Povinná STK každý rok: Tieto autá má zasiahnuť veľká zmena
Zmena STK budí emócie. Za kontroly by sme kvôli nej platili viac peňazí.
Týkala by sa vodičov, ktorí majú často hlboko do peňaženky.
Vydané Text: Redakcia
Ako často STK?
Návrh na STK každý rok pre staršie vozidlá vyvolal rozruch. Prišla s ním nemecká organizácia TÜV pre ojazdené vozidlá staršie ako desať rokov. Potenciálna zmena intervalu STK vyvolala silné reakcie – prirodzene, najmä v Nemecku, no pomohlo by skrátenie intervalu STK aj na Slovensku?
Automobilové kluby v Nemecku sa jasne vyjadrili, čo si myslia o požiadavke TÜV. Jürgen Wolz, zástupca TÜV Süd, presadzuje, aby autá chodili na technickú kontrolu každý rok povinne, ak presiahnu vekovú hranicu 10 rokov. „Pri týchto vozidlách je poruchovosť značne vyššia, najmä ak nie sú pravidelne udržiavané,“ uviedol Wolz.
V súčasnosti je v Nemecku – rovnako ako na Slovensku – STK povinná každé dva roky, kým nové vozidlá musia absolvovať prvú kontrolu až po troch rokoch (v SR po 4 rokoch). Pre milióny vodičov by tento návrh znamenal značné dodatočné náklady.
Nová diaľnica limituje rýchlosť na 60 km/h. Zaskočila vodičov, ako funguje
STK každý rok: Áno alebo nie?
Autoklub ADAC sa už skôr vyjadril proti intervalu STK na ročnej báze. Podľa jeho zástupcov neexistujú dôkazy o tom, že krátke intervaly kontrol majú pozitívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. Naopak, TÜV nesúhlasí a argumentuje v prospech ročných kontrol s odkazom na svoju každoročnú správu o poruchovosti áut. S vyjadrením ADAC súhlasí aj najstarší nemecký autoklub – Automobilclub von Deutschland (AvD), uvádza Merkur.de.
„Všeobecne možno konštatovať, že priemerný vek vozidiel v bežnej prevádzke neustále rastie a v súčasnosti je mierne nad hranicou desiatich rokov. Napriek tomu nevidíme dôvod na takýto krok, keďže počet nehôd spôsobených technickými poruchami zostáva už roky stabilne nízky,“ uviedol AvD vo svojom aktuálnom stanovisku.
Dopravné nehody kvôli technickému stavu áut
„Skrátenie kontrolných intervalov (STK) neodzrkadľuje skutočné riziko nehôd a je preto zbytočné,“ zdôraznil prezident AvD Lutz Leif Linden. Zároveň však vyzval vodičov k zodpovednosti, aby sa sami starali o pravidelnú údržbu svojich vozidiel vo vlastnom záujme.
Aj bez každoročnej technickej kontroly pre staršie autá bude rok 2025 pre vodičov finančne náročný. Na Slovensku to platí o to viac, že vláda zvýšila DPH o 3 percentá až na 23 percent. Zdražovanie zasiahne (a už samozrejme aj zasiahlo) ceny áut, poistiek či palív. V Nemecku čelia motoristi zvyšovaniu dane z CO2, ktorá ešte viac predražuje palivá.
Nová diaľnica limituje rýchlosť na 60 km/h. Zaskočila vodičov, ako funguje