Zdražovanie diaľničných známok, problémy s mýtom. Autodopravcovia bijú na poplach
Zatiaľ čo bežných motoristov štát zaťažil zvýšením cien diaľničných známok, autodopravcovia sa sťažujú na mýto a tento rok ich negatívne ovplyvňuje aj zvýšená DPH či transakčná daň.
Podnikať na Slovensku v oblasti dopravy rozhodne nie je ľahké a bude to ešte ťažšie.
Vydané Text: Redakcia
Od polovice roka stúpnu o 40 % mýtne poplatky za využívanie diaľnic a ďalších spoplatnených úsekov ciest. Štát takto od prepravcov získa ročne o 100 miliónov eur navyše. Zdražovanie mýta im síce kompenzuje výrazným znížením cestnej dane, no to sa, samozrejme, týka len firiem podnikajúcich na Slovensku. Keď zdražie cena prepravy, má to na konci dňa vplyv aj na bežných spotrebiteľov – rastie tlak napríklad na ceny potravín, nábytku, oblečenia a množstva ďalších produktov a služieb. A tí musia okrem toho z vlastných vrecák zaplatiť aj zdražovanie diaľničných známok.
Autodopravcovia podľa agentúry TASR nešetria kritikou voči štátu, nepáči sa im okrem iného to, že súkromná firma u nás zarába na diaľničných poplatkoch za nákladnú dopravu údajne príliš veľa. „Trend pokračuje ďalej, kde súkromná spoločnosť pod záštitou Ministerstva dopravy SR stále pokračuje vo výbere mýta vo výške 38 %. Takto sa konsolidujú financie na Slovensku. Vyspelé krajiny majú 12 % z výberu mýta,“ okomentoval predseda združenia UNAS Stanislav Skala. Národná diaľničná spoločnosť naopak zareagovala, že pre znižovanie nákladovosti mýta robí veľa konkrétnych krokov vrátane prípravy vlastného mýtneho systému či posilňovania konkurencie v rámci európskeho mýta (EETS).
Konsolidačný balíček od štátu robí problémy
Prepravcovia sú nútení reagovať na konsolidačný balíček štátu. Čoraz viac sa musia spoliehať sami na seba. Správnymi podnikateľskými rozhodnutiami totiž dokážu aspoň sčasti vykompenzovať negatívny vplyv štátnych opatrení – či už ide o nákup nových ekologickejších, prípadne väčších vozidiel, elektrifikáciu vozového parku alebo optimalizáciu trás.
Dôležitou témou, ako optimalizovať náklady, je naďalej multimodálna preprava tovaru, pri ktorej jeden prepravca sprostredkuje viac druhov prepravy, teda napríklad kamión a vlak.
Stále však platí, že konsolidačný balíček spôsobuje podnikateľom v doprave a logistike nepríjemné zmeny. Drahšie palivá, vyššia cena nových vozidiel či väčšie náklady na údržbu vozového parku vplyvom zvýšenej DPH sa môžu podpísať na predĺžení splatnosti faktúr a zároveň rastie tlak na likviditu spoločností. V tlačovej správe to predpovedá spoločnosť Malcom Finance. Prepravcovia budú podľa nej čeliť nielen administratívnym výzvam, ale tiež riziku oneskorených platieb. Inak povedané, firmy v sektore dopravy môžu mať finančné problémy. Viaceré využijú podľa Malcom Finance využijú takzvaný faktoring, aby preklenuli náročnejšie obdobie.
Čo sa týka autodopravcov, ďalšou finančnou záťažou pre nich je tento rok vynútená výmena inteligentných tachografov prvej generácie. Vo vozidlách určených na medzinárodnú dopravu budú povinné inteligentné tachografy druhej generácie, a to najneskôr do 18. augusta 2025.
Tvrdá kritika za zdražovanie diaľničných známok
Autodopravcovia sa zastali aj bežných motoristov. Nešetrili kritikou ani čo sa týka diaľničnej známky. Stalo sa tak ešte minulý rok, keď štát rozhodol, že napríklad ročná, resp. presnejšie povedané 365-dňová diaľničná známka zdražie o 50 percent na 90 eur.
„Tento nezmyselný krok prinesie do štátneho rozpočtu cca 35 mil. eur, čo sú pri výstavbe diaľnic len dva kilometre. Zvýšenie známky do 3,5 tony absolútne nepomôže štátnemu rozpočtu, lebo silno pochybujeme, že sa vrátia späť do cestnej infraštruktúry,“ citovala agentúra SITA Úniu Autodopravcov Slovenska (UNAS) a Alianciu cestnej pomoci.