Aktualita

Jeden z najvýznamnejších mostov v Európe musí byť zbúraný, očakáva sa 20 rokov dopravných kolón

Búranie jedného z najúžasnejších mostov v Európe prinesie desaťročia dopravných zápch. Čo čaká vodičov a kedy bude nový most hotový?

Vydané  Text: 

Predstavte si, že idete po diaľnici a zrazu vám niekto oznámi: „Je nám to ľúto, ale most, po ktorom práve idete, bude čoskoro minulosťou.“ Presne to sa deje s ikonickým Mostom Európy, jednou z najdôležitejších dopravných tepien medzi Talianskom, Rakúskom a Nemeckom. Po viac ako polstoročí vernej služby ho čaká nevyhnutný osud – zbúranie a výstavba novej, modernejšej verzie. Lenže háčik je v tom, že to nebude hotové za pár mesiacov. Vodiči sa musia pripraviť sa na dlhé roky dopravných obmedzení.

Most, ktorý spojil Európu

Most Európy (Europabrücke) stojí v srdci Álp, nad údolím Wipp južne od Innsbrucku. Bol postavený v roku 1959 ako súčasť diaľnice A22 (Brennerská diaľnica) a vtedy bol najvyšším mostom v Európe. So svojimi 777 metrami dĺžky a výškou 190 metrov sa stal jedným z najdôležitejších inžinierskych diel na starom kontinente. Každý deň po ňom prejdú tisíce vozidiel smerujúcich cez Alpy, čím sa stal nevyhnutnou súčasťou európskej dopravnej siete.

Búranie jedného z najúžasnejších mostov v Európe prinesie desaťročia dopravných zápch. Čo čaká vodičov a kedy bude nový most hotový?

Lenže ani oceľ a betón nevydržia večne. Rakúsky správca diaľnic ASFiNAG dospel k záveru, že most je už na hranici svojej životnosti. Okrem toho je jednoducho príliš malý – dopravné zápchy sú tu bežným javom, najmä počas víkendov a dovolenkových období. Rozhodnutie padlo: most musí ustúpiť modernej konštrukcii.

Jeden pruh, dvadsať rokov obmedzení

Výstavba nového mosta nebude jednoduchá. Projekt v hodnote 215 miliónov eur sa rozdelí na tri fázy. Prvým krokom bude vybudovanie pilierov pre nový most vedľa toho súčasného. Táto fáza potrvá tri roky a počas nej bude premávka na starom moste obmedzená na jeden jazdný pruh v každom smere. Očakáva sa, že sa začnú tvoriť ešte väčšie kolóny, než na aké sú vodiči na Brenneri zvyknutí.

Druhá fáza prinesie definitívne zbúranie Mosta Európy. To znamená, že premávka bude musieť byť presmerovaná cez alternatívne trasy. Až v tretej fáze dôjde k výstavbe dvoch paralelných mostov, ktoré by mali zabezpečiť lepšiu priepustnosť premávky a vyššiu bezpečnosť.

Inzercia

Búranie jedného z najúžasnejších mostov v Európe prinesie desaťročia dopravných zápch. Čo čaká vodičov a kedy bude nový most hotový?

Ak si teraz poviete, že to potrvá pár rokov, radšej si sadnite. Práce na novom moste sa predbežne odhadujú na rok 2040, pričom opravy celej diaľnice môžu pokračovať až do roku 2047. To znamená, že vodiči budú musieť vydržať takmer dve desaťročia dopravných obmedzení.

Hľadanie riešení a nervózni vodiči

Samozrejme, ASFiNAG sa snaží minimalizovať dopady na dopravu. V niektorých obdobiach roka bude možné dočasne otvoriť dva pruhy v každom smere, ale vozidlá nad 3,5 tony budú musieť používať vyhradené vnútorné pruhy. Most Európy bol doteraz symbolom prepojenia a mobility v srdci Európy. Teraz sa mení na symbol nekonečných kolón a dopravných obmedzení. Ale ak chcú ľudia cestovať bezpečne a bez zápch až v budúcnosti, budú si musieť na nové mosty „trochu“ počkať.

Parkovné za 200 000 eur?! Tento Golf prekonal všetky rekordy, aj keď o to nestál


Inzercia

Inzercia