne čisto elektrické, dostanú aj benzínové verzie

Automobilky spomaľujú elektrifikáciu: Volkswagen, Audi, Porsche a Lamborghini posúvajú plány na neskôr.

Lamborghini a Bentley tiež spomaľujú elektrifikáciu

Aj luxusné značky si všimli, že záujem o elektromobily nie je taký horúci, ako predpokladali. Bentley posunulo predstavenie svojho prvého elektromobilu z roku 2025 na 2026 a úplný prechod na EV plánuje najskôr v roku 2035. Lamborghini odložilo príchod modelu Lanzador z roku 2028 na 2029. Plne elektrický Urus je stále v hre, ale modely s benzínovými motormi zostanú v ponuke ešte dlho.

Bugatti pod novým vedením spoločnosti Rimac a Porsche tiež odkladá svoje elektrické plány. Kým pôvodný vlastník VW Group rátal s plne elektrickým nástupcom Chironu, nový manažment zmenil stratégiu. Výsledok? Prvý elektrický EV Bugatti príde najskôr koncom dekády.

Čo na to EÚ?

Hoci Európska únia plánuje od roku 2035 povoliť iba predaj áut s nulovými emisiami, to neznamená úplný zákaz spaľovacích motorov. Ostáva možnosť pohonu na syntetické palivá alebo vodík. Ak však dopyt po elektrických autách zostane slabý, výrobcovia môžu tlačiť na odklad tohto nariadenia. Už teraz je podiel elektrických áut na trhu v EÚ len 13,6 %, pričom medziročne dokonca klesol o 1 %. Európa je kolískou mnohých najväčších automobiliek sveta, a preto ich rozhodnutia budú mať globálne dôsledky.

Toto zariadenie je vraj nebezpečnejšie ako alkohol za volantom. Má ho pritom každé nové auto