Aktualita

Najmodernejší tunel Európy? Takto vyzerá technologická revolúcia za miliardy

Švajčiari začali raziť druhý Gotthardský tunel. Projekt za 2,1 miliardy frankov má posunúť európsku dopravu na novú úroveň.

Vydané  Text: 

Keď Švajčiari niečo postavia, tak to stojí za to – a platí to aj pre druhý Gotthardský cestný tunel. Práve sa začalo jeho razenie a kým prvé autá cez neho prejdú až v roku 2030, už teraz vieme, že pôjde o skutočný stavebný zázrak. Prečo? Poďme sa pozrieť na detaily tejto gigantickej operácie.

S druhým Gotthardským tunelom sa Švajčiari nepárajú – bude mať rovnakú dĺžku ako jeho starší brat, teda 16,9 kilometra, a priemer cez 12 metrov. Jeho výstavba prebieha pomocou dvoch špeciálnych raziacich strojov TBM (Tunnel Boring Machine), ktoré sa doslova prehryzú cez horské masívy.

Aby ste si ich vedeli predstaviť: každý TBM je vlastne 110-metrový kolos s rotačnou hlavou, ktorá je vybavená tvrdými zubami schopnými rozdrviť aj tie najtvrdšie horniny. Oba stroje vŕtajú súčasne z opačných strán – severnej aj južnej – a ak všetko pôjde podľa plánu, v roku 2027 sa stretnú niekde v strede, možno aj pri švajčiarskej čokoláde.

Silnejší ako 7000 koní

Každý z raziacich strojov je poháňaný 15 elektromotormi s celkovým výkonom 7 136 koní (čo je 5 250 kW – teda asi ako menšia elektráreň). Spotreba energie? 10,5 megawattu! To je približne toľko, koľko by spotrebovalo menšie mesto, keby zaplo všetky svetlá aj s elektrickými varičmi. TBM stroje napredujú tempom 12 až 20 metrov denne. Možno sa to nezdá veľa, ale ak ste niekedy skúsili kopať dieru v tvrdom podloží, viete, že je to rýchlosť priam závratná.

Švajčiari začali raziť druhý Gotthardský tunel. Projekt za 2,1 miliardy frankov má posunúť európsku dopravu na novú úroveň.

50 ľudí, 7,4 milióna ton horniny a 2,1 miliardy frankov

Aj keď by sa mohlo zdať, že na takomto projekte budú pracovať stovky ľudí, opak je pravdou. Vďaka vysokému stupňu automatizácie bude na stavbe Gotthardského tunela pracovať len 50 pracovníkov. Celý proces je totiž tak sofistikovaný, že stroje TBM robia takmer všetko samy.

Myslelo sa aj na ekológiu a využitie materiálu:

  • 1,8 milióna ton horniny pôjde na výrobu stavebných materiálov
  • 1,9 milióna ton horniny poslúži na spevnenie diaľnice Airolo
  • 3,5 milióna ton horniny  bude využitých na modelovanie terénu
  • Uskladní sa len 200-tisíc ton horniny – to je takmer nulový odpad!

Celkovo si táto obrovská operácia vyžiada investíciu 2,1 miliardy švajčiarskych frankov. To je veľa peňazí, ale vzhľadom na švajčiarsku presnosť a kvalitu výstavby sa dá očakávať, že tunel vydrží ďalšie desaťročia bez väčších opráv.

Ak všetko pôjde podľa plánu, prvé autá budú jazdiť novým tunelom v roku 2030. Vtedy sa dočasne uzavrie starý Gotthardský tunel, ktorý čaká rekonštrukcia. Po nej bude mať každý tunel len jeden jazdný pruh v každom smere, čím sa výrazne zvýši bezpečnosť. A keďže hovoríme o Švajčiaroch, môžeme si byť takmer istí, že to zvládnu presne podľa plánu.

Čína dokončila najdlhší horský cestný tunel na svete, ktorý skráti čas cesty z troch hodín na 20 minút!