Aktualita
Elektromobilom chýba tento prvok štandardnej výbavy a majiteľom sa to môže riadne vypomstiť
Aj keď moderné technológie výrazne zlepšili odolnosť pneumatík a mnohé autá sú vybavené sadou na opravu defektov, niekedy je koleso prosto potrebné.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Zdá sa, že výrobcovia elektromobilov zabúdajú na jednu zásadnú vec, a to na rezervné koleso. Aj keď moderné technológie výrazne zlepšili odolnosť pneumatík a mnohé autá sú vybavené sadou na opravu defektov, pre dobrodružných vodičov, ktorí sa vydávajú mimo spevnených ciest, to jednoducho nestačí. Prečo sa to ale deje?
Väčšina elektrických SUV dnes neponúka ani len dojazdové koleso. Chevrolet Blazer EV, ktorý inak spĺňa požiadavky na terénne dobrodružstvá vďaka pohonu všetkých kolies a slušnej svetlej výške, je toho príkladom. Podobne je na tom aj nový Hyundai Ioniq 5 XRT, ktorý má ambície byť elektrickou alternatívou k Subaru Crosstrek, no s opravnou sadou si v horách nevystačí.
Je to problém, pretože ani pri bežnej jazde po lesných a poľných cestách sa nedá vyhnúť ostrým kameňom, výmoľom či konárom. Poškodená pneumatika, najmä ak ide o bočnicu, je s klasickou opravnou sadou neopraviteľná. A keďže asistenčné služby nefungujú mimo spevnených ciest, zostáva jediné riešenie – mať plnohodnotnú rezervu.
Prečo výrobcovia rušia rezervu vo výbave
Zásadným dôvodom je priestor. Elektromobily sú postavené na tzv. skateboardovej platforme, kde sa batérie nachádzajú v podlahe, čím odpadá tradičné miesto na rezervu. Ďalším dôvodom je hmotnosť. Rezervné koleso zvyšuje celkovú váhu vozidla, čo negatívne ovplyvňuje dojazd. Výrobcovia sa preto radšej spoliehajú na asistenčné služby a novšie technológie pneumatík, ktoré by mali byť odolnejšie voči poškodeniu.
Niektoré elektrické pick-upy a SUV, ktoré sú skutočne určené do terénu, stále majú rezervné koleso. Pre trh v USA je to napríklad Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning, Rivian R1T a R1S či Tesla Cybertruck (aj keď v jej prípade treba obetovať časť úložného priestoru v korbe).
Ak teda chce elektromobil skutočne konkurovať dobrodružným SUV so spaľovacím motorom, musí ponúknuť viac než len robustný vzhľad. Rezervné koleso je základ, ktorý nemožno ignorovať, pretože problém môže niekedy nastať aj na bežných cestách a v takom prípade sa vodič aj s posádkou môžu ocitnúť vo veľmi nepríjemnej situácii.
Zdroje: InsideEVs