Zmena intervalu STK: Pozor, nová povinnosť desí vodičov

Technická kontrola každý rok – také je prianie jednej z nemeckých odborných organizácií čo sa týka starších áut.

Vozový park je čoraz starší, ceny nových áut vystrelili nahor a mnohí motoristi sú odkazaní na staršie osobné autá.
Častejšie kontroly na STK by mnohým spravili škrt cez rozpočet.
Vydané  Text: 

Zmena intervalu STK: Nutnosť či zbytočnosť?

Ceny nových automobilov v posledných piatich rokoch vzrástli o desiatky percent. To pre mnohých vodičov znamená, že kúpa nového vozidla je skôr luxusom než reálnou voľbou. Preto trh s ojazdenými vozidlami neustále rastie. V Nemecku chcú prísť s obmedzeniami – zmena intervalu STK je jedným z nich, má sa vraj predĺžiť na rok namiesto súčasných dvoch rokov. Rovnaké pravidlo platí dnes na Slovensku (po úvodných 4 rokoch – v Nemecku sú to tri roky), a to s výnimkou napríklad taxíkov, ktoré musia chodiť na STK každý rok aj v súčasnosti.

Návrh odbornej organizácie TÜV Süd pre Nemecko by spôsobil nárast nákladov motoristov na prevádzku starších vozidiel. O čo presne ide? A mohlo by sa inšpirovať aj Slovensko? Jürgen Wolz, šéf TÜV Süd, jednoznačne žiada skrátenie intervalov technických kontrol: „Podporujeme každoročnú hlavnú kontrolu pre vozidlá staršie ako desať rokov. Miera závad je pri týchto autách podstatne vyššia, najmä ak nie sú pravidelne servisované.“

Ako často chodiť na STK?

Tento návrh na zmeny STK však rozhodne nebude medzi vodičmi zrovna populárny. Dôvody nie je napokon ťažké uhádnuť. Priemerný vek (nielen) osobných automobilov sa každoročne zvyšuje a platí to aj v prípade Slovenska. Aktuálne u nás atakuje 15 rokov. Pred 10 rokmi bolo toto číslo ešte okolo 13 rokov. Trend je preto jasný – zmena intervalu STK by sa týkala čoraz väčšieho počtu motoristov. Práve tých, ktorí nemajú peniaze na nové auto, by mohli častejšie technické kontroly negatívne finančne ovplyvniť.

Aby mal Jürgen Wolz so svojím návrhom šancu na realizáciu v praxi, bolo by potrebné zmeniť niektoré časti nemeckého cestného zákona. Ten stanovuje intervaly technických kontrol pre rôzne typy vozidiel. Tak či onak, návrh čaká ešte intenzívna diskusia.