Zákaz benzínových áut: Toto sa udeje, motoristi dajte pozor

Nafta, benzín alebo elektrina? Budúcnosť áut je úplne iná a otázku treba položiť inak. Odpoveď mnohých prekvapí.

Vydané  Text: 

Zákaz benzínových áut vs. realita

Potrebujeme zákaz benzínových áut, resp. tých na diesel? Naopak, predstavitelia automobilového priemyslu vyzvali, aby sa pri dekarbonizácii sektora mobility vsadilo na rôzne technológie pohonu. „Sme presvedčení, že neexistuje jedna alternatívna technológia, ktorá by nás priviedla k čistým nulovým emisiám. Na dosiahnutie klimatických cieľov je potrebná kombinácia rôznych technológií a alternatívnych palív,“ povedal Ingo Scholten, technologický riaditeľ spoločnosti Horse Powertrain.

Ide o stanovisko v rozpore s presvedčením Bruselu, ktorý ešte aj v posledných mesiacoch trvá na zákaze spaľovacích motorov v nových autách po roku 2035, píše portál Euractiv.

Koniec spaľovacích motorov

Aj napriek transformácii odvetvia netreba spaľovacie motory predčasne odpisovať – zákaz spaľovacích motorov nie je podľa expertov správna cesta. „V eufórii okolo elektrifikácie bol spaľovací motor predčasne vyhlásený za mŕtvy,“ uviedol Scholten. Firma Horse Powertrain, ktorú zastupuje, je spoločným podnikom automobiliek Geely (Čína) a Renault (Francúzsko). Podľa Scholtena zostanú spaľovacie motory dôležitou súčasťou mobility.

Nová diaľnica limituje rýchlosť na 60 km/h. Zaskočila vodičov, ako funguje

Budúcnosť patrí „bok po boku s elektromobilmi“ kombinácii spaľovacích motorov, hybridných batérií a palivových článkov. „Spolu s rôznymi druhmi palív: etanol, metanol, LPG, CNG, syntetické palivá a samozrejme vodík,“ predpovedá Scholten.

Automobiloví výrobcovia však majú problém. Ak by chceli byť technologicky orientovaní do viacerých smerov so zameraním na rôzne palivá a pohony, museli by znásobiť svoje investície do výrobných zariadení. „V čase bezprecedentnej konkurencie je to prakticky nemožné,“ dodal Scholten.

Elektrické kamióny sú budúcnosť

Diskusia o alternatívnych pohonných systémoch sa už dlho vedie nielen v oblasti osobných automobilov. Podobný vývoj sa podľa Frederika Zohma, vedúcieho vývoja v spoločnosti MAN, očakáva aj pri nákladných vozidlách. V oblasti kamiónov sa začína transformácia. Presnejšie povedané, už sa naplno rozbehla.

Prakticky všetci výrobcovia sa vydali na cestu zmien a Zohm konkrétne predpokladá, že do roku 2030 prebehne „veľmi veľká transformácia“ v celom segmente.

Napriek tomu Zohm zdôraznil, že fosílne palivá, ako je nafta, zostanú relevantné. „Dôležité je vždy si pamätať nasledovné: Diesel je chrbticou tohto segmentu, vďaka nemu dnes naši zákazníci zarábajú peniaze a bude to tak aj zajtra,“ uviedol manažér MAN.

Možnosti dekarbonizácie

Nákladné vozidlá trávia na cestách veľka času a ich spotreba paliva je vysoká. Podľa Zohma najazdí nákladné vozidlo ročne 100 000 až 200 000 kilometrov. Priemerne tak zákazníci minú na jeden kamión 30 000 litrov nafty ročne. To znamená, že náklady na palivo sú kľúčovým faktorom pre odberateľov.

Tieto čísla sú zároveň príležitosťou na znižovanie emisií a dekarbonizáciu, zdôraznil Zohm. Elektrické nákladné vozidlá navyše môžu využívať povinné prestávky vodičov na nabíjanie.

Alternatívne palivá a konkurencieschopnosť

Zohm však zmiernil očakávania v súvislosti s alternatívnymi technológiami v mobilite. Aj keď v posledných piatich rokoch došlo k pokroku v oblasti vodíkového pohonu a znížili sa náklady, podľa neho sa nepohybujeme „v konkurencieschopnej cenovej relácii“.

Pokiaľ ide o palivové članky, ani tu nie je pokrok vo vývoji dostatočný na to, aby sa stali cenovo atraktívnou alternatívou. Napriek tomu Zohm odporúča pozorne sledovať ďalší vývoj, pretože prielom v tejto oblasti by mohol zmeniť pravidlá hry a nanovo rozdať karty.

Nová diaľnica limituje rýchlosť na 60 km/h. Zaskočila vodičov, ako funguje