Aktualita

Liter paliva za 2 eurá. Ceny na čerpačkách vystrelia, posledná šanca zakročiť

Brusel chce, aby sme platili daň z CO2 za dopravu. Ceny na čerpačkách to môže vystreliť na nové maximá.

Svoju skúsenosť s tým už majú v Rakúsku či Nemecku, kde aktuálne varujú pred výrazným zdražovaním cien PHM.
Vydané  Text: 

Nová daň z CO2 a ceny tankovania

Daňové zaťaženie palív – či už je to motorová nafta alebo benzín – je na Slovensku skutočne vysoké. Zdá sa, že by však mohlo byť ešte vyššie. Čo je za tým? Ide o ďalšiu spomedzi politicky citlivých tém: zdaňovanie emisií CO2, teda daň z uhlíka, ktorú chce EÚ presadiť aj u nás. Richard Sulík už v minulosti v tejto súvislosti varoval pred cenou benzínu 2,50 eura za liter. Spravil tak v komentári pre Hospodárske noviny. Také ceny na čerpačkách Slováci skutočne nepoznajú.

Postupne prijalo zákon o zdaňovaní emisí CO2 až 19 krajín EÚ. Tento trend spustili – aspoň čo sa týka EÚ – najmä škandinávske krajiny, a to ešte začiatkom 90. rokov. Vtedy sa na zdanenie CO2 zamerali štáty ako Fínsko, Švédsko, Nórsko či Dánsko. Odvtedy sa ich počet neustále rozširoval. V roku 2022 sa pridalo aj Rakúsko. Slovensko by ste však na zozname hľadali márne až dodnes.

Obzvlášť zle to aktuálne z pohľadu motoristov vyzerá v Nemecku, ktoré navštevuje aj veľa Slovákov. Od roku 2027 tam (a nielen v tejto krajine) môžu ceny paliva citeľne vzrásť. Nemecký motoristický klub ADAC varuje pred explóziou cien smerom nahor až o 38 centov za liter. Ak by sme takéto zdražovanie (o cca 0,40 eura) uplatnili na podmienky Slovenska, dostávame sa prakticky na cenovú hranicu dve eurá za liter paliva. Podľa posledných sprístupnených štatistických údajov z 27. januára 2025 stál na Slovensku liter benzínu 1,61 eura. Za naftu sme platili 1,57 eura za každý natankovaný liter.

Čo sa udialo v Nemecku?

Nemeckí politici nedávno schválili rozsiahlu reformu systému obchodovania s emisiami CO2. Podľa tejto reformy bude od roku 2027 daň z CO2 určená aukciou emisných povoleniek pre podniky na európskom trhu.

Európska únia už tento krok schválila a reformou sa teraz implementuje do nemeckého práva. Pre vodičov to môže znamenať výrazné zvýšenie cien palív.

V súčasnosti je v Nemecku národná cena CO2 stanovená na 55 eur za tonu. V roku 2026 dosiahne maximálne 65 eur. Od roku 2027 už nebude pevná cena emisií. Inak povedané, európsky trh rozhodne, aká bude konečná cena. Po roku 2027 by preto mohlo dôjsť k dramatickému zdražovaniu na čerpacích staniciach.

Vyletia ceny na čerpačkách nahor?

Prognózy budúcej európskej ceny za tonu CO2 a vplyvu na ceny tankovania sa líšia. Niektoré odhady hovoria o náraste cien palív o 20 centov za liter do roku 2030. Iné prognózy strašia dokonca predpoveďami v podobe možného zdražovania o viac ako jedno euro.

Obzvlášť tí motoristi, ktorí sú odkázaní na svoje auto napríklad pri dochádzaní do práce, sa tak v budúcnosti ocitnú v silnom riziku. Mnohí budú odkazaní na sociálne kompenzácie a finančnú pomoc od jednotlivých štátov.