Zaujímavosť
Voňavý stromček už takmer 75 rokov visí na spätných zrkadlách! Takýto príbeh za vývojom by ste nečakali
Malý vynález! Voňavý stromček „Wunder-Baum“ vznikol pred 73 rokmi a dodnes patrí medzi najpredávanejšie produkty do áut.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Na svete existuje len málo ikonických automobilových doplnkov, ktoré poznajú aj tí, čo sa autám príliš nevenujú. Voňavý stromček, ten malý farebný kúsok papiera napustený esenciami, je jedným z nich. Či už ho poznáte ako Little Trees, Arbre Magique alebo u nás najčastejšie ako Wunder-Baum, jeho príbeh sa začal celkom nečakane – s pokazeným mliekom v kamióne.
Písal sa rok 1951 a v Severnej Amerike sa istý nemecký chemik menom Julius Sämann rozhodol vyriešiť jeden dosť zapáchajúci problém. Po rokoch skúmania esenciálnych olejov z ihličnatých stromov v kanadských lesoch sa stretol s mliekarom, ktorý sa mu posťažoval, že jeho kamión stále smrdí po pokazenom mlieku. No a ako by mohol vedec odolať takejto výzve?
Sämann sa pustil do experimentovania a zistil, že práve ihličnaté oleje majú skvelú schopnosť neutralizovať nepríjemné pachy. Výsledkom jeho snahy bol prvý osviežovač vzduchu do auta, ktorý nebol len účinný, ale aj dizajnovo jedinečný – v tvare ihličnatého stromčeka. Tento ikonický tvar sa stal takým populárnym, že dnes patrí medzi chránené dizajny a môže ho používať len jediná spoločnosť – tá, ktorá ho vymyslela.
Jeden stromček, mnoho vôní a milióny áut
V priebehu desaťročí prešiel voňavý stromček rôznymi premenami. Pribudli nové vône, farby a typy obalov – od klasického zaveseného papierového stromčeka cez dózy až po klipy na vetracie mriežky. Dnes je dostupných približne 20 rôznych vôní, pričom najpredávanejšia je vanilková (žltý stromček), ktorý tvorí až 25 % všetkých predajov.
A hoci sa trh s osviežovačmi vzduchu rozrástol a pribudlo množstvo konkurencie, originálny Wunder-Baum stále kraľuje. Dôkazom jeho jedinečnosti je aj to, že sa v roku 2004 dostal do Design Museum v Londýne, kde bol vystavený ako príklad ikonického dizajnu.
Rodinný biznis s tradíciou
Aj keď by sa mohlo zdať, že voňavé stromčeky už dávno prešli do rúk veľkých korporácií, opak je pravdou. Firma stále zostáva v rukách rodiny zakladateľa a dnes ju vedie jeho vnuk. Tento fakt zaručuje, že sa výnimočný recept a výrobný proces nemenia – takže každý nový stromček vonia rovnako dobre ako ten prvý v roku 1951. Takže nabudúce, keď budete v aute potrebovať trochu sviežosti, viete, že ten malý voňavý stromček je viac než len obyčajný osviežovač – je to kus histórie, vedecký objav a dizajnová legenda v jednom.
Najmodernejší tunel Európy? Takto vyzerá technologická revolúcia za miliardy