Aktualita

Chcete nabíjať elektromobil doma? Ak nemáte toto, radšej na to zabudnite

Nabíjate elektromobil zo zásuvky? V mrazivom počasí to môže byť pomalé a neefektívne. Pozrite sa, ako zlepšiť nabíjanie doma.

Vydané  Text: 

Domáce nabíjanie elektromobilu je najlepším spôsobom, ako ušetriť na palive a zvýšiť komfort používania. Ak však nemáte k dispozícii výkonnú nabíjačku Typu 2, môže to byť najmä v zime veľký problém. Svoje o tom vedia mnohí majitelia elektromobilov, ktorí sa spoliehajú na obyčajné zásuvky, čo nie vždy skončí podľa predstáv.

Väčšina elektromobilov podporuje nabíjanie z bežnej 230 V zásuvky, no jej výkon je celkovo výrazne obmedzený. Napríklad v Severnej Amerike sa pri 110 V nabíjaní dosahuje len výkonu nabíjania vo výške 1 – 2 kW, čo znamená, že batéria s kapacitou 70 kWh sa môže nabíjať aj 80 hodín. To je v praxi nepraktické a v zimných podmienkach sa situácia ešte zhoršuje, rovnako ako je to aj pri spotrebe.

Pokus redaktora v Kanade ukázal, že Tesla Model 3 Long Range AWD pripojená na 110 V nabíjačku pri teplote -26 °C zvýšila svoj celkový stav nabitia len o 5 % za rekordných 14 hodín nabíjania. Dôvodom bol nielen nízky výkon nabíjačky, ale aj nesprávny predlžovací kábel. Použitý kábel bol príliš tenký, čo spôsobilo obmedzenie prúdu na 9 A namiesto možných 12 A.

Veľké tepelné straty

Okrem toho, značná časť energie sa spotrebovala iba na udržiavanie optimálnej teploty batérie. Z celkových 15 kWh odobratých zo siete sa do batérie dostalo len 1,14 kWh, čo je len 7 % spotrebovanej energie zo siete. Použitím hrubšieho kábla by sa nabíjanie zrýchlilo, ale stále by bolo nie úplne efektívne.

Najlepším riešením je investovať do výkonnejšej nabíjačky s výkonom 7 – 11 kW alebo aspoň využiť 240 V sieť, ktorá zdvojnásobí výkon aj pri základnej nabíjačke. Ideálne je umiestniť auto niekam do garáže, no samozrejme nie všetci majú túto možnosť k dispozícii. Pomôcť môže aj to, keď na aute nejaký čas jazdíte a hneď potom ho zapojíte do siete. Vtedy je totiž batéria ako-tak zahriatá a umožní prijať vyšší výkon.