Aktualita
Tradičný výrobca automobilov hlási problémy, bude musieť prepustiť tisíce zamestnancov
Nissan plánuje do konca roka 2025 znížiť počet zamestnancov o 5 300 ľudí, pričom ďalších 1 200 príde o prácu v roku 2026. Tento krok je súčasťou širšieho plánu znižovania nákladov, ktorý celkovo zahŕňa zrušenie 9 000 pracovných miest.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Kedysi to vyzeralo ako sľubné partnerstvo, no rokovania medzi Nissanom a Hondou o spoločnom vývoji elektromobilov padli do vody. Nissan sa preto musí postaviť na vlastné nohy – a to nie je jednoduché. Hneď prvý krok je tvrdý: prepustenie 6 500 zamestnancov. Nissan plánuje do konca roka 2025 znížiť počet zamestnancov o 5 300 ľudí, pričom ďalších 1 200 príde o prácu v roku 2026. Tento krok je súčasťou širšieho plánu znižovania nákladov, ktorý celkovo zahŕňa zrušenie 9 000 pracovných miest.
Zvyšné miesta sa zrušia prostredníctvom dobrovoľných odchodov a eliminácie pozícií. Automobilka plánuje do roku 2026 znížiť globálnu výrobnú kapacitu zo súčasných piatich len na štyri milióny vozidiel ročne.
Súčasťou tohto plánu je zatvorenie troch tovární, pričom prvá (v Thajsku) ukončí činnosť v prvom štvrťroku 2025. Zvyšné dve budú zatvorené neskôr, hoci ich presná identita zatiaľ nebola odhalená. Okrem toho sa Nissan chystá znížiť počet pracovných zmien v montážnych závodoch v USA. Firma sa okrem iného snaží šetriť aj skrátením vývojového cyklu nových modelov.
Chystajú nové modely
Vývoj úplne novej generácie vozidiel sa skráti z 52 na 37 mesiacov a pri nástupcoch existujúcich modelov len na 30 mesiacov. Okrem toho chce automobilka zjednodušiť dizajn hlavných globálnych modelov a znížiť počet použitých dielov až o 70 %. Napriek úsporným opatreniam chystajú aj nové modely. V roku 2025 príde plug-in hybridná verzia modelu Rogue a nová generácia Leafu.
O rok neskôr sa dočkáme veľkého minivanu pre Japonsko a tretej generácie systému e-Power, ktorý zlepší efektivitu paliva o 20 % a zníži výrobné náklady. Hoci fúzia s Hondou nevyšla, Nissan s nimi naďalej plánuje spolupracovať na softvéri a elektromobiloch. Zároveň hľadá nového strategického partnera, ktorý by mu pomohol stabilizovať situáciu. Automobilka prechádza ťažkým obdobím, no stále má šancu na návrat medzi úspešné značky.