Novinka
Najúčinnĕjšia prevodovka sveta? Zabudnite na spojku, talianski inžinieri majú vraj lepšie riešenie
Talianski inžinieri si patentovali RatioZero. Revolučná prevodovka sľubuje vysokú efektivitu a plynulé radenie bez trenia.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Automobilové prevodovky prešli od svojho vzniku dlhú cestu. Od manuálnych, cez automatické a dvojspojkové až po CVT. Každá prevodovka má svoje výhody aj nevýhody, no jedna vec ostáva rovnaká – ideálna prevodovka by mala byť efektívna, hladká a spoľahlivá. A presne to sľubujú talianski inžinieri zo spoločnosti RatioZero so svojou novou plynulo meniteľnou prevodovkou.
Ako funguje RatioZero?
Predstavte si klasickú prevodovku. Ozubené kolesá, synchronizátory, zložitosť… Teraz si predstavte prevodovku CVT, ktorá funguje na princípe remeníc a trenia. RatioZero sa však vydalo inou cestou. Namiesto trenia využíva mechanický prenos sily cez sériu ozubených kolies.
V skratke: kľúčovým prvkom sú ozubené kolesá, ktorým sa mení excentricita. Tento mechanizmus dovoľuje plynulé riadenie krútiaceho momentu a otáčok, čo je v automobilovom priemysle doslova revolúcia.
Prečo by RatioZero mohlo zmeniť hru?
- Účinnejšie ako CVT: Bežné variátory majú pri prenose sily isté straty, RatioZero sľubuje efektivitu na úrovni manuálnej prevodovky (až 95 %).
- Široký rozsah prevodov: Až 1:6, čo znamená v praxi väčšiu flexibilitu.
- Bez potreby spojky? Keďže RatioZero dokáže zastaviť výstupný hriadeľ bez odpojenia vstupnej strany, v teórii by nebolo potrebné používať spojku.
Prvý funkčný prototyp už je namontovaný na bicykli, čoskoro sa objaví aj na skútroch Yamaha T-Max. Ak RatioZero uspeje, mohla by sa stať štandardom aj v automobiloch.
Ešte má pred sebou dlhú cestu
Aj keď RatioZero vyzerá sľubne, nie je to dokonalé riešenie. V prvej verzii sa objavilo kolísanie prevodového pomeru, čo mohlo spôsobiť nepravidelné zrýchľovanie. Druhá generácia prototypu tento problém rieši eliptickými ozubenými kolesami, no ich výroba je drahšia.
Inzercia
Tím z RatioZero sa preto rozhodol spustiť crowdfundingovú kampaň, aby mohli technologický vývoj posunúť o ďalšie kroky dopredu. Otázka je, či si tento projekt nájde miesto v automobilovom priemysle, alebo ostane iba technickou kuriozitou.
Palivomer môže ukazovať nesprávne údaje – kedy mu veriť a kedy nie?