Poradca

Máte zmätok zo skratiek MHEV, HEV a PHEV? Zistite, ktorý pohon je pre vás najlepší

Prinášame vám prehľad, čo známe skratky PHEV A HEV znamenajú v reči bežného človeka. Poznáte rozdiel medzi jednotlivými pohonmi?

Vydané  Text: 

Vyznať sa dnes v moderných pohonoch je pre bežného človeka pomerne náročné. Veď takmer každá automobilka má rozmanitú ponuku motorov. Napríklad kórejská automobilka Hyundai, ktorá používa označenia ako MHEV, HEV, PHEVEV. Čo ale tieto skratky znamenajú? To vám priblížime v nasledujúcich riadkoch.

Poďme pekne od podlahy. Napriek prísnym emisným normám stále nájdeme v ponuke niektorých značiek starú dobrú klasiku – spaľovací motor. Najpoužívanejší princíp, ktorý existuje vyše jedno storočie a veríme, že ešte dlho bude. Existujú dva druhy spaľovacích motorov, a to vznetový (nafta) a zážihový (benzín). Zážihový motor sa uvádza do pohybu zapálením zmesi benzínu a vzduchu vo valcoch motora, pokým vznetový motor využíva vysokú teplotu vzduchu pri stlačení vo valcoch. Avšak vznetové motory sa vyznačujú nižšou spotrebou pri dlhších vzdialenostiach. Benzínový je zase vhodnejší pri jazde po meste a v chladnejšom počasí, zároveň je odolnejší voči mrazu.

V niektorých prípadoch sa tieto dva druhy kombinujú aj s plynom ako CNG, LPG alebo iné. Tieto pohonné látky sa vďaka palivovému potrubiu a vstrekovacím tryskám dopravujú do komory valcov. Tam dôjde k zapáleniu zmesi a k následnej explózii. Explózia vytvorí silu, ktorá zatlačí na piesty. Tým vznikne hybná sila motora. Dotankovanie pohonných hmôt trvá pár minút a dojazd pri pokojnej a úspornej býva cez 1 000 km.

Prvý krok do sveta hybridov

Na začiatku tohto sveta stojí MHEV alebo inak povedané mild-hybrid electric vehicle. Základ každého mild-hybridu tvorí elektromotor a automobil klasickej konštrukcie, teda so spaľovacím motorom. Namiesto bežného alternátora MHEV používa elektromotor, ktorý pomáha s pohonom spaľovaciemu motoru pri určitých jazdných režimoch. Napríklad pri rozjazde, akcelerácii alebo „plachtení“. Schopnosť plachtenia pri vypnutom motore znižuje emisie a šetrí palivo.
Tento pohon využíva tzv. štartér-generátor, ktorým sa nahrádza klasický štartér.  Vďaka nahradeniu klasického štartéra a alternátora dokáže mild-hybrid pri brzdení rekuperovať energiu. Keďže väčšina mild-hybridov disponuje 48-voltovým systémom, získaná energia sa ukladá práve do tohto systému. Je nutné dodať, že mild-hybrid nedokáže ísť na čisto elektrickú energiu.

Klasický hybrid

Ak chcete jazdiť so spaľovacím motorom v meste, ale nechcete míňať palivo, exituje pre vás skvelá alternatíva. Mali by ste siahnuť po klasickom hybride, teda HEV – hybrid electric vehicle.  Okrem spaľovacieho motora obsahuje aj elektromotor, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, no dokáže pracovať aj samostatne. Najlepším príkladom HEV je jazda nízkou mestskou rýchlosťou (spravidla maximálne do 50 km/h).

Veľkou nevýhodou hybridného elektrického vozidla z hľadiska jazdných vlastností je menej výkonný elektromotor. Napriek tomu je však výkon elektromotora postačujúci na to aby automobil prešiel na čisto elektrický pohon zvyčajných 5 – 10 km (v rámci mesta). Keďže konštrukčne ide o vozidlo s dvoma pohonmi, HEV umožňujú jazdu so spaľovacím motorom, jazdu iba s elektromotorom alebo vzájomnú kombináciu.

Systém typu HEV je uzatvorený, bez možnosti klasického dobíjania elektrickým káblom. To je veľká výhoda pre tých, ktorí nechcú niekde stá a čakať, kým sa automobil nabije. Nabíjanie batérie prebieha pomocou rekuperácie brzdnej energie. To znamená, že počas priebehu rekuperácie sa pohybová energia premieňa na elektrickú. Táto energia sa následne ukladá do trakčnej batérie, ktorá má väčšiu kapacitu ako mild-hybrid.

 

Hybrid do zásuvky

Medzeru v portfóliu medzi HEV a EV vypĺňa PHEV. Alebo ak chcete plug-in hybrid electric vehicle. S automobilom typu PHEV môžete kombinovať jazdu so spaľovacím motorom a jazdu s elektromotorom. Tieto systémy fungujú nezávisle alebo spolupracujú. Všetko to má na starosť elektronika automobilu. Tá podľa aktuálnych potrieb automaticky upravuje jazdný režim. Kľúčovým pri PHEV je zaradenie do kategórie tzv. „hybridy do zásuvky“.

Trakčná batéria sa totiž dobíja priamo z elektrickej siete pomocou kábla, čo je podstatný rozdiel oproti ostatným typom ako HEV a MHEV. Na rozdiel od nich má plug-in silnejší elektromotor a batériu s väčšou kapacitou. Vďaka väčšej kapacite batérie je týmto automobilom umožnený dojazd približne 100 km na čisto elektrický pohon. To však záleží na konkrétnom type vozidla. Samozrejme je všetko na vodičovi a na tom, aký typ režimu si nastaví.

Elektrina

No a nakoniec je tu pomerne populárna možnosť BEV alebo aj len EV. Je jedno, ktoré označenie sa používa, je to jeden a ten istý automobil. Teda electric vehicle, resp. battery electric vehicle. EV je typ automobilu, ktorý má spaľovací motor nahradený jedným alebo viacerými výkonnými elektromotormi. V mnohých prípadoch je celkový výkon elektrického vozidla oveľa vyšší ako pri automobile so spaľovacím motorom. Nespornou výhodou EV sú náklady na servis.

Tie sú nižšie vzhľadom na to, že elektromotor má podstatne menej pohyblivých mechanických častí ako spaľovací motor. Zároveň je hmotnosť elektromobilu výrazne vyššia ako pri klasickom aute. Je to spôsobené ťažšími batériami uloženými v podlahe. Samotný dojazd je niekedy limitovaný. Je pravda, že elektromobily ponúkajú v priemere dojazd 500 – 800 km, ale treba si uvedomiť, že je to len hrubé číslo. Čistý dojazd je závislý od viacerých faktorov, ako je napríklad kapacita batérie, stav vozovky, počasie, počet cestujúcich, druh pneumatík a pod.  Najväčšia nevýhoda tohto pohonu je dobíjanie. S elektromobilom musíte počítať s časom stráveným na nabíjačke.

 

Nebudeme vám odporúčať, ktorý pohon by ste mali preferovať, lebo 100 ľudí 100 chutí. Pred kúpou jedného zo spomínaných pohonov je dobré však vedieť, za akým účelom sa bude automobil využívať. Či len do mesta, len mimo mesta, zahraničie a pod. Samozrejme hlavnú úlohu zohráva obstarávacia cena. V prípade HEV, MHEV a PHEV je častokrát cena vyššia ako pri EV. Na druhej strane, prvé dva druhy hybridu nie sú závisle od elektrickej energie zo zásuvky.

Neštartuje vám auto? Toto sú 3 najčastejšie príčiny neúspešného štartovania